HåvardR Posted July 22, 2020 Posted July 22, 2020 Har problem på ein Hymer bobil som er bygd på Sprinter fra år 2000. Ved kjøring dør plutselig effekten. Eksempel: kan kjøre jamnt i 50km/t, plutselig forsvinner effekten og bilen mister fart og turtall, når ein slipper gassen og gir gass igjen virker alt OK fram til neste gang. Ingen feilmeldinger på girkasse eller motor. Motor er OM612.981 Girkasse er 716.643
Simen Arntsen Posted July 22, 2020 Posted July 22, 2020 Har du lest ut feilkodar med diagnoseapparat? Det kan jo virke som motorstyringa kuttar/nødmodus, men da må du normalt sett stoppe motoren for at det skal gå tilbake til normal. I så fall er det alltid lagra ein feilkode som er årsak. Det kan og skje at motoren kuttar uten å gå i nødmodus, på 210 med same motorserie (OM611/612/613) kjem det då opp melding EPC Electronic Power Control, og alt er i orden etter pedalen blir sleppt opp. Eg trur fortsatt det skal leggast att ein feilkode. På min E220CDI skjer dette når eg trykker inn kickdown.
HåvardR Posted July 22, 2020 Author Posted July 22, 2020 34 minutes ago, Simen Arntsen said: Har du lest ut feilkodar med diagnoseapparat? Det kan jo virke som motorstyringa kuttar/nødmodus, men da må du normalt sett stoppe motoren for at det skal gå tilbake til normal. I så fall er det alltid lagra ein feilkode som er årsak. Det kan og skje at motoren kuttar uten å gå i nødmodus, på 210 med same motorserie (OM611/612/613) kjem det då opp melding EPC Electronic Power Control, og alt er i orden etter pedalen blir sleppt opp. Eg trur fortsatt det skal leggast att ein feilkode. På min E220CDI skjer dette når eg trykker inn kickdown. Lest ut med Star ja, einaste koder som ligger der er defekte glødeplugger, men det skaper vel ikkje slike feil. Den går ikkje i nødmodus da bilen er som normal med en gang man går av og på gassen og kan virke i 30 sek eller 3 min før det skjer neste gang. Hastighet er ikkje relevant heller. Har ikkje funne noe som trigger feilen, det berre skjer plutselig.
Benth Posted May 6, 2021 Posted May 6, 2021 Jeg har en sprinter med samme problem:( har du funnet ut av feilen ?
Haugan Posted May 21, 2021 Posted May 21, 2021 On 22.7.2020 at 16.25, HåvardR said: Har problem på ein Hymer bobil som er bygd på Sprinter fra år 2000. Ved kjøring dør plutselig effekten. Eksempel: kan kjøre jamnt i 50km/t, plutselig forsvinner effekten og bilen mister fart og turtall, når ein slipper gassen og gir gass igjen virker alt OK fram til neste gang. Ingen feilmeldinger på girkasse eller motor. Motor er OM612.981 Girkasse er 716.643 Hei. jeg har helt identisk feil på min 2003 sprinter 270cdi. Har du funnet ut hva det er ?
tommern57 Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 Dæven. Jeg tenkte på bremselysbryteren her om dagen. Men tenkte det hadde vært for enkelt. På disse tror jeg det er dieselkutt på et par sylindere når du bremser. Det er vel et sånt forbruks/miljøtiltak trur jeg.
Simen Arntsen Posted June 9, 2021 Posted June 9, 2021 Det er jo så enkelt at det blir nesten for dumt å tenke tanken 😆 Når du trykker på bremsa blir motoreffekten kutta, ja. Trudde det var av sikkerheitsårsaker, at bremseeffekt ikkje skal bli redusert viss gasspedalen heng seg opp eller du trykker på begge pedalane..
tommern57 Posted June 9, 2021 Posted June 9, 2021 Det er mulig at det kan være slike årsaker og. Jeg klarer ikke helt å engasjere meg i slike dumme ting. Jeg kopler helt ut når jeg finner slikt. For meg blir bilene mer og mer utstyrt med ting jeg ikke skjønner vitsen til. Jeg var borti her en dag på en moderne bil at jeg skulle rygge litt tilbake. Og så var det noe ved venstre bakhjul jeg ville holde meg unna, så jeg hadde døra oppe for å se når jeg rygga. Og hver gang jeg slapp bremsen og skulle flytte meg, ble den stående. Oppdaga at den stod i Park. Der var det slik at hvis du prøvde å rygge med døra oppe, hoppa kassa i Park av seg sjøl. #storebrorserdeg Jeg blir helt matt. Og på Sprinter er det vel også slik bryter med flere hakk som regulerer lengden? Mener at man skulle trekke den helt ut, montere og så tråkke på bremsen så den justerer lengden selv.
Simen Arntsen Posted June 9, 2021 Posted June 9, 2021 Nyare bilar går i park når du opnar døra, men om du setter i gear med døra open går det bra. Er slik på min 2017 Vito, men ikkje på 2010 E-klasse..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now