frouel Posted August 17, 2020 Posted August 17, 2020 Hei, Jeg har en Mercedes Benz A200 (W176) 2013 modell med 1.6 Turbo Motor. Jeg sliter med at turboen slutter å virke. Dette skjer hver gang jeg kjører med bilen men skjer på forskjellig tidspunkt. Det kan ta 1 min og det kan ta 20min. Alt fungerer 100% når jeg restarter bilen, helt til det samme skjer igjen. Jeg har hatt bilen på verksted (godkjent Mercedes forhandler) opp til 3-4 ganger nå uten at problemet er løst. Jeg begynner å bli veldig lei og har brukt en del kroner på dette. Jeg har ringt og bestilt meg en ny time som ikke er før om 2 uker. Noe som er lenge for min del. Jeg tenker jeg gå i gjennom historikken rundt problemet. Først så kan jeg starte med at jeg er avhengig av bilen og at jeg har veldig lang vei frem og tilbake fra jobb. Jeg kjører 100km daglig, frem og tilbake fra jobb. Bilen er en 2013 modell noe som betyr at jeg ikke lenger har nybilgaranti. Det hele startet med at jeg var ute å kjørte en kveld da jeg plutselig merket at jeg ikke hadde noe motorkraft, jeg kunne presse pedalen i bunn uten at bilen ville gi skikkelig gass. Jeg fikk stoppet bilen og startet den på nytt, da fungerte alt 100%. Bilen var god i 1-2 uker helt til det samme skjedde igjen. I ettertid så ble det bare verre. Jeg fikk levert bilen min til et godkjent Mercedes verksted som gjennomførte en diagnose test, der de fikk opp feilmelding på turbotrykk. De kunne ikke finne noe feil med verken turbo eller andre deler, de valgte derfor å rense innsug og ta en testtur. Ingenting skjedde ved testingen og de antok at det nå var i orden. Jeg fikk bilen tilbake og samme dag begynte problemet igjen. Tap av turbo etter kjøring. Jeg fikk levert bilen inn igjen for videre undersøkelse og da fant de ut at det var lekkasje i slangen/røret mellom turbo og intercooler. Dette viste seg å være en dyr reservedel noe som resulterte i at jeg måtte betale en god slant med penger. Jeg fikk hentet bilen med store forhåpninger om at det var den ødelagte slangen som var årsaken til problemet. Bilen fungerte 100% i en hel dag, helt til jeg skulle kjøre til jobb dagen etter. Da skjedde samme problemet. Jeg har kjørt bilen nå i sommer fordi verkstedet har hatt stengt. I denne perioden har bilen vært akkurat likt som før. I mens jeg ventet på ny time hos verksted, dukket det opp flere varsellamper i dashbordet bla. ABS, motor lys osv. Verksted åpnet igjen og jeg hadde ny time. De fikk sjekket feilmeldingene ved en ny diagnose test noe som betydde at jeg måtte skifte ABS sensor på venstre bakhjul. Timen jeg hadde bestilt var i hovedsakelig pga. turboen. Verksted trodde derfor at denne defekte ABS sensoren kanskje kunne forårsake at bilen gikk i Limp/nød modus som igjen resulterte i at bilen kuttet ut turboen, derfor så fikk jeg bilen tilbake. På turen hjemover så skjedde akkurat det samme problemet... Jeg har nå ringt å gitt beskjed og har ikke fått time før om 2 uker. Jeg begynner å bli skikkelig lei av dette og for hver gang jeg har bilen inne på verkstedet må jeg betale for diagnose testing. Det begynner å koste meg mye penger nå uten at problemet blir løst. Jeg poster derfor dette innlegget i håp at det er noen om har hatt samme eller tilsvarende problem. Jeg er også veldig lei av å betale for hver gang jeg har bilen inne for ny diagnose. Jeg ble fortalt at det var den defekte slangen som var problemet noe som viste seg å være feil. Jeg lurer derfor også på om jeg kan nekte å betale for videre undersøkelse av problemet da jeg allerede har betalt for utskifting av slange og arbeid. Jeg kan også legge til at for en stund tilbake så måtte jeg skifte ABS sensor på høyrebakhjul. Jeg har også før dette hatt oljeskift. Jeg bruker i dag Reime og Lode som er et sertifisert Mercedes Verksted, men vurderer sterkt å gå til Bertel O Steen meg jeg er bare redd at jeg ender opp med nok en runde med inn og ut fra verksted med dyre regninger. Setter stor pris på om det er noen der ute som kan hjelpe meg eventuelt gi meg noe tips..... Hilsen en frustrert Mercedes Fan.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now