Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skal til og skifte støtfanger forran på bilen i dag. regner da med og finne en del rust rundt om.

Lurer derfor på om det funker og bruke sagkjede olje for og stoppe rusta?

bare pusse ned med stål børste og kline på med olje?

Regner med at oljen metter rusta og hindrere den i og utvikle seg, ved og stoppe tilgangen til oksygen til rusta.

Posted

Det vil funke middlertidig. Jeg vil anbefale siden det er rust der ingen skal se alikevel og kjøpe hammerite og en pensel, da denne går inn i rusta og blir liggende og forhindrer videre rust. Olja vil ikke trenge inn på samme måte og stoppe ruta like godt. Hammerite er min anbefaling.

Posted

Skal til og skifte støtfanger forran på bilen i dag. regner da med og finne en del rust rundt om.

Lurer derfor på om det funker og bruke sagkjede olje for og stoppe rusta?

bare pusse ned med stål børste og kline på med olje?

Regner med at oljen metter rusta og hindrere den i og utvikle seg, ved og stoppe tilgangen til oksygen til rusta.

Hei jeg ville prøvd dette produkte http://www.maritimstart.no/testresultat.shtml det har funket godt.  8)

Posted

Det vil funke middlertidig. Jeg vil anbefale siden det er rust der ingen skal se alikevel og kjøpe hammerite og en pensel, da denne går inn i rusta og blir liggende og forhindrer videre rust. Olja vil ikke trenge inn på samme måte og stoppe ruta like godt. Hammerite er min anbefaling.

Hammerite er bare å glemme!!

Jeg har prøvd noen flekker der jeg på noen bare pusset ned og hadde på hammerite, mens på de andre pusset jeg ned, kjørte på med en full behandling fra www.chemical.no , og deretter hammerite. Dette er foran på panseret, så det er ganske utsatt. Nå, mindre enn et år eterpå, så er det fortsatt like fint der jeg hadde på chemical.no, mens der jeg bare hadde på hammerite er det akkurat like jævlig.

Posted

Hammerite bekjemper nok ikke noe rust gitt.

Har sett på fronten til FrodeS, der han har gjort ekspriment med rustfjerning etter steinsprut.

Noen deler av panseret har han tatt rusta med produkter fra www.chemical.no og blandet det ene produktet (rustkiller) sammen med hammerite som toppstrøk. Andre deler har han bare pusset ned og hatt på hammerite. Gjett hvor rusta har kommet tilbake og hvor rusta har holdt seg borte?

Posted

Gjett hvor rusta har kommet tilbake og hvor rusta har holdt seg borte?

Der hvor han har hatt på produkter fra www.chemical.no :P

nei da..

Men hvor mye koster dette? Om det funker så bra som lovet er jo dette meget interesant. Regner med det er flerkomponent behandling?

Posted

NCT har noe de kaller bilpakke.

Søk på rustkiller her på forumet, så tipper jeg du får noen treff på erfaringer.

Søk på rustkiller på forumet til www.offroad.no så finner du enda mer. :)

edit. Bilpakke består av corrofix, rustkiller, noen røde greier som skal  blandes med rustkiller og isogrunning som skal isolere rustkillerlaget fra vanlig lakk (pga kjemiske reaksjoner)

Posted

Rust er som kreft, det må fjærnes. Ellers har jeg hørt mye positivt om godt brukt motorolje. Jævlig giftig og tyntflytende dog. Hammerite er bare å glemme. Mulig det funker på metallporter osv, men særlig egnet til bil er det ikke.

Posted

har pakka fra ntc og har brukt den rundt baklyktene. Har også testa på de listene under lykta. den ene siden med full behandling fra ntc og den andre siden med bare grunning og lakk. Den lista med ntc behanling finnes det ikke antydning til rust på. mens den andre er god og brun. Det eneste som er dumt med pakka deres er at det tar jævlig lang tid. mener jeg brukte 3 dager sist gang. Har skrudd av fangeren nå og det må nok sveises.

Hammerite bruker jeg bare på hengerfestet.

edit: smurte inn hele greia med sagkjede olje. bilen har blitt understellsbehandla en eller annen gang. Dette har tørket ut og sprukket. reiv av store biter med understellsmasse og under der var det masse rust. :shock:

Posted

Da var ny støttfanger montert og sjokket ang rust et faktum. Pusset rusta med stål børste for og få bort den værste dritten og smurte alt inn med olje. Blir en midlertidig løsning fram til jeg får sveisa det.

legger ved noen bilder:

Bak bjelken som støtfangeren er festa til:

HPIM0234.jpg

Underfrontlykta

HPIM0233.jpg

Underside av blinklys:

HPIM0235.jpg

Tror bilen har fått en smell før mitt eie. høyresiden av bjelken var kraftig bøyd og det var bak denne jeg fant rusta. på andre siden finnes det ikke rust.  :D

Blir pils på meg resten av kvelden for og sove bedre i natt  :drinkers:  :partyman:

Posted

har pakka fra ntc og har brukt den rundt baklyktene. Har også testa på de listene under lykta. den ene siden med full behandling fra ntc og den andre siden med bare grunning og lakk. Den lista med ntc behanling finnes det ikke antydning til rust på. mens den andre er god og brun. Det eneste som er dumt med pakka deres er at det tar jævlig lang tid. mener jeg brukte 3 dager sist gang.

Helt enig. Da jeg tok litt rust på panseret mitt begynte jeg fredag etter jobb, og var ferdig på søndag kveld. Hadde da på litt varme og lånte plass i garasjen til naboen.

Rustkiller har kommet i to utaver, vanlig og EXP. Den siste trenger bare 6 timer herdetid, mens den første trenger et døgn hvis jeg husker rett.

All olje funker fint for å hindre rust, men det må påføres jevnlig. Det trenger lett inn over alt, og der det er olje ruster det ikke.

Posted

Merkelig at ingen har nevnt fett mot rust? Skikkelig god gammeldags universal smørefett er effektivt mot rust på ikke-synlige steder på bilen! Sitter godt, og man kan bare vaske av fettet med whitesprit o.l. for å sjekke tilstanden under ved behov!

Posted

Tenkte på og bruke universal smørefett inne i jekk festene mine. bare fylle de helt fulle og sette i proppen igjen. hva gjør dere med jekk festene deres?

Har fått nummeret til en som skal være flink og billig til og sveise...så da blir det ordings :D.

Eller er det egentlig vært og sveise denne rusta? penga går fort hvis man skal begynne med noe slik.

Posted

Er ikke hull i kanalen min. men jeg tenkte inne i jekk festet (hullet) er litt brunt der nå men langt i fra noe rust hull. Tenkte kanskje dette kunne ha en prevantiv virkning på rusta.