Øiesvold Posted July 24, 2020 Posted July 24, 2020 Jeg skal bytte fjærer foran på min '03 clk 320 (PP46926) og det gikk fint helt til jeg skulle ta av toppen på støtdemperen. Da trenger jeg 203 589 00 07 00. Dro til Mercedes på Rud så de kunne bytte der men de fant ikke adapter du ser på bildet. Er det noen som har det i nærheten av Asker og kan hjelpe? Demperene er tatt av bilen. Kan betale deg for bryet. Mvh Aksel Øiesvold
Olaf Posted July 24, 2020 Posted July 24, 2020 (edited) Hvis du kjører 167 fra Asker ned mot Røyken, så kommer du til Vollen Truck & Parts i Røykenveien 397, som er firmaet som vår formann Simen Malerbakkens firma Stjerneservice slo seg sammen med. Ring dem først på 31 29 11 00, og hør om de har. Med vennlig sommerhilsen, Olaf NB! Jeg vet ikke hvordan fjæringen din er konstruert, men hvis du har en støtdemper med skruefjær utenpå, á la motorsykkel, bør du ikke engang prøve å ta dem fra hverandre uten at du virkelig vet hva du gjør! Det er et helt sinnsvakt trykk i slike fjærer, og de har tatt livet av folk som har gjort det feil. Da er det bedre å overlate det til et verksted med skikkelig fjærpresse. (og verktøy...) Edited July 24, 2020 by Olaf
Øiesvold Posted August 1, 2020 Author Posted August 1, 2020 Takk for svar Olaf, og beklager at jeg ikke fikk svart før. VTP hadde egentlig ikke tid men jeg hadde bestilt en time for å fikse bremserør i går så da kunne de fikse det. De brukte 3 timer men tok bare betalt for 2. Fjærene hadde jeg men trengte nye topper. Endte på kr 4900, - som jeg synes var ganske dyrt men har forståelse for at ting kan ruste fast og ta tid.
Olaf Posted August 4, 2020 Posted August 4, 2020 On 1.8.2020 at 17.37, Øiesvold said: men har forståelse for at ting kan ruste fast og ta tid. Å, gjett om! Jeg har i lengre tid holdt på med å skifte alt av bremser og støtdempere rund baut, begge styreledd, en bærearm, og fjærer bak på en '03 ML 270 cdi. Hovedgrunnen til tidsbruken er fastrustede bolter som alle har blitt dyppet i Loctite før de ble dratt til, og som bare kan skrues ut en åttendedels omdreining av gangen, med hjelp av en forlenger på 85 cm. Jeg brukte over 1½ time på en støtdemperbolt. Og jeg er stor og sterk! Det sitter så jævlig fast, at et verksted ikke hadde hatt nubbesjangs uten å bruke mange timer på jobben, så en verkstedregning på denne jobben tør jeg ikke tenke på engang! Med vennlig hilsen, Olaf
Øiesvold Posted August 4, 2020 Author Posted August 4, 2020 Hehe, mye penger å spare på å sloss selv med rustene bolter. Jeg er ikke noen proff mekaniker men lærte fort trikset rustløser, mer rustløser, sett på pipe, slå på pipe, latmannsarm, bann litt, spis middag, prøv igjen. Funker ikke det er blåselampe neste 😉
Geir Tore Simonsen Posted August 6, 2020 Posted August 6, 2020 Jeg har laget meg et effektivt verktøy for rustne bolter. Adapter mellom 1/2" pipe og 1" lufthammerbits. Da kan jeg legge moment på bolten mens hammeren rister løs.Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Olaf Posted August 7, 2020 Posted August 7, 2020 Ingen av mine 2 hjerneceller forsto riktig hva du beskrev, mere bilder og forklaring, please! Med vennlig hilsen, Olaf
Geir Tore Simonsen Posted August 7, 2020 Posted August 7, 2020 Bak på adapteret er det et hull som passer til lufthammer med 1" diameter hode, slik at denne holder seg på plass selv om man bare bruker en hånd. Fremme er det en 1/2" firkanttapp som passer i høvelig pipe, og mellom disse er det frest sekskant for fastnøkkel. Hvis man har mutter eller bolt med flenset hode kan da lufthammeren slå på bolten/mutteren samtidig som man roterer adapter/pipe/bolt med en fastnøkkel. Jeg har ikke brukt dette adapteret veldig mye enda, men har fått løs en del bolter som ville blitt vridd tvert av dersom jeg bare brukte makt. Adapteret virker etter samme prinsipp som shake-n-break i denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=3JVhTC9-iGs. Man får kjøpt ferdige adaptere som gjør det samme, men da er de beregnet for lufthammer med .401" skaft lik min IR 118 MAX. Jeg har også en Chicago Pneumatic 717 som bruker bits med 0,498" skaft og slår vesentlig hardere. Denne får man ikke kjøpt slike adaptere til, men med denne designen kan jeg bruke begge. Har ikke testet den med 717 enda, men tror jeg må forsterke veggene rundt hullet. De ble relativt fort medtatt av IR'en. Adapteret er bare dreid og frest ut av ei 30mm gjengestang fra Biltema, så ganske bløtt stål. Jeg har også TIG-loddet litt silisiumbronse fremst på hammeren på IR'en så jeg kan slå direkte på ting uten å sette så mye merker.
Olaf Posted August 9, 2020 Posted August 9, 2020 Nå fikk jeg det med i venstre halvdel! Jeg har alltid laget diverse duppeditter sjøl, og jeg har virkelig stor sans for hjemmelagede verktøy. Bra tenkt, bra jobba! Med vennlig hilsen, Olaf
Geir Tore Simonsen Posted August 9, 2020 Posted August 9, 2020 Her er en video som viser en variant man kan kjøpe, men den passer som sagt ikke den kraftigste hammeren min. https://www.youtube.com/watch?v=8Wh2TO2ots0 Jeg har blitt litt "frelst" på å bruke lufthammer til å løsne fastrustede ting i det siste. Senest i går hadde jeg en lufteskrue som antakelig hadde blitt ødelagt dersom jeg bare hadde brukt moment for å skru den ut. Etter å ha vibrert godset i caliperen rundt skruen forsiktig med lufthammer kom den ut, uten at jeg brukte noe mer makt enn før. Rust kan holde ting vanvittig fast, men det er sprøtt og brytes ned når det utsettes for tilstrekkelig kraftige vibrasjoner. Selv om det ikke ser ut som det skjer noe med en gang vil den ofte gi seg til slutt.
Olaf Posted August 9, 2020 Posted August 9, 2020 Øiesvold, jeg håper du tilgir at jeg stjal denne tråden litt, men det var jo godt ment! Geir Tore, jeg har sett videoene, veldig interessant! Din løsning er lagt i arkivet mitt for glupe ting, og blir nok kopiert i løpet av kort tid! Takker og bukker! Med vennlig hilsen, Olaf
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now