Frode Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Er det noen som vet, eller vet hvor jeg kan finne grunn instillingen for tenning og grader fortenning som 300-24 har på hvert turtall.?? Skulle likt å ha tallene (tallet) det ville gjøre tingene mye lettere for meg... Quote
Frode Posted May 2, 2007 Author Posted May 2, 2007 Som så mye annet så må det ordnes selv.... Jeg fant noen tall hos Bosch: Grunninnstilling M104980 er 6-10grader ved 700Rpm (tomgang) Fortenning fra 700 - 3200 skal være 21 til 25 grader. Fortenning fra 3200 og opp til turtallsperre skal være 34 - 38 grader. 3200 er der innsugskammen vris og dermed så vil jeg anta at tenningen følger turtallet hvis en forandrer dette innslagspunktet, så da vet dere det.... Quote
bska Posted May 2, 2007 Posted May 2, 2007 Gydd dette Frode, vel slik er livet, ofte må man finne opp kruttet selv - dette bli nok ikke siste gangen tenker jeg Quote
Guest Erlend Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Hola Frode, Har desverre ikke noe svar, men ser ut som du fant dem selv.... Forventer ikke noe svar (gjest) men har registrert meg, venter på giro. Ser at du har samme bil (300 TE-24v sportline), derfor min interesse. Du har levert en del innlegg før. Tar jeg feil, eller er du igang med ombyggningen til datainsprut? Veldig spennende prosjekt, veldig "lat" bil til å ha 220HK. Tar liksom så lang tid før det skjer noe, flat pedal, flere sekunder, tenke tenke og så... Men har lest om denne motoren på amerikanske sider, de kaller den for en mjauende katt, den må "rope" litt før det skjer noe, altså masse turtall. Har derfor stor tro på å få byttet ut all styrings elektronikk.... men da alt.... For, jeg er elektronikk og data ingeniør, og MB mekker. Har reparert det meste av alt som går på motor og elektronikk, men når min 300 TE-24v stopper står jeg der. Tror KE enheten er nede på min, har tatt ut printkort og testet på lab'en. Men hva hjelper det, printkortet er fullt av kretser (chiper) som ikke har noe navn eller nummer, derfor nesten umulig å forstå. Alt henger sammen, MAS + EZL + og ikke mindst KE... Med andre ord, blir meget imponert hvis du klarer å få datainsprut til å fungere, da har du løst problemene, betaler gjerne for info! Er så jævla lei tull med denne motoren. Har forøvrig kjøpt div diagnose verktøy, Software, + lest mye om denne motoren. Ta gjerne kontakt! Hilsen Erlend Quote
Alexander Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Erlend: Bare begynn å lese rundt. Finnes tonnevis av informasjon om forskjellige tin rundt om på nettet. Se f.eks. på DIY sprutet Megasquirt her: http://www.megasquirt.info/ http://www.megamanual.com/ms2/index.htm http://www.msefi.com/ Det geniale her er at man kan bruke billige deler for tenning og slikt. F.eks. Ford EDIS systemet som er et wasted spark system og er omtrent gratis på e-bay for komplette sett. Quote
Frode Posted June 26, 2007 Author Posted June 26, 2007 Tar jeg feil, eller er du igang med ombyggningen til datainsprut? Yepp, stemmer det, er egentlig ferdig, har montert Mickro Tech sekvensielt datasprut med 6 coiler og nytt "fuct" Edis 30-1 tennings hjul fremme på veiv.... Har vært i brullyp, heimevernsøvelse og en haug med dritt de siste ukene etter Gol så jeg har ikke fått gjort noe som helst, men skal opp i kveld og bytte radiator og få justert tenningshjulet så vil jeg anta oppstart til helgen eller noe i den duren, legger inn litt info under medlemmenes biler når jeg er klar.... Veldig spennende prosjekt, veldig "lat" bil til å ha 220HK. Tar liksom så lang tid før det skjer noe, flat pedal, flere sekunder, tenke tenke og så... I de fleste tilfeller så går disse motorene alt for magert og kan derfor miste 20-30hk alt etter hvor "slitt" KE- jetroniken er og hvor utafor sensorene er, min hadde aldri over 195hk, og de delene som skal gi mer bensin, evt trykk er håpløse å justere på og det finnes veldig lite info om akkurat det. Derfor har jeg kastet nesten alt, skal kjøre bilen inn, og deretter koble fra det resterende etterhvert, for jeg vil trenge noe av det originale til å styre 5-trinns automaten, A/C og til dels cruise kontrollen. Har "taco out" på sprutet så jeg tror jeg skal klare å koble ihvertfall A/C og cruise vekk fra det originale men når det gjelder 5`te trinnet på automaten så må jeg trikse det til, men ingenting er umulig så tiden vil vise om jeg kan kaste alt det gamle.... Quote
syljua Posted June 26, 2007 Posted June 26, 2007 Grunninnstilling M104980 er 6-10grader ved 700Rpm (tomgang) Fortenning fra 700 - 3200 skal være 21 til 25 grader. Fortenning fra 3200 og opp til turtallsperre skal være 34 - 38 grader. Hei, Jeg regner med at du har lest denne tyske artikkelen (skal visst være en oversatt også, siden alle figurer også har engelsk tekst, men det har jeg aldri funnet); http://www.pvv.org/~syljua/merc/M104Motor.pdf Jeg tror det er omtalt i del 3. Tror også det er Δφ du skal se etter som tall. Trodde vel også at det var økt fortenning i midtområdet, men senere tenning igjen i topp-turtall? Artikkelen er om M103, 3.0 M104 og 3.2 M104. God lesing:-) mvh, syljua Quote
Recommended Posts