Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

 

Trenger hjelp her....

Kjøpte meg GLC i sommer - '18 350e. Fin bil med greit med utstyr, men den manglet Ambient Lighting... Så jeg kjøpte et komplett sett fra CKM Car Design i Sverige. 

Når settet endelig ankom var absolutt all dokumentasjon på kinesisk. Selve monteringa av lysstriper i midtkonsoll, fotbrønner og dører gikk greit - det ligger flere videoer på nett, som beskriver hvordan man gjør dette, egentlig ikke så veldig vanskelig å finne ut selv heller - man kan liksom ikke gjøre det feil. Men - så var det det her med å programmere dette inn i bilen. Jeg hadde kjøpt med en OBD-dongle, som skulle hjelpe til med det. Det fulgte heller ikke med noen som helst dokumentasjon på annet enn kinesisk med denne...men dette skulle være enkelt ble jeg fortalt av CKM. Så feil kan man altså ta. Den tredje 'bruksanvisningen' jeg fikk tilsendt fra Sverige var såpass riktig at jeg fikk kommet meg inn i appen som skal snakke med OBD-dongelen. Nå var jeg klar for å programmere... Man skulle bare låse seg inn i bilen, stikke dongelen i OBD-kontakten, trykke to ganger kort på startknappen, så var man klar for å la magien skje. Appen koblet opp mot dongelen og jeg scrollet nedover i lista for å velge hvilken bil jeg skulle programmere, fant GLC og kjørte på. Etter 7-8 forsøk med anvist programvare for 18-modellen, som strandet på 50-60% gjennomført ble jeg anbefalt å bruke koding for 15-17-modellen. Denne strandet også tidlig... Så fant jeg selv en variant som skulle dekke '18 og '19-modeller. Kjørte denne etter anvisning fra produsent - samme driten. Etter noen timer rundt på internett prøvde jeg til slutt å dra ut startknappen og kjøre med nøkkelen - satte den i posisjon 'tenning på' og kjørte iveg. Allah og Herre Gud! Det virket!....så det ut som. Progressbaren gikk til 99%, og plutselig har jeg valg for Ambient Light Colour og Ambient Light Brightness i menyen - men ingen lys. Etter å ha vært fram og tilbake med CKM i en måned nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Så derfor spør jeg her;

 

1. kan det tenkes at et av programmeringsforsøkene mine har lagt igjen en liten kodebit en plass som nå stenger for at dette skal fungere?

2. Er det mulig å eventuelt finne en slik rest med STAR?

3. Er det noen med STAR i Trondheim som lunne tenkt seg å hjelpe meg med dette?

 

Settet var rimelig enkelt å koble. I alle dørene og i midtkonsollen finnes det en kontrollboks. I dørene tar denne strøm fra kontakt #3 i dørmodulen. I passasjerdøra henger den seg også på CANBus. Boksen i midtkonsollen skal ha konstant 12V, så den har jeg koblet på uttak nummer 10 i sikringsboksen i fotbrønnen på passasjersiden. Alt så ut til å virke før jeg gjorde noe koding - det var da lys i alle punktene, så programmeringa har skapt trøbbelet på et vis.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...