HåvardR Posted July 18, 2020 Posted July 18, 2020 Eg har ein w245 som har fjærer med 4 gule striper fremme. Eg har komt over komplette fjærbein, men fjærene har 2 gule striper. Kva er forskjellen og vil det berre bli tull om eg bruker dei feilmerka fjærene?
tommern57 Posted July 19, 2020 Posted July 19, 2020 Det er forskjellig merking på forskjellig stivhet. Er det fra en bil med samme motor? Er de samme lengde? 245 ble levert med vanlig understell og sportsunderstell
HåvardR Posted July 19, 2020 Author Posted July 19, 2020 Begge har sportsunderstell. Min med 4 gule har 200cdi, mens den med 2 gule har mindre bensinmotor. Regner med fjærene med 2 gule ikkje er like stive for å kompensere vekta av motoren. Vil det være merkbart?
Olaf Posted July 19, 2020 Posted July 19, 2020 (edited) En liten kommentar, som kanskje ikke er relevant her: Det er vanskelig å smi fjærer, skruefjærer endrer ofte lengden bittelittegranne etter at de har fått kjøle seg ned. På W123 er fargemerker på fjærene på den nederste vindingen av betydning, og viser om fjærene er litt kortere eller lengre enn oppgitt standardmål, markeres med rødt eller blått. Forskjellen i lengde kan kompenseres med høyden på fjærputene. En bil kan faktisk ha forskjellige fjærputer på h/v side, avhengig av fargemerkingen på fjærene. MEN, det gjelder ikke fargemerking midt på fjærene, det er bare produksjonsmerker som ikke betyr noe. Under rusta på nederste vinding skal det også stå et delenummer innslått. Med vennlig sommerhilsen, Olaf Edited July 19, 2020 by Olaf
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now