Håkon SL500 Posted July 18, 2020 Posted July 18, 2020 Hei, en stund siden je var her og diskuterte. SL500 , 89 mod R107, 83 000 km tok den ut av garasje etter 7 år og byttet alt av flytende væsker, nye Goodyear dekk og pusset og gnikket. Testet bilen i fjor ved å kjøre flere turer lokalt. Dro på vestlandstur og hadde en fin bilferie med veteran bilen, OK til poenget. På slutten av turen, etter en ukes kjøring begynner varsel lampen for kjølevannsnivå å lyse. Ingen synlig lekkasje, mistenker selvfølgelig inntrenging til motor, jo ganske riktig. Sjekket om oljen fikk grå farge uten å kunne være sikker. Vel bilen ble plassert i garasjen over vinteren og nå i mai tok jeg den ut. Huff oljen var grå og fyllelokk for olje var hvit. Ikke bra. Så , kan jeg ha brukt feil kjølevæske, kjøpte på Bilextra. Blå type. Bilen står, og Bertil O Steen skal ha 50 tusen , må bytte top pakning , bør jeg ta begge toppene.? Er det en annen kjølevæske jeg bør bruke ? Er der noen i nærheten av Sørlandet som kunne ta en slik jobb ? Bør toppen planslipes, er det noe olje rør eller fôringer som jeg bør ta med det samme toppen er av .? Her var det mye , mvh Håkon
Håkon SL500 Posted April 16, 2021 Author Posted April 16, 2021 On 7/18/2020 at 10:12 AM, Håkon SL500 said: Hei, en stund siden je var her og diskuterte. SL500 , 89 mod R107, 83 000 km tok den ut av garasje etter 7 år og byttet alt av flytende væsker, nye Goodyear dekk og pusset og gnikket. Testet bilen i fjor ved å kjøre flere turer lokalt. Dro på vestlandstur og hadde en fin bilferie med veteran bilen, OK til poenget. På slutten av turen, etter en ukes kjøring begynner varsel lampen for kjølevannsnivå å lyse. Ingen synlig lekkasje, mistenker selvfølgelig inntrenging til motor, jo ganske riktig. Sjekket om oljen fikk grå farge uten å kunne være sikker. Vel bilen ble plassert i garasjen over vinteren og nå i mai tok jeg den ut. Huff oljen var grå og fyllelokk for olje var hvit. Ikke bra. Så , kan jeg ha brukt feil kjølevæske, kjøpte på Bilextra. Blå type. Bilen står, og Bertil O Steen skal ha 50 tusen , må bytte top pakning , bør jeg ta begge toppene.? Er det en annen kjølevæske jeg bør bruke ? Er der noen i nærheten av Sørlandet som kunne ta en slik jobb ? Bør toppen planslipes, er det noe olje rør eller fôringer som jeg bør ta med det samme toppen er av .? Her var det mye , mvh Håkon
Håkon SL500 Posted April 16, 2021 Author Posted April 16, 2021 Hei, noen som har erfaring med aluminium topp og om disse må plan slipes før ett topp pakning bytte ? Ser det er litt tæring men pakningen dekker dette. Jeg har satt dette sammen og ser at det ikke ble tett. Lekker fortsatt kjølevann inn i motor. Kan det være at toppen er sprekt ? Har noen erfaring eller vært borti dette problemet før. Vurderer å selge den som den står.
tommern57 Posted April 16, 2021 Posted April 16, 2021 Det er ingen opplest regel at en topp skal planes ved pakningsbytte. Man måler både topp og blokk med en rettolk. Man måler på langs, tvers og diagonalt og ser om det er noe avvik. Vi kan snakke om montasjefeil, feil pakning, sprekker, osv. Mulighetene er mange
Håkon SL500 Posted May 16, 2021 Author Posted May 16, 2021 On 4/16/2021 at 1:14 PM, Håkon SL500 said: On 7/18/2020 at 10:12 AM, Håkon SL500 said: Hei, en stund siden je var her og diskuterte. SL500 , 89 mod R107, 83 000 km tok den ut av garasje etter 7 år og byttet alt av flytende væsker, nye Goodyear dekk og pusset og gnikket. Testet bilen i fjor ved å kjøre flere turer lokalt. Dro på vestlandstur og hadde en fin bilferie med veteran bilen, OK til poenget. På slutten av turen, etter en ukes kjøring begynner varsel lampen for kjølevannsnivå å lyse. Ingen synlig lekkasje, mistenker selvfølgelig inntrenging til motor, jo ganske riktig. Sjekket om oljen fikk grå farge uten å kunne være sikker. Vel bilen ble plassert i garasjen over vinteren og nå i mai tok jeg den ut. Huff oljen var grå og fyllelokk for olje var hvit. Ikke bra. Så , kan jeg ha brukt feil kjølevæske, kjøpte på Bilextra. Blå type. Bilen står, og Bertil O Steen skal ha 50 tusen , må bytte top pakning , bør jeg ta begge toppene.? Er det en annen kjølevæske jeg bør bruke ? Er der noen i nærheten av Sørlandet som kunne ta en slik jobb ? Bør toppen planslipes, er det noe olje rør eller fôringer som jeg bør ta med det samme toppen er av .? Her var det mye , mvh Håkon On 4/16/2021 at 1:14 PM, Håkon SL500 said: Hei, byttet topp pakninger og samtidig ventil tettninger. Kjørte og nå virket det som den var tett, altså ingen kjølevann lekkasje inn i oljen. Tok ikke lang tid så begynner oljen igjen å få grå farge også bruker den fortsatt kjølevann. La merke til at eksos var hvit, virker som vann trenger inn i forbrenningskammeret , skulle åpne kjølevann lokk og virker som at vakuum har bygd seg opp. Rett og slett at vann suges inn under innsugstakten. Noen som har vært borti slik og kan komme med noen tips.
Håkon SL500 Posted May 16, 2021 Author Posted May 16, 2021 Hei, byttet topp pakninger og samtidig ventil tettninger. Kjørte og nå virket det som den var tett, altså ingen kjølevann lekkasje inn i oljen. Tok ikke lang tid så begynner oljen igjen å få grå farge også bruker den fortsatt kjølevann. La merke til at eksos var hvit, virker som vann trenger inn i forbrenningskammeret , skulle åpne kjølevann lokk og virker som at vakuum har bygd seg opp. Rett og slett at vann suges inn under innsugstakten. Noen som har vært borti slik og kan komme med noen tips.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now