Guest Trond Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Trodde det var ubalanse i dekk men det ga seg ikke etter hjul bytte. Det arter seg som en til tider ganske kraftig risting (ikke i rattet)i bilen som går bort etter noen minutter. Bilen: e 220cdi avantgarde- 05mod-står på 19" Noen som veit hva det kan være? Quote
Frode Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Skjer det noe når du bremser.... kratigere/slutter å riste..?? Quote
Guest Trond Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Blir i vertfall ikke værre. Skal prøve å legge bedre merke til det ved neste tur Quote
Frode Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Ta også å mål sentreringringen på felgene, og sjekk at disse er like på bil/felg. Hvilke dekk kjører du med, kan du se ugjevnheter når det står i avbalanseringsmaskinen.? Siden det blir bedre etter litt kjøring så kan det være dekket som har fått en "flat" del...den delen som ligger ned mot asfalten, det jevner seg ut når du kjører litt men er litt irriterende, har litt med tempertur å gjøre, sommerdekkene blir bedre når tempen stiger, har du lagt merke til om det blir bedre/verre med varme i været..?? Sjekk også drit/rust på skivene, trenger bare være litt drit på en skive så rister det, selv om felgene er 100% Og til slutt, spør når de avbalanserte avbalanseringsmaskinen sist, der du kjøpte dekk/felg..... ?Det hjalp meg å bytte til et sted der de har digital, nyere, nøyaktig avbalanseringsmaskin... Det går greit å avbalansere bublehjul med slik gammel haug av en maskin, men når det kommer lavprofil er det nødvendig med noe skikkelig nøyaktig.... Quote
Guest Gjest Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Tviler på det har noe med dekkene å gjøre.I hvilken fart er ristingen mest merkbar? Rundt 60 kmt med lett gasspådrag? Mulig du må spyle girkassen,kjent problem på 211. Quote
Guest Ebola Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Nå vet jeg ikke hvordan risting det er snakk om, men er jo ikke unormalt at det kan riste litt i bilen når bilen har stått noen timer eller over natta. Vil jo bli en liten "flat spot" der dekket har stått mot veibanen. så lenge alt er i orden når bilen er varm eller har kjørt litt, ville jeg ikke bekymre meg over problemet Quote
TEH Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Nå vet jeg ikke hvordan risting det er snakk om, men er jo ikke unormalt at det kan riste litt i bilen når bilen har stått noen timer eller over natta. Vil jo bli en liten "flat spot" der dekket har stått mot veibanen. så lenge alt er i orden når bilen er varm eller har kjørt litt, ville jeg ikke bekymre meg over problemet Dettte gjelder spesielt med veldig lav profil på dekkene. Har det på min 211 nå, med 245/35-19 foran og 275/30-19 bak. Hadde det også på min forrige bil, en C180T med 225/45-17. Quote
Guest Trond Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Takker for alle svar Problemet er mest merkbart mellom litt under 60 og opp til rundt 90 kmt.Og gir seg etter noen minutter Hørtes fornuftig ut det med gearkassa da problemet var der med vinterdekkene på og fortsatte etter at jeg fikk satt på helt nye rh 19" med khumo dekk på. Montert av proffer. Har i hvertfall sjekket ut at bremsene ikke har noen påvirkning på problemet Quote
Terje B. Olsen Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Jeg opplever det samme på min W210. Men det som er litt rart er at jeg har periodisk risting i rundt 120 km/t. Har plaget livet av verkstedet jeg kjøpte dekkene. Avbalansert 4-5 ganger der og en gang hos E18 Motorsenter. Uten at det ble bedre. Nye skiver og klosser, orginale MB felger (se bildet) og Nokia dekk. Har noen ett svar på dette? Quote
Phantom Posted October 16, 2014 Posted October 16, 2014 Hei alle sammen! Har akkurat same problemen som Trond hadde , men på en w211 2.2 07'. Rister noe minut når er kald og plutselig alt er ok. noe forslag? Takk. Quote
Beckern Posted October 16, 2014 Posted October 16, 2014 Hei alle sammen! Har akkurat same problemen som Trond hadde , men på en w211 2.2 07'. Rister noe minut når er kald og plutselig alt er ok. noe forslag? Takk. Bytte olje på girkasse inkl flushing. Quote
Wicky Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Er det ujevn gange på turtallet? Da er det nok convertern som sier "nå vil jeg ta meg en oljedusj" Bytt olje og flush kassa så skal det ordne seg Quote
500AMM Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Jeg opplever det samme på min W210. Men det som er litt rart er at jeg har periodisk risting i rundt 120 km/t. Har plaget livet av verkstedet jeg kjøpte dekkene. Avbalansert 4-5 ganger der og en gang hos E18 Motorsenter. Uten at det ble bedre. Nye skiver og klosser, orginale MB felger (se bildet) og Nokia dekk. Har noen ett svar på dette? En kommentar til deg med de dekkene. Det er fullt mulig at det er feil på nye dekk. For mange år siden den gang Pirelli P7 var noe av de grommeste dekkene, fikk jeg et ovalt dekk. Det var et 285/40-15 med ZR-hastighetskode og kosta den nette sum på ca. 3.000! Dekket vibrerte godt rundt 80kmt og kasta noe ekstremt rundt 120kmt, og det viste seg å ha en ovalitet på hele 4mm! Understellet på bilen ble sjekka, samt de 3-delte smidde Compomotive felgene jeg hadde, før jeg fikk nytt dekk. -a- Quote
500AMM Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Hei alle sammen! Har akkurat same problemen som Trond hadde , men på en w211 2.2 07'. Rister noe minut når er kald og plutselig alt er ok. noe forslag? Takk. Bytte olje på girkasse inkl flushing. Slenger meg på her skjønt jeg har ikke hatt akkurat denne ristingen. Men etter min erfaring så girer disse 211'greiene litt som det passer seg på kald motor. Det rister noen ganger og så klapper den rett fra 1. opp i 3. omtrent før den er utav gårdsplassen. -a- Quote
Phantom Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Takk for svar! Skal prøve! Men er det så nøye å flushe ? Eller blir nok å få alt olje ut? Feks på min w208 er en skrue på konverter,skru den av og konvektorn er tom for olje,samme med bunnpanne. Og sorry for min norsk. Jeg er begynner Quote
Beckern Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Takk for svar! Skal prøve! Men er det så nøye å flushe ? Eller blir nok å få alt olje ut? Feks på min w208 er en skrue på konverter,skru den av og konvektorn er tom for olje,samme med bunnpanne. Og sorry for min norsk. Jeg er begynner Det er litt begreprsforvirring der. For resten av verden er flushing en renseprosess med rensemiddel som kjører gjennom girkasse og en "dialyse" maskin utenfor som renser veska. For eiere av nyere mercedes er derimot er flushing rett og slett å tømme konverter ved å starte motor og pumpe ut det som ligger i converter via slange fremme ved kjøler. Dette er så innarbeidet at automatverkted som Bergs bruker begrepene slik. Jeg ville vel prøve å bare få ut all olje og erstatte denne med ny først. Evt tatt en ekte flushing dersom det ikke ble bra. Quote
Recommended Posts