500AMM Posted September 23, 2020 Posted September 23, 2020 (edited) Hei. Deletilgangen til 124 har vært sterkt nedadgående de siste åra og for oss med 500E er vondt enda værre. Slitedeler som er felles med andre '90-talls MB modeller leveres det fortsatt litt av, men de spesifikke 500-delene er det kun et fåtall som fortsatt leveres. Jeg snakker da om originale deler, OE og OEM. 500E emblemet utgikk fra produksjon for mange år siden og dukker nå opp en sjelden gang på nettsalg som eBay og på diverse forum, men til astronomiske priser på opp til 4-500 Euro!! På 500Eboard gjøres det nå et forsøk på reproduksjon av 500E emblemet og man ønsker høyest mulig kvantum for å få ned kostnaden. Dette er upløyd mark så det er enda ikke fastsatt noen pris, men man håper å komme betraktelig lavere ut enn 5000 kr. Emblemet blir maskinert i aluminium, forkrommet og med 3M limfolie. Scanning og 3D-modellering er ferdig og det er 3D-printet en modell som snart blir presentert før man starter produksjonen. Det er anledning til å sette seg på liste uten binding, og når prisen er fastsatt kan man trekke seg dersom man vil. De som er interessert kan enten gjøre det direkte på 500Eboard, eller jeg kan administrere gruppekjøpet på vegne av oss her i Norge slik jeg har gjort noen ganger tidligere. Ved gruppekjøp blir pakking og fraktkostnad fra USA lavere, men det tilkommer frakt til den enkelte ved videre distribusjon i Norge. Og 25% moms slipper man ikke unna uansett, forøvrig gjør jeg dette gratis. Og hvem som helst kan kjøpe et emblem, ikke bare de som eier en 500E, og som sagt er det ingen binding inntil prisen er fastsatt. https://www.500eboard.co/forums/threads/group-buy-mercedes-500e-badge.15255/ Edited October 2, 2020 by 500AMM
500AMM Posted October 2, 2020 Author Posted October 2, 2020 (edited) Her er 3D-print av emblemet. Det ser veldig bra ut og på det 2. bildet ligger modellen oppå det originale emblemet. Det må kjøres prøvemaskinering før det foreligger en prisantydning som blir publisert og diskutert før den fastsettes. Hva som er riktig pris er en individuell oppfatning og hvor sterkt ønsket er. Noen vil veldig gjerne ha et emblem og sette det på bilen, mens andre er mer over på kjekt å ha. Salgsprisen som jeg nevnte i forrige innlegg på 5000 kr. for et originalt emblem er selvfølgelig helt ut av proporsjoner, selv en halvering for et reprodusert emblem er temmelig uaktuelt for de aller fleste. Men for de som eventuelt sitter i tenkeboksen så er det altså uforpliktende å melde sin interesse og fullt mulig å trekke seg dersom prisen blir for høy. På '90-tallet var trenden å ikke ha emblem på bilene, men det virker som dette endrer seg litt for 500 sin del. Jeg vil gjerne ha emblemet på bilen, og siden det reproduseres i aluminium kunne jeg tenkt meg et ubehandla emblem. Denne varianten blir sannsynligvis tilgjengelig, eventuelt i polert utførelse, det har også blitt nevnt anodisert i forskjellige farger. Jeg kjøpte et originalt 500E emblem for mange år siden, men det var pakket for dårlig og ble bøyd i forsendelsen så forkrommingen sprakk. Jeg fikk igjen pengene og fikk også beholde emblemet. Jeg fikk retta emblemet og det ser helt greit ut, men krommen vil kanskje flasse av dersom det tas i bruk så det blir nok liggende i suvenir samlingen. Edited October 2, 2020 by 500AMM 1
500AMM Posted April 28, 2021 Author Posted April 28, 2021 (edited) Jeg har ikke fått noen henvendelser om emblemer, men oppdaterer tråden lilkevel med status og litt bilder. For det meste grunnet Covid-19 har dette dratt ut i tid, men maskineringen gikk fint og forkrommingen av emblemene er nå ferdig. Det ble litt riller etter maskineringen, men disse ble polert bort før forkrommingen. Understrekingen på emblemet har en svart linje øverst og man prøvde å maskere denne linjen før forkromming, men det fungerte ikke så hele emblemet ble forkrommet. Emblemene skal nå nå etses i dette området så det blir god heft for den svarte lakken. Baksiden har en forsenkning for den 2-sidige teipen, så emblemet blir dermed sittenede veldig tett inntil bakluka. Det blir en veldig sterk 3M teip som et av medlemmene på 500eboard har ordna siden han jobber med slike produkter. Teipen er formskjært og kan også kjøpes separat for å ha i reserve. På det 4. bildet er komposittmodellen øverst, ferdig maskinert ubehandla aluminium og et originalt emblem nederst. Siste bildet viser et ferdig forkromma emblem. Jeg må si jeg er imponert over resultatet! 👍 Edited April 28, 2021 by 500AMM
Olaf Posted April 29, 2021 Posted April 29, 2021 Å dæven, har du så mange 500'er?? 😁 Med vennlig hilsen, Olaf
Will Posted April 29, 2021 Posted April 29, 2021 Hørt noe om prisen? Misforstår jeg om det blir ca 110 dollar pluss frakt/mva?
500AMM Posted May 4, 2021 Author Posted May 4, 2021 (edited) On 4/29/2021 at 3:34 AM, Olaf said: Å dæven, har du så mange 500'er?? 😁 Med vennlig hilsen, Olaf 😊😊 He, He...har nok ikke det, jeg har heller redusert til kun én 500 nå. On 4/29/2021 at 8:40 AM, Will said: Hørt noe om prisen? Misforstår jeg om det blir ca 110 dollar pluss frakt/mva? Ja, det stemmer. Jeg vet ikke hvordan han som kjører dette borti USA kommer ut økonomisk, men han har ihvertfall ikke flagga noen prisøkning. Jeg bestilte 2 emblemer, ett med krom og ett i ubehandla aluminium. Emblemet som er ubehandla blir jo litt billigere, men jeg forskuddsbetalte full pris så får han bittelitt ekstra for umaken. Edited May 4, 2021 by 500AMM
500AMM Posted May 5, 2021 Author Posted May 5, 2021 (edited) Denne reproduksjonen er et gruppekjøp basert på innmeldt interesse hvor de fleste har forskuddsbetalt. Om ikke altfor lenge vil dette avsluttes og det er uvisst når det blir kjørt en ny runde. 3D-modelleringen, maskineringsdata og alt ellers er nå etablert så det vil være enkelt å kjøre en ny runde, men ut fra interessen på 500eboard tror jeg ikke det blir på ei god stund. Jeg vet det ble laget et lite antall emblemer ekstra, så for de som kommer seint inn så vil det være mulig å få tak i emblem i ei viss tid fremover. Det har vært veldig stille her på forumet rundt dette og ingen henvendelser, dvs. ingen har kontakta meg, men det kan hende noen har gått direkte til 500eboard. Jeg er ingen aktiv bruker av Facebook, men klubbaktiviteten er kanskje større der, så det hadde vært kjekt om noen FB-brukere kunne legge ut en link i MBE-gruppen...eller hva det nå kalles på FB språket. 🙂 Edited May 5, 2021 by 500AMM
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now