Jump to content

Bytte av rep.sett hjelpesnekke 124


Guest 2271

Recommended Posts

Her skal jeg lage en "fyldig" dokumentasjon på bytte av rep.settet til hjelpesnekka på 124-biler!

Jeg har akkurat avsluttet arbeidet med å bytte mitt sett, brukte ca 1 times tid på arbeidet...

 

For å gjøre arbeidet, måtte jeg bruke følgende verktøy:

repsett_snekke0043.JPG

-Garasjejekk

-Bukk

-17 mm verktøy fra standard-verktøysettet til bilen for å ta av hjul

-Skrujern, flatt

-Liten og stor skralle

-Liten forlenger til liten skralle

-2 korte og 2 lange forlengere til stor skralle

-8 og 10 mm pipe til liten skralle

-17, 21 og 24 mm pipe til stor skralle

-Skiftnøkkel, middels

-Hammer

-Fil med ca 1-1,5 cm bredde

 

repsett_snekke0038.JPG

Det er forskjell på beskyttelsesdeksel på 124-biler... På eldre (min 1986-modell) er det deksel av stål, mens på denne jeg skrur på og illustrerer fra nå, er det plastdeksel. På E220T`n sitter det 6 skruer... Skru ut disse.

 

repsett_snekke0006.JPG

Mutteren til originalsettet satt dønn fast... Jeg hadde ikke noe rør tilgjengelig, slik at jeg lagde en "latmannsarm" av en kort og to lange kraftige forlengere. Mutteren skrur du av med en 24 mm pipe...

 

repsett_snekke0034.JPG

Varmedekselet som sitter mellom hjelpesnekka og eksosanlegget må tas bort for å komme til ovenfra...

 

repsett_snekke0011.JPG

Jeg hadde jo ikke ventet noe annet, men deler av begge foringene satt igjen inni "hylsteret" - så da måtte det improviseres veldig for å få dem ut! Først brukte jeg flatt skrujern som jeg stakk inn i "hylsteret" nedenfra og opp slik at jeg traff på metallet til den øverste foringen - så fikk jeg dunket den litt ut med hammeren. Deretter brukte jeg fila+hammer for å dunke ut den øverste foringen(dunke på utsida oppover mot gummien til foringen). Foringen poppet ut raskt...

 

repsett_snekke0015.JPG

For å få ut den nederste, måtte jeg først putte en 21 mm pipe oppi hylsteret, og deretter slå på pipa med hammer (det er trangt....!)... Dessverre var ikke pipen lang nok, så derfor "forsvant" den oppi hylsteret (bare dytte den opp igjen nedenfra)...

 

repsett_snekke0017.JPG

Så derfor måtte jeg det siste stykket bruke en kort kraftig forlenger (for stor skralle).... Denne stappet jeg oppi hylsa, og det ble enda mindre plass til å slå med hammeren - men måtte gjøres....!

 

repsett_snekke0018.JPG

Da spratt den ut! Enkelt og greit...

 

repsett_snekke0019.JPG

Her er alle delene det originale settet kom ut i...

 

repsett_snekke0020.JPG

Her er det nye rep.settet som skal monteres...

 

repsett_snekke0021.JPG

En foring i hver ende, slå svakt på dem med hammer slik at de kommer lengst mulig på plass...

 

repsett_snekke0024.JPG

Først legges "koppen" oppå "hylsteret", deretter må du løfte opp selve hjelpesnekka på plass, så føres pivå-bolten fra toppen og ned i "hylsteret" gjennom begge foringene...

 

repsett_snekke0026.JPG

Deretter skrus mutteren på plass...

 

repsett_snekke0032.JPG

Da er det bare å "dra godt til", slik at foringene kommer i 100% riktig posisjon (helt inn i "hylsteret")

 

Så kan du til slutt montere varmedekselet igjen, og beskyttelsesdekselet til bunnpanne/motor.

Link to comment
Share on other sites

Flotters, men funker ikke like lett på biler med 6 syl.... da får man ikke ut bolten uten å fjerne eksos/løfte motor.... Confused

Derav byttet jeg bare nedre foring på min bil...

 

Jeg klarte det på min med M104-motor. Trikset er å bruke en rørstuss til å presse ut den øverste foringen mens bolten står i. Gjør en dette, får en bolten så langt til siden at den smetter forbi eksosrøret. Motsatt når en monterer. En trer øvre foring inn på bolten før en setter den på plass..

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan du gjøre som jeg gjorde, kappe bolten ved mutteren med vinkelsliper, da blir den så kort at den går ut og stappe den nye bolten opp/ned, da får en byttet alt og det blir veldig bra... :P

 

Et annet tips er å smøre godt med fett inni før en monterer, da hindrer en rust og foringene varer mye lengre... :P

Og det er en fordel å dra til med moment hvis en har mulighet til dette.

Jeg har også isolert eksosrørene forbi denne foringen, da slipper en så mye varmeoverføring, det er ofte det som tar knekken på de, det blir så varmt at fettet og gummien tørker ut og de ryker etter kort tid.... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Guest 2271

Dette er uansett en forholdsvis enkel reparasjon som gjør underverker. Dessuten koster det nesten ingenting. Min bil ble lydløs igjen etter denne operasjonen :D

 

Lydløs etter å ha byttet rep.sett til hjelpesnekka?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...