Svenn Arve 212 Posted September 2, 2020 Posted September 2, 2020 Jeg har lenge hatt en drøm om og starte full restaurering av min 95 mod 124 300td 24v. Skal sies jeg er kun hobby mekaniker, har aldri gjort noe slikt før. Tanken er og ribbe bilen helt ned. Frakte den til BS teknikk, for syrevasking. Så sveise rust osv. Det jeg lurer på, er om det finns nettsider der noen går i detaljer, og dokumenterer hvordan man går frem med noe slikt. Det er jo ikke noen helgejobb dette. Dette er vel en jobb som kan ta et år, og eventuelt flere år. Det jeg trenger, er litt ideer om hvordan man dokumenterer, katalogiserer slik at skruer, kabler osv kommer dit det skal. Jeg veit mann finner mye på youtube. Men vis man kunne funnet ei nettside eller noen som har lagt ut noe slikt som omhandler alt, fra a til å. Håper noe forstår her hva jeg mener. Jeg er fullt klar over at dette er en stor jobb. Men tanken, vis jeg klarer det. Må være utrolig god, når man er ferdig, og kan si man har gjort det meste selv. Lakkering tenkte jeg og sette bort. Overhaling og litt oppjustering av motor, må jeg også mest sannsynlig ha hjelp til. Men tar ting litt stepp for stepp. Håper det er noen som kan komme med noen god hjelp og svar på midt spørsmål her
tommern57 Posted September 2, 2020 Posted September 2, 2020 Forholdsvis grei sak. Masse bilder hjelper alltid. Systematisk nedplukking, en ting av gangen. Legg alle smådeler i en boks og merk boksen. F.eks en boks "støtfanger framme", En for førerdør, en for bakluke, osv Bokser fra potetsalat, iskrem, osv er gull i et slikt prosjekt. Aldri stol på at du husker etterpå. Merk etterhvert som det skrider frem. De som er metodiske og nøye, er kanskje ikke de raskeste i innledende runde, men de vinner klart på slutten! Det er bare å bestemme seg og stole på seg sjøl, så går det greit detta
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 2, 2020 Posted September 2, 2020 41 minutes ago, tommern57 said: Forholdsvis grei sak. Masse bilder hjelper alltid. Systematisk nedplukking, en ting av gangen. Legg alle smådeler i en boks og merk boksen. F.eks en boks "støtfanger framme", En for førerdør, en for bakluke, osv Bokser fra potetsalat, iskrem, osv er gull i et slikt prosjekt. Aldri stol på at du husker etterpå. Merk etterhvert som det skrider frem. De som er metodiske og nøye, er kanskje ikke de raskeste i innledende runde, men de vinner klart på slutten! Det er bare å bestemme seg og stole på seg sjøl, så går det greit detta Husk å ta en masse bilder underveis, så du husker hvordan det skal sitte sammen igjen. Gjerne også videoer. Ta bilder og videoer av ting som også kanskje kan virke uvesentlige. Ofte dukker det opp ting på disse bildene som man har oversett og som man har nytte av. Spør om tips til ulike ting du skal demontere, da noe skal den og den andre veien. Lykke til 👍 1
Olaf Posted September 3, 2020 Posted September 3, 2020 tommern57 tenker som fagmannen han er, litt for profft! Han glemmer at vi andre er vanlige sløvinger! Bokser trenger du massevis av, men kjøp deg først en haug med plastposer med lynlås, merk hver pose med hva du legger oppi, legg posene i boksen. Kjøp en rull med tynn ståltråd og gammeldagse merkelapper av papp (fåes i hobbybutikker, f.eks. Panduro), og merk alle større deler som ikke går i småposer. Aldri vent med å notere til du er ferdig med å demontere noe som består av flere deler, notér fortløpende det du plukker av, ellers glemmer du! Vær detaljert med hva du noterer, som tommern57 påpeker, hukommelsen er et skrøpelig verktøy. Jeg liker sjøl å se igjennom en deleliste før jeg skal demontere en ting, det er nyttig å kjenne detaljene på forhånd. Verkstedhåndbøker er greit å ha når du skal sette sammen ting igjen. Lag en 'dagbok' hvor du beskriver demontering av enkelte ting som er lit vriene, f.eks. skjulte bolter e.l., og som syversen sier; med masse bilder. Ta regelmessig backup av bildene dine og info du har på en PC. Når bilen er ferdig montert, så slipper du å sitte der med en haug smådeler 'til overs'! Med vennlig hilsen, Olaf
Frode Posted September 3, 2020 Posted September 3, 2020 Maskeringstape på koblinger og ledninger og deler som du skriver på, som forklarer hvor ting skal være, i tilegg til det som er nevnt av de andre her. Skru så mange av boltene og muttrene tilbake igjen etter demontering av del er også greit å gjøre.
Svenn Arve 212 Posted September 3, 2020 Author Posted September 3, 2020 Takker alle sammen for gode innspill. Så ei Hayns bok, eller hva det heter, kan være grei skjønner jeg. Det er viktig med forberedelser her skjønner jeg. Og heller ikke gå for fort frem. Nå er jeg så heldig at jeg har egen garasje, slik at jeg slipper og tenke på at jeg skal være fort ferdig. Så tenker jeg at dette skal være en hobby, og en kos. Så når jeg en gang er ferdig, kan jeg vær stolt av det jeg har gjort. Det er bare og komme med flere innspill. Al hjelp tas i mot med stor takk.
Simen Arntsen Posted September 3, 2020 Posted September 3, 2020 Noter ned fortløpande når du kjem over delar du må kjøpe nye. Pakningar, boltar, koblingar, etc. Så slepp du å glømme å kjøpe nye, og stå der uten den dagen det skal på plass, med påfølgande ventetid... Og "billege" deler som boltar, pakningar, foringar, osv kjøper du heller nytt enn å bruke opp att det som er gamalt og slitt, sjølv om det gjerne er i orden ei stund til.. Her er delekatalog, heilt lik MB sin originale, helt gratis å bruke https://www.eurodel.no/original-bildelkatalog#/models?catalogId=mercedes 124 ligg under E-klasse. Veldig nyttig verktøy for å sjå korleis ting er skrudd i hop, både for demontering og montering. Det er ikkje alltid like lett å finne fram, men bruk litt tid på å bli kjent, så går det bedre etter kvart.
Olaf Posted September 4, 2020 Posted September 4, 2020 (edited) Se denne posten og følg linken der, så finner du adressen til å laste ned hele Mercedes EPC (electronic parts catalog) og WIS (verkstedhåndbøker) for en drøy hundrelapp, som du kan legge på en PC med god plass (48Gb ! ). Mercedes har nå et nytt system du ev. må abonnere på, det er mye greiere å ha hele det gamle sjøl! https://www.mbentusiastklubb.no/forum/topic/47417-olafs-ml-270-cdi-2003-modell/?do=findComment&comment=402740 Med vennlig hilsen, Olaf Edited September 4, 2020 by Olaf
Frode Posted September 4, 2020 Posted September 4, 2020 Siden du har så god tid så finner du det meste på ebay, bare søk på delenummer. Min er faring er at deleprisene der er ca halvparten, av norske nettbutikker, men det varierer selvsagt og så går det fort 3-4 uker før du får delene i posten.
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 4, 2020 Posted September 4, 2020 On 3.9.2020 at 9.26, Frode said: Maskeringstape på koblinger og ledninger og deler som du skriver på, som forklarer hvor ting skal være, i tilegg til det som er nevnt av de andre her. Skru så mange av boltene og muttrene tilbake igjen etter demontering av del er også greit å gjøre. Det der er et meget godt råd, å skru skruene fast der dem hører hjemme med én gang. Da blir det også mindre å holde styr på. Det der prøver jeg alltid å gjøre selv der det er mulig.
Svenn Arve 212 Posted September 4, 2020 Author Posted September 4, 2020 Blir å bruke litt tid ser jeg, for å lese meg opp på reperasjonsbøker osv.
Olaf Posted September 6, 2020 Posted September 6, 2020 Haha, nå har vi jo vridd hjernen din tørr for en stund, så bare ta det med ro. Et siste lite råd: Vask skikkelig overalt du kan komme til før du setter inn bilen til demontering. Bruk gjerne litt ekstra tid i forhold til en vanlig vask, f.eks på understell/hjuloppheng, men du bør være forsiktig med høytrykkspyling av motor/elkoblinger. Du må nok vaske de fleste delene likevel, men det er mye deiligere å slippe å grave fram alle bolter når du begynner å skru. Lag deg en ny tråd for bilen, 'Svenn Arves W124' e.l. når du begynner, så har vi noe å lese de nærmeste 4½ årene... Med vennlig hilsen, Olaf
Svenn Arve 212 Posted September 6, 2020 Author Posted September 6, 2020 4 hours ago, Olaf said: Haha, nå har vi jo vridd hjernen din tørr for en stund, så bare ta det med ro. Et siste lite råd: Vask skikkelig overalt du kan komme til før du setter inn bilen til demontering. Bruk gjerne litt ekstra tid i forhold til en vanlig vask, f.eks på understell/hjuloppheng, men du bør være forsiktig med høytrykkspyling av motor/elkoblinger. Du må nok vaske de fleste delene likevel, men det er mye deiligere å slippe å grave fram alle bolter når du begynner å skru. Lag deg en ny tråd for bilen, 'Svenn Arves W124' e.l. når du begynner, så har vi noe å lese de nærmeste 4½ årene... Med vennlig hilsen, Olaf He he ja har fått litt og tenke på her. Jeg jobber på sjøen med 4-4 turnus. Så det blir nok litt studering før jeg starter. Håper at det tar kortere en 4 år, men hadde tenkt og skynde meg sagte, he he. takker for mange gode innspill. Det blir tråd med bilder, og sikkert masse spørsmål under veis . Med det at jeg ha fri i 4 uker i slengen, så håper jeg at arbeidslysten er større når jeg kommer hjem på fri, sånn at jeg får gjort mye når jeg først er hjemme og kan skru. Så håper jeg også, at når det er lakkering, så må jeg prøve og få slike ting gjort når jeg er på jobb, samme med andre ting som må overhales osv.
Alexander Posted September 12, 2020 Posted September 12, 2020 Jeg ville glemt ideen om syrevasking. Det er sånt du ser på TV, i virkeligheten vil du ødelegge bilen din. Jeg ville også droppet Haynes. Et google-søk gir deg mer og riktig info enn Haynes. Slik ville jeg gjort det: - Få lånt en god steamer eller noe kraftig som gjør at du kan få vasket godt under foran på bilen først. - Sett bilen på bukker. Ta bilder av absolutt alt. 10 ganger så mange bilder som du tror du trenger. Fra alle vinkler, alle avstander. Ta også bilder mens du skrur av. Over hvor skruene sitter, hvordan det så ut under, hvordan deler du før ikke så nå sitter etc. Begynn foran. Ta av absolutt alt i hele forstillingen. Vask det 100% rent når alt er fjernet. Få hjelp av noen, eller gjør det selv, til å sveise og fikse all rust du finner. Gå over med lakk når alt er strøkent slik at det ser ut som nytt. Send bort bærearmer, stabilisatorstag og eventuelt annet du vil fikse til pulverlakkering (alle foringer og slikt må tas av først). Send bort bolter til kromatisering i riktig farge (blå/svart/gull) Kjøp inn absolutt alt av foringer nytt, nye bremser, bremserør, lagere etc. Monter alt sammen igjen med orginale kromatiserte bolter og nye foringer. Er du ekstra nerd tar du og tegner på markeringer som på fabrikken (sikkert med gul tusj, dette har du jo bilder av) før du dekker over med klar voks. Kjør bilen neste sesong og kos deg. Så setter du bilen på bukker igjen, og gjør det samme med bakstillingen. Og så kjører du bilen i sesongen, før du tar motoren. Etc. Poenget er: Ikke gap over for mye. Gir du opp så står du med en fullt ihjelskrudd 124. På denne måten så holder du prosjektet avgrenset, og det er mulig å fullføre det i løpet av vinteren. 2
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now