Jump to content

`89 300 TDT, diverse spørsmål


Guest Ivar

Recommended Posts

Heisann!!

 

På grunn av pendling har jeg besluttet å kjøpe meg en "pendlerbil" for å "spare" på familiebilen, og valget kom fort på W124. Har ikke hatt MB før og er relativ "grønn" på dette merket. Tenkte på å gå for en 300 TDT og har sett meg ut etpar 88 og 89 modeller. De har jo ikke lister på dørene, så første spørsmål er om det bare er å "sette på" slike (eller må dørene byttes)

Er det andre detajler som skiller en 89 modell med en 90 modell? (bortsett fra setene, som jeg har fått med meg)

Andre spørsmål er om rustproblematikken er stor på denne bil fra denne perioden. (har hatt Audi fra samme tid og den var med "null hull")

Hvilket forbruk kan jeg regne med, landevei og blandet?

Starter denne motoren i 15-20 minus uten motorvarmer?

Må man ha 2t olje i diselen?

 

Håper på svar

 

Hilsen mulig ny mb-eier

Link to comment
Share on other sites

Heisann!!

Hei, du.

 

 

På grunn av pendling har jeg besluttet å kjøpe meg en "pendlerbil" for å "spare" på familiebilen, og valget kom fort på W124.

Godt valg. Men du.. Stajsonsvogn heter S124, mens sedan heter W124. Når du sier TDT, så betyr det stasjonsvogn , diesel , turbo. En sedan med turbo heter DT, mens en stasjonsvogn uten turbo heter TD. Litt forvirrende når man ikke er vant med det.

Har ikke hatt MB før og er relativ "grønn" på dette merket. Tenkte på å gå for en 300 TDT og har sett meg ut etpar 88 og 89 modeller.

Ikke noe dårlig valg det. På 1989-modellen ble det lansert ny motor i "diesel 89"-programmet til MB. Da fikk de bla. ettergløding og bittelitt mer power (143-->147 hk , 265-->273 nm). Etterglødingen er fin, da stabiliserer den seg veldig fort etter oppstart i stedet for å "hoste og gå" en stund.

De har jo ikke lister på dørene, så første spørsmål er om det bare er å "sette på" slike (eller må dørene byttes)

Hvis ikke jeg husker helt gæli, så er det kun første årsmodellen av 124 der listene ikke passer på. Regn med å måtte borre litt for å få dem på, men det skal være rimelig greit. Husk masse rustbeskyttelse hvis du borrer i metall. Det skal også være kanalbeskyttelse, og chrome-lister på støtfangerne for å få 90-look.

Er det andre detajler som skiller en 89 modell med en 90 modell? (bortsett fra setene, som jeg har fått med meg)

Interiøret er ganske forskjellig, og for å være ærlig, så hadde jeg kjøpt nytt interiør, eller i hvertfall nytt førersete til en pre 90-bil. Jeg syns de gamle sofaene er fæle å sitte i, mens 90-interiøret er bra. Et kurrant stoffinteriør koster ikke mange kronene. Et komplett skinninteriør ca. 10k. i god stand.

Andre spørsmål er om rustproblematikken er stor på denne bil fra denne perioden. (har hatt Audi fra samme tid og den var med "null hull")

S124 har egentlig ingen store feller. Sjekk under pakningene til de bakserste sidevinduene. Ellers så er jo dette en 20 år gammel bil, så individuell pleie av bilen har fort minst like mye å si som modellmessige svakheter. Sjekk hele bilen grundig, så ikke du får noen overraskelser.

Hvilket forbruk kan jeg regne med, landevei og blandet?

Min drar 0,8 uansett her i landet. Har vært oppe i 0,9 (fort-kjøring i Sverige) og nede i 0,78. I snitt ca. 0,82 pr. tank. Da kjører jeg stort sett Oslo - Eidsvoll. Småkjøring drar ikke noe særlig mer på disse, men jevn kjøring i høy hastighet drar unna en del. Min erfaring er at tekniske data (se www.mercefreaken.com) stemmer godt.

Starter denne motoren i 15-20 minus uten motorvarmer?

Ikkno problem så lenge du har i et skikkelig batteri. Glødingen drar fort ca. 1000 watt, og startmotoren opptil 2200 watt, så det krever power for å dra et rundt. Bruk skikkelig helsyntetisk olje og et bra batteri, så starter den når du vil. Det skal sies at den er veldig taknemlig for motorvarmer.

Må man ha 2t olje i diselen?

Aldri jeg hatt i

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:D har kjørt to vintre med min -89 300tdt 4-matic ikke noe problemer med start så langt,

har litt rust rundt jekk festene det er alt som jeg har funnet, dette skal bli tatt når det blir varmere ute ellers er forbruket lavt tatt vekt og motorvolum i betrakning

stenkjer- oslo- steinkjer i fjor høst 0,69 natt kjøring vinter forbruk 0,80-,090 

Link to comment
Share on other sites

Guest Ivar

...da var bilen kjøpt... `89 300 TDT med 235.000 (??)på telleren

Kjørte den nordover 120 mil og fikk erfare at MB IKKE kan lage seter....fytti bikkja hvor elendig.. Har hatt mange biler, men makan til "benk" skal man lete lenge etter.

 

Men den var overaskende god å kjøre og kjørte på 0,78 med passe hard langkjøring.

Bilen jeg kjøpte er en USA utgave med automatklima og el-seter/ratt og luke, samt airbag, ikke verst for en 89-mod!! Men setetrekket er av type "skai" og gir ikke den beste kvalitetsfølelsen. Kan dette byttes uten altfor mye arbeid??

I det siste har hjullageret v.foran synget høyere og høyere, og det må nok byttes snart. Er det en smal sak, eller bør et verksted bestilles??

 

Frontlyktene er litt grå, eller skitten inni, noe jeg tror vil stjele endel lys når høst og vinter kommer. Vil en slik lykt kunne renses eller må den byttes?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei og gratulerer med MB.

Når det gjelder setene finnes det hos forhandler puter som du stikker inn i fjærene på setet. det hdde jeg gjort med 123en og 124en som jeg hadde setene ble betraktelig mye bedre.

Når det gjelder lyktene så er det mest sansynlig reflekorene som er slitt, disse får du kjøpt separat så du slipper å kjøpe hele lykta. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

...da var bilen kjøpt... `89 300 TDT med 235.000 (??)på telleren

Kjørte den nordover 120 mil og fikk erfare at MB IKKE kan lage seter....fytti bikkja hvor elendig.. Har hatt mange biler, men makan til "benk" skal man lete lenge etter.

Seter før 1990 har jeg dårlig erfaring med, men jeg vet ikke om skai-setene er like ille. Jeg har i hvertfall kost meg stort i alle tre typene jeg har hatt i min (stoff fra 92, vanlig, forsterket skinn fra 94, sportlineskinn fra 93).

Det kan vel hende at det bare er en vanesak?

 

Men den var overaskende god å kjøre og kjørte på 0,78 med passe hard langkjøring.

Høres ganske normalt ut.

 

Bilen jeg kjøpte er en USA utgave med automatklima og el-seter/ratt og luke, samt airbag, ikke verst for en 89-mod!! Men setetrekket er av type "skai" og gir ikke den beste kvalitetsfølelsen. Kan dette byttes uten altfor mye arbeid??

Selve trekket er enkelt å ta av. Hvis du blir medlem, så kan du se min "gjør det selv" for hvordan man tar av og setter på.

I det siste har hjullageret v.foran synget høyere og høyere, og det må nok byttes snart. Er det en smal sak, eller bør et verksted bestilles??

Dersom du har 9 tommeltotter eller færre, så greier du fint å bytte det selv. Bare vær påpasselig når du strammer det, så det blir riktig. Det skal såvidt ikke slarke. Bytt begge når du først er i gang. Ikke er delen plagsomt dyr heller

 

Frontlyktene er litt grå, eller skitten inni, noe jeg tror vil stjele endel lys når høst og vinter kommer. Vil en slik lykt kunne renses eller må den byttes?

 

Du kan alltids prøve å ta dem ut, fylle dem med noen filler og litt zalovann, riste godt og sette på plass igjen. Kan hende det hjelper.

 

Jeg har god erfaring med lysforbedring på min 124. Frontlysene var av "stearinlystypen" da jeg kjøpte den.

 

Har gjort følgende :

 

-Byttet laderegulator og fått ladespenningen på batteriet opp fra ca. 13,2 v til 14,1. 1% høyere spenning gir ca. 3% bedre lys Har ca. 1v spenningstap ut til pærene. Pærene bør ha 13-13,3 volt

-Byttet pærer til typen philips blue vision. Disse lyser vesentlig bedre enn vanlige pærer. Osram silverstar er av samme typen.

-Byttet glass til 500-typen. Disse gir ikke noe bedre nærlys, men gjør at tåkelyset forsvinner og heller blir et ekstra fjernlys. Dette gir VESENTLIG bedre fjernlys. Det blir faktisk like bra som å ettermontere store ekstralys. Problemet er bare at 500-glass er langtfra gratis. Mine kostet 1k pr. stk for noen år sida, men for min del er det verdt hver krone.

 

Anbefaler ikke Xenon nærlys da det vil blende motgående for mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...