Guest 2271 Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Her skal jeg lage en "fyldig" dokumentasjon på bytte av rep.settet til hjelpesnekka på 124-biler! Jeg har akkurat avsluttet arbeidet med å bytte mitt sett, brukte ca 1 times tid på arbeidet... For å gjøre arbeidet, måtte jeg bruke følgende verktøy: -Garasjejekk -Bukk -17 mm verktøy fra standard-verktøysettet til bilen for å ta av hjul -Skrujern, flatt -Liten og stor skralle -Liten forlenger til liten skralle -2 korte og 2 lange forlengere til stor skralle -8 og 10 mm pipe til liten skralle -17, 21 og 24 mm pipe til stor skralle -Skiftnøkkel, middels -Hammer -Fil med ca 1-1,5 cm bredde Det er forskjell på beskyttelsesdeksel på 124-biler... På eldre (min 1986-modell) er det deksel av stål, mens på denne jeg skrur på og illustrerer fra nå, er det plastdeksel. På E220T`n sitter det 6 skruer... Skru ut disse. Mutteren til originalsettet satt dønn fast... Jeg hadde ikke noe rør tilgjengelig, slik at jeg lagde en "latmannsarm" av en kort og to lange kraftige forlengere. Mutteren skrur du av med en 24 mm pipe... Varmedekselet som sitter mellom hjelpesnekka og eksosanlegget må tas bort for å komme til ovenfra... Jeg hadde jo ikke ventet noe annet, men deler av begge foringene satt igjen inni "hylsteret" - så da måtte det improviseres veldig for å få dem ut! Først brukte jeg flatt skrujern som jeg stakk inn i "hylsteret" nedenfra og opp slik at jeg traff på metallet til den øverste foringen - så fikk jeg dunket den litt ut med hammeren. Deretter brukte jeg fila+hammer for å dunke ut den øverste foringen(dunke på utsida oppover mot gummien til foringen). Foringen poppet ut raskt... For å få ut den nederste, måtte jeg først putte en 21 mm pipe oppi hylsteret, og deretter slå på pipa med hammer (det er trangt....!)... Dessverre var ikke pipen lang nok, så derfor "forsvant" den oppi hylsteret (bare dytte den opp igjen nedenfra)... Så derfor måtte jeg det siste stykket bruke en kort kraftig forlenger (for stor skralle).... Denne stappet jeg oppi hylsa, og det ble enda mindre plass til å slå med hammeren - men måtte gjøres....! Da spratt den ut! Enkelt og greit... Her er alle delene det originale settet kom ut i... Her er det nye rep.settet som skal monteres... En foring i hver ende, slå svakt på dem med hammer slik at de kommer lengst mulig på plass... Først legges "koppen" oppå "hylsteret", deretter må du løfte opp selve hjelpesnekka på plass, så føres pivå-bolten fra toppen og ned i "hylsteret" gjennom begge foringene... Deretter skrus mutteren på plass... Da er det bare å "dra godt til", slik at foringene kommer i 100% riktig posisjon (helt inn i "hylsteret") Så kan du til slutt montere varmedekselet igjen, og beskyttelsesdekselet til bunnpanne/motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Flotters, men funker ikke like lett på biler med 6 syl.... da får man ikke ut bolten uten å fjerne eksos/løfte motor.... Derav byttet jeg bare nedre foring på min bil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Will Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Flotters, men funker ikke like lett på biler med 6 syl.... da får man ikke ut bolten uten å fjerne eksos/løfte motor.... Confused Derav byttet jeg bare nedre foring på min bil... Jeg klarte det på min med M104-motor. Trikset er å bruke en rørstuss til å presse ut den øverste foringen mens bolten står i. Gjør en dette, får en bolten så langt til siden at den smetter forbi eksosrøret. Motsatt når en monterer. En trer øvre foring inn på bolten før en setter den på plass.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Bra tips!!! =D> Får kjøpe meg et nytt sett å prøve å bytte alt denne gang da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Ellers kan du gjøre som jeg gjorde, kappe bolten ved mutteren med vinkelsliper, da blir den så kort at den går ut og stappe den nye bolten opp/ned, da får en byttet alt og det blir veldig bra... Et annet tips er å smøre godt med fett inni før en monterer, da hindrer en rust og foringene varer mye lengre... Og det er en fordel å dra til med moment hvis en har mulighet til dette. Jeg har også isolert eksosrørene forbi denne foringen, da slipper en så mye varmeoverføring, det er ofte det som tar knekken på de, det blir så varmt at fettet og gummien tørker ut og de ryker etter kort tid.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Kjempeflotte tilleggsopplysninger fra dere gutta!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 Går også ann å løsne de fire boltene på eksosrørene, bend dem til siden litt og det er kjempeplass (M104.980/981). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted May 20, 2007 Share Posted May 20, 2007 Dette er uansett en forholdsvis enkel reparasjon som gjør underverker. Dessuten koster det nesten ingenting. Min bil ble lydløs igjen etter denne operasjonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted May 20, 2007 Share Posted May 20, 2007 Dette er uansett en forholdsvis enkel reparasjon som gjør underverker. Dessuten koster det nesten ingenting. Min bil ble lydløs igjen etter denne operasjonen Lydløs etter å ha byttet rep.sett til hjelpesnekka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted May 20, 2007 Share Posted May 20, 2007 Jepp! Det klapret så til de grader i forstillinga før jeg byttet den foringa at forskjellen var enorm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 hvor ble det av bildene? jeg skal snart utføre samme jobben selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 Det er ganske enkelt å utføre denne operasjonen uten bilder også. På min 300 løsnet jeg motorfestet på høyresiden og jekket motoren opp slik at den løftet seg opp på høyresiden. Da ble det god plass til å ta ut og sette inn ny bolt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.