Jump to content

1983 380 SEC - 117000 km


Arthur

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg tror kanskje denne bilen er kjent vare her på forum, eid av en herre på Bekkestua i en tiårsperiode frem til 2018 - men jeg er usikker.

 

Den er nylig kjøpt av meg, "uten feil og mangler". Det viser seg at jeg måtte koble ut sentrallås og "beltegiver" pga krypstrøm, og fremdeles må jeg på med jumpstarter for å starte bilen. Her er jeg i disputt med selger, for å få det ordnet. Han solgte meg en bil "uten feil," men antydet at krypstrøm kunne komme fra hengerfeste eller radio - det eneste som ikke er originalt på bilen.

 

Bortsett fra det, bilen er strålende vedlikeholdt. Har gått 117000 km. Jeg har gjort en t/r Stavanger sist helg, med henger. Jeg fjernet hengerfestet sist mandag, med ledningsnett (skar av kroken og beholdt stålet, i fall den får en smell bakfra - så holder den bedre). Null forbruk av olje og tørr under. Automatkassa funker strålende. Interiøret er, som det står i annonsen - slik at "patina" er å ta for sterkt i. Bilen er lakk-korrigert tilbake i 2012, uten at jeg er helt sikker på hva det betyr.

 

Etter tur fra Kolbotn til Stavanger, var det såpass med strøm at bilen kunne startes på vanlig måte. Morgenen etter ikke, men jumpstarteren var naturligvis med. Mandag sjekket verksted hvor den forvant og de fjernet da sikringene til beltegiver og sentrallås.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=183249718

 

Jeg er på både salg og fiks. Den må ikke selges, men hvis den på et tidspunkt selges, så er det med denne info tilgjengelig - og likevel forhåpentligvs en løst konflikt med mannen jeg kjøpte bilen av.

 

 

836_1673212304.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

BBS-felgene er solgt, det vil si - jeg fikk aldri de 30'000 kronene som ble avtalt, og mannen (Romani) løper i skogen mellom Oslo og Viken/Follo mens han påstår han er på Cuba med kona.

Med frekkhetens nådegave, krever han meg for 22000 kroner for dekkene han har satt på fordi jeg ikke har solgt ham "ekte BBS-felger".

 

Jeg tror ikke Lindorff vil klare å kreve inn pengene. Jeg tror "en venn" er villig til å ta innkrevingen, men så er jeg ingen voldsmann heller. GPS-sporing på mobil er genialt. "Det er min sønn, han har tvilling-sim". Ja, særlig.

 

Bilen? Fremdeles til salgs, noe motvillig. Alt fungerer. Krypstrøm kom fra antennen, koblet fra nå - for hvem trenger FM? Barock-felgene er rettet og det er satt på nye sommerdekk. Dette er en tidsmaskin, hvis det er lov å kjøre en klisjé. Supertramp på anlegget høres akkurat ut som de gjorde på 70- og 80-tallet. Prisen er på langt nær stiv for en såpass godt holdt bil, selv om man nok finner noe å trekke for, hvis man virkelig leter. Tanta er 37 år gammel, noe som kanskje tilsvarer om lag 130 menneskeår.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=183249718 

 

Og, ja - jeg ble forlikt med selger.

Edited by Arthur
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En ørliten historie om en transaksjon

 

Ett eller annet sted var det en herremann som registrerte disse BBS-felgene på bilde her over. Jeg har ikke annonsert de for salg noensinne, men denne korte, rumpeløse og litt tykke mannen med en smule rar aksent ringte meg en dag og spurte om BBS-felgene var til salgs. Jeg svarte mnajaaa mnjooo men jeg vet ikke om det er originale BBS. Han forsikret meg om at det var originale felger, og kunne gi meg 25000 kroner for dem. Fordi jeg ikke har peiling på hva jeg driver med av og til, googlet jeg BBS og fant ut at jo, originale felger koster mange penger.

 

Så jeg tenkte hvorfor ikke, så jeg rettet barock-felgene, letter litt etter original dimensjon på sommerdekk til de originale felgene og insisterte på 30'000 penger, siden jeg også var nødt å kjøpe nye sommerdekk. Null stress, 30 var ok, så lenge jeg leverte dem i Oslo - adresse Nydalen.

 

Kompis satte seg i Leafen, felger lå i baksetet, han viste meg - noe blygt - en saldo i Skandiabanken på noe over 700'000 kroner. Deretter ringte han til sin kontakt (tilsynelatende regnskapsføreren) om å overføre 30k til min konto. Jeg lastet av dekkene, satte de inn ba en dør rett ved siden av Akerselva. Ungdommen plasket med tærne i elva mens vi holdt på. Sønnen min, sa han, studerer på BI. Han kommer for å hjelpe meg putte dem i boden.

 

Vi dultet albuer og handelen var gjennomført.

 

Det kom aldri noen penger.

 

Jeg etterlyste pengene. Han lovet å sjekke. Jeg etterlyste pengene. Han lovet å sjekke. Så etterlyste jeg, og jeg fikk kjeft, fordi han var på Cuba, hadde nettopp landet, til tross for at Cuba har vært koronastengt siden juni. Kona mi er kubansk, sa han. Jeg geotracket telefonnummeret hans via et nettsted som tok 10 Euro for jobben. Han var i skogen i Follo. Jeg gjorde ham oppmerksom på at han ikke var på Cuba, men joda - sa han, jeg hadde nok tracket sønnen hans som hadde tvilling-sim. Du ljuger, sa jeg og viste ham hva Telenor sa om hvordan tvilling-sim oppfører seg. Det er et annet nummer, nemlig, som er viderekoblet.

 

Så hva gjør man når man skal drive inn 30'000 kroner fra en herremann uten rumpe og med en merkelig skarrende aksent? Lindorff er liksom ikke greia. Det må skarpere lut til, man kan selge fordringen og så få tilbake pengene i sin helhet. Man kan kjøpe balltre på Havaristen til 75 kroner. Man kan lete i området Nydalen, fordi man oppdager at man ikke har annet enn et telefonnummer - ikke noe navn. Det er naiviteten inkarnert å gjøre en slik handel med en herremann som skarrer slik de ikke helt skarrer på vestlandet - men kanskje slik de skarrer hvis man reiser Europa rundt.

 

Så kom det en sms, du har lurt meg, det er ikke ekte BBS-felger, og jeg har kjøpt dekk til 22'000 kroner til fake felger - så du skylder meg 22'000 kroner. Noen har frekkhetens nådegave. Jeg har aldri annonsert dekk, jeg har blitt forsikret av kjøper at det er ekte BBS, for han har studert bildene nøye. Så jeg har nok solgt ham BBS-felger.

 

Jeg henter eierhistorikk på bilen, og finner ut hvem som har kjøpe felgene og hvor. Det tar noen dager, men så kommer det fra tidligere eier, en vestlending som i hovedsak arbeider i Romania! og bare sporadisk er hjemme i Norge. BBS-felgene er kjøpt på Vintage Tyres eller noe, og koster et sted mellom 1300 og 1700 pr stk. Jeg fyrte av denne informasjonen på sms til 966 68 350, og informasjonen er lest, men ikke besvart.

 

Forøvrig er geotrackingen som koster 10 euro også svindel. Min søster, som er på ferie på Senja, befant seg også rett i nærheten av Kolbotn, så totalt røyk jeg på 30 euro totalt i ny naivitet.

 

Og det er ikke så tungt å bli svindlet for 7000 kroner, hvis 30000 er alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...