Teutonius Posted September 5, 2020 Posted September 5, 2020 Hei, jeg er ny her på forumet! Har i flere år hatt diverse tyske biler, slik som VW Passat og to BMW'er (E39 og E60). Men, jo nyere disse er, desto mere problemer og desto vrienere og dyrere er det å reparere disse på egen hånd, så derfor vurderer jeg å bytte ut den første av de to bilene som ikke kommer seg greit nok gjennom EU-kontrollen med en Mercedes E-serie W212 (2009-ca2013). Slik jeg forstår er disse nokså driftssikre og langtfra så problematiske å få reparert, sammenlignet med f.eks. BMW sine 5- og X5-serier fra samme tidsrom. For å få vite hvordan det er å kjøre en sånn W212, så lurer jeg på om noen her på forumet er villig til å la meg prøve en slik bil, gjerne sammen, for å få vite om plussene og minusene med bilen samt kjøreegenskapene. Gjerne lokalisert innenfor en times kjøring fra Drammen. Jeg betaler selvsagt drivstoffutgiftene for denne prøveturen. Det at jeg nevner reparasjoner på egen hånd er også et lite hint mot at jeg leter etter en 'vanlig' W212, f eks E200 eller E220, ikke de nokså lekne AMG-ene for eksempel. Det er sikkert gøy å kjøre enn sånn, men det vil ikke gi et ærlig bilde av den type bil jeg selv er ute etter å kjøpe i løpet av kort tid. Jeg foretrekker å prøve på denne måten, heller enn å prøvekjøre biler som er til salgs på finn.no akkurat nå, da evt kjøp trolig først blir aktuelt om våren, og jeg vil ikke unødig belaste selgere med dette nå. Hilsen, Teutonius
Simen Arntsen Posted September 5, 2020 Posted September 5, 2020 212 er generelt ein stabil og god bil, men diverse problem er det sjølvsagt på desse og, dessverre. Kva som kan oppstå av problem er avhengig av motor, og utstyrsnivå (og sjølvsagt kjørelengde og vedlikehald). Du nemner E200/E220, som er driftsikker motor, forutsett korrekt utført oljeskift.. Men 200CDI vil eg ikkje anbefale, den blir litt slapp i så stor bil.. 220 eller 250 passar bedre. 200, 220 og 250 er alle same motor, men det er forskjell på f.eks turbo, dyser, og mange andre småting. Eg har sjølv ein 350, 3 liter V6, som og er ein skuddsikker motor, men når det oppstår problem (og det vil det garantert) er det brått mykje meir kostbart og komplisert.. I kjent MB-stil er det ofte relativt greitt å reparerer sjølv, viss du er litt nevenyttig 😊 Eg fiksar det meste sjølv på mine, og eg er elektriker Det som kan vere litt verre er feilsøking når det er noko som ikkje fungerer. Du er nesten heilt avhengig av godt diagnoseutstyr skal du Anbefalar deg og, viss du kjøper og har tenkt å skru sjølv, å skaffe deg delekatalog EPC og verkstedinstruksjonssystemet WIS. Det er gull verdt, og kan vere forskjellen på om du får det til eller må sette det vekk. Og skaffar du deg Star Diagnosis, Xentry med C4 mux, så er det ingen ting som stoppar deg. Då kan du feilsøke dei aller fleste problem med bilen. Når det kjem til utstyr, vil det sjølvsagt vere opp til dine preferansar. Airmatic (luftfjæring på alle 4 hjul, med justering av høgde) og 18-19" hjul gir ganske gode kjøreegenskapar. Multikonturseter er og veldig fint å ha. Eg bur dessverre litt lenger vekk enn ein times tid frå Drammen, ellers skulle du fått prøvekjøre..
Teutonius Posted September 5, 2020 Author Posted September 5, 2020 Hei Simen, og takk for utfyllende og hjelpsomt svar Så langt er det du skriver innafor for min del, også på BMW-ene mine bruker jeg jevnlig OBD2-stikk med diagnosesoftware, og jeg har en mekanikerkompis med det meste av verktøy og erfaring til å kunne ta meg av det meste av forefallende reparasjoner (selv om jeg ikke er håndverkslig utdannet). Bra tips om setene, da både jeg og dama er litt kresne på dette, og vil bruke bilen til en god del langdistansekjøring. Og kanskje noen her på Østlandet melder seg med et tilbud om prøvekjøring av tilsvarende bil, da blir jeg ekstra glad.
Simen Arntsen Posted September 5, 2020 Posted September 5, 2020 Ventilerte seter er og topp på langkjøring, spes på sommaren. Slepp å bli så klam på ryggen 😎 Men vanskelig å finne bil med alt ønska utstyr, kombinert med akseptabel kjørelengde og tilstand.. Du har jo litt tid på deg, så viss du er litt tolmodig, så dukkar det kanskje opp.. Lykke til 😊
Teutonius Posted January 7, 2021 Author Posted January 7, 2021 Hei! Da bestemte min E39 for å takke for seg (i Operatunellen i Oslo!) og er jeg litt mer aktivt på leting etter noen i nærområdet (Drammen+Oslo + omegn) etter noen som kan vise meg sin W212 og som jeg kan kjøre litt for å oppleve hvordan en slik bil er. Håper noen har anledning til å føre meg inn i denne nye verden.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now