Jump to content

1991 300TE, Starter bare om ettermiddagen.

Tom V. E.

Recommended Posts

Har noen vært borti dette merkverdige?

Bilen vil ikke starte om morgenen når jeg skal på job.

Den tenner, går i 5 sekunder for så å stoppe og deretter tenner den ikke engang. Dette skjer hver morgen.

Når jeg kommer hjem om ettermiddagen, starter den som en drøm, går som en klokke og later med andre ord som ingenting.

Hvis den har stått i garasje over natten er starting ikke noe problem.

Har tenkt på kondens i fordeler og skiftet lokk, rotor og ledninger.

Samme sak. Har tidligere skiftet bensinpumperele.

Virker som når den har stått i solen en stund er det noe som "går seg til".

Dette er slitsomt.

Har noen erfaring fra liknende?

Høres ut som kaldstartsdysa di. Fungerer jo som en erstatning for choke. Den ligger vel ganske på topp av innsprutningen din. Ta av luftfilterboksen. Under der bør det være en dyse som har en lyseblå kontakt som er litt kinkig å få av. Er ei lita stålfjær på den.

Jeg synes ikke det høres ut som kaldstartsdysa siden bilen faktisk starter og går i 5 sekunder og deretter ikke vil tenne.

Kanskje det er så enkelt som at det er kondens et sted som tørker opp når det er varmt? Har du sjekket overspenningsreleet da?

Her er en liste som du kan sjekke selv før du begynner å kjøpe inn noe som helst, disse tingene må være 100%

- Jord, sjekk at jordingskabel fra motor er godt festet, puss litt på koblingene og hvis den er sprukket/ødelagt så bytt.

- Vakumslanger fra kaldstartdyse/tomgangsregulator til innsugingsmanifoil, sjekk for sprikker og lekkasjer.

- Batteri, når ble dette byttet sitt? lav spenning roter med systemet, sjekk også batteri jord og kabel fra dynamo.

- Tennplugger, rotor og fordeler, tennkabler og kabel fra coil, sjekk tilstand og bytt rotor og fordeler hvis det er gått veldig langt(60 - 100`km).

- Bensinfilter.? du har vel 2 stk, sjekk når disse var byttet sist.

- Overspenningsrele, sjekk tilstand, bytt om nødvendig, dette koster ikke mye, og er det det originale som står på så er det på tide å bytte anyway.

At den starter og dør ut igjen kan tyde på at det er noe galt med bensin/tomgang ved kaldstart, at den starter tyder på at kaldstart dysa virker men temperaturen til hjernen er/blir feil, slik at når kaldstart dysa slår seg av så er ikke den ekstra bensinen som skal gis når kjølevannstemperaturen er lav tilstedet.

Dette kan tyde på EHA ventilen, den styrer ekstra bensin inn ved forskjellige tilstander slik som kald motor, pådrag etc.

Hvis overspenningsrelet har feil kan det slå ut EHA ventilen når det er kaldt....

Kanskje litt mye dette her, men sjekk en og en ting og kartlegg alle feil som er "sjekket" ut og gi tilbakemelding, kanskje vi kan lede deg videre på veien.... :lol:

Mange takk till alle for gode tips.

Her er det planty som skal sjekkes.

Prøvde med startspray i går morges og da startet den jammen som en drøm.

Og tro det eller ei, imorges startet den på første slaget; ikke noe fusk eller noe krøll.

Overspenningsrelleet skal jeg nok skifte uansett.

Fordelerlokk, rotor og kabler er nye (igjen).

Batteri er 2 år gammelt og er ok.

Bensinfilter er skiftet.

Så da står det igjen å sjekke diverse slanger ol.

Prøvde å ta ut det releet med rød topp (med 2 sikringer bak batteriet), men det satt dønn fast. Skal visstnok ha noe med bensintilførsel å gjøre.

(Hva heter det?)

Tenkte å sjekke for irring og liknende. Fikk ut sikringene og de var ok.

Uansett så virker det som den ikke får besin om morgenen, selv om pumpa går.

Skal følge deres gode tips videre og rapportere resultat/årsak når/hvis det går an å sette fingeren på en spesifik årsak til galskapen.

(Har forresten forøkt å legge ut noen bilder, men må finne ut hvordan jeg skal få lagt dem opp på litt mere vettig måte (ref. Nygård))

:D

Takk for det, Alexander.

Det lysner.  :shock:

Det virker jo som om det er problem med bensintillgang i visse situasjoner, og at flere mulige feilkombinasjoner kan forårsake dette.

Mange gode tips har kommet som jeg takker for.

Som dere skjønner har jeg ikke særlig god greie på dette, tross innkjøp av Haynes, men jeg henger på.

Ikke greit å få gjort noe særlig praktisk midt i byen.

Men den bilen skal jeg bare ta vare på.

Fant ut av Photobucket-tipset ditt.

Har eget domene, så jeg kan kanskje eventuelt bruke det.