Guest 2832 Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 Har en S210 avantgarde 1996 modell E230. Kjøpte denne i høst. Siden den gang har jeg fyllt på først en gang med 1 liter kjølevæske deretter har jeg fyllt på litt under en halvliter vann for et par måneder siden. Nå har kjølevæskelyset så smått begynt å blinke igjen. Min første mistanke er selvfølgelig om toppakningen har røket. Men to kamerater, en mekaniker og en med god peiling på bil mener ikke at det er denne. De har trykktestet kjølessystemet uten å finne lekkasjer, vannpumpen ser fin ut. Vi kompresjonstestet alle fire sylindrene i går og det var ikke noe gale med disse. Tennpluggene så også fine ut. Oljen er ikke hvit og det er ikke kommet "oljesnerk" i kjølevannsloket. Oljen ser også fin ut på påfyllingslokket for olje. Kan ikke se at "vannstanden" har steget heller. Temperaturen ligger veldig jevnt på litt over 80 grader. Han ene mente at det kan sprute litt vann ut pga det høye trykket og og høye temp i en form for "overledning" for å lette på trykket? Kan det være at det er fordi jeg kjører med AC omtrent hele tiden? Ber til høyere makter om at det ikke er toppakning eller noe annet spinndyrt som har tatt kvelden, noen som har opplevd dette og vet råd? Quote
FrodeS Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 Har en S210 avantgarde 1996 modell E230. Kjøpte denne i høst. Siden den gang har jeg fyllt på først en gang med 1 liter kjølevæske deretter har jeg fyllt på litt under en halvliter vann for et par måneder siden. Nå har kjølevæskelyset så smått begynt å blinke igjen. Min første mistanke er selvfølgelig om toppakningen har røket. Men to kamerater, en mekaniker og en med god peiling på bil mener ikke at det er denne. De har trykktestet kjølessystemet uten å finne lekkasjer, vannpumpen ser fin ut. Vi kompresjonstestet alle fire sylindrene i går og det var ikke noe gale med disse. Tennpluggene så også fine ut. Oljen er ikke hvit og det er ikke kommet "oljesnerk" i kjølevannsloket. Oljen ser også fin ut på påfyllingslokket for olje. Kan ikke se at "vannstanden" har steget heller. Temperaturen ligger veldig jevnt på litt over 80 grader. Han ene mente at det kan sprute litt vann ut pga det høye trykket og og høye temp i en form for "overledning" for å lette på trykket? Kan det være at det er fordi jeg kjører med AC omtrent hele tiden? Ber til høyere makter om at det ikke er toppakning eller noe annet spinndyrt som har tatt kvelden, noen som har opplevd dette og vet råd? Slik var min også. Plutselig røyk toppen og jeg byttet den. Da ble forbruket borte. Sjekk om det er trykk i kjølesystemet når motoren er -helt- kald, det skal det helst ikke være. Er det det, så kjør den varm, skru av påfyllingslokket (forsiktig) og se om det bobler i kjølevæsken. Det skal -ikke- boble, og gjør det det, så er toppakningen din i ferd med å ryke. Det kan godt være en bagatell også. Du kan f.eks. prøve å bytte lokke, det hender disse tetter dårlig, og derved damper det ut litt vann. Det kan også være en bitteliten lekkasje. Det er jo veldig lite forbruk, så det vil neppe være synlig. Quote
Pål B Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 Enkelte lokk til ekspansjonstanker har en sikkerhetsventil. Denne kan henge seg opp, og systemet vil blåse ut vannet. Ettersom systemet er trykktestet burde det ikke være dette som er feilen, men kan være vært å sjekke. Quote
Guest 2800 Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 Her føler jeg at jeg må blande meg inn...bare litt Tror nok du skal lese innlegget til Frode en gang til. Min var akkurat lik. ( Har forresten sprengte en del topper, ikke spør hvorfor) Skiftet først lokket il ekspansjontanken. For hadde hørt disse kunne bli litt slakke i fjæra, og dermed slippe ut overtrykket. Noe som ikke hjalp. Det ble vare værre. Og etter en stund oppdaget jeg at , når bilen gikk på tomgang på varm motor, bygget den trykk i kjølevannet. Noe som ikke skjedde når lokket va på og jeg kjørte bil. Og til slutt, som Frode sier, så røyk hele dritte på feil plass og feil tid. Midt mellom Stavanger og Haugesund , når jeg var på tur. Bare grise heldig at toppen ikke trakk seg for mye eller at den sprakk. Ville sjekket dette godt, hadde jeg vært deg . Quote
Guest 2832 Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Hvis jeg skifter toppakningen nå i forkant før den ryker versus hvis den hadde røket og jeg fikk motorhavari, hva er det å spare på dette? Må toppen planslipes uansett? Hvilke deler er det jeg trenger? Er det bare å bestille toppakningssett, og det er det jeg trenger? Har selvfølgelig en mekaniker som skal gjøre jobben for meg, men kanskje jeg kan få billigere pakningssett når jeg er medlem her med en av samarbeidspartnerene? Er det noe annet en bør skifte i samme slengen? Kan tilføye at bilen har gått 211000 km, noe som burde tilsi at toppen ikke er røket ... Quote
FrodeS Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Hvis jeg skifter toppakningen nå i forkant før den ryker versus hvis den hadde røket og jeg fikk motorhavari, hva er det å spare på dette? Må toppen planslipes uansett? Hvilke deler er det jeg trenger? Er det bare å bestille toppakningssett, og det er det jeg trenger? Har selvfølgelig en mekaniker som skal gjøre jobben for meg, men kanskje jeg kan få billigere pakningssett når jeg er medlem her med en av samarbeidspartnerene? Er det noe annet en bør skifte i samme slengen? Kan tilføye at bilen har gått 211000 km, noe som burde tilsi at toppen ikke er røket ... du må uansett undersøke mer før du river av toppen, det er ganske omfattende. Du trenger et slipesett, det inneholder ingenting å slipe med, men alt du trenger av pakninger er med. Stjerneservice/Speed/Autotrio/Autostern skaffer disse med klubbrabatter. Jeg fikk 25% på min hos autostern, men den var en god del dyrere der enn andre steder. Hjelper lite når man trenger den der og da. Du bør slipe toppen uansett ved bytte av toppakning. Fordelen er at du bytter og vet det er i orden i stedet for å kjøre rundt i usikkerhet. Jeg var heldig, og var midt mellom hjemme og jobben da det gikk til helvete, men bare noen få dager tidligere var jeg langt sør i Sverige og hentet noe deler. Hadde vært el.kjipo om det hadde skjedd der. Henger hadde jeg med også. Quote
ToreBj Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Jeg opplevde at jeg hadde en lekkasje fra nedre slangeklemme på radiatoren som jeg ikke oppdaget med en gang. Vannet ble bare "borte", dvs det er så lite at man ikke ser det ved inspeksjon. Hvis det er en liten lekkasje så renner vannet bare ut på dekkplaten under motoren og fordamper etterhvert. "Just my 2 cents" Quote
Guest 2832 Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Har nå kjørt i overkant av 100 mil siden sist oljeskift. Tenkte å få oljen inspisert og se om denne er hvit. Hvis den ikke er det er det vel nærliggende å tro at det er en liten vannlekasje en annen plass? Har ikke fylt på med nytt vann på siden sist (da jeg fyllte ca 0,3 liter). Varsellampen for kjølevæske har lyst tre ganger siden sist påfylling, dette med lang tids mellomrom. Når jeg skal fylle på vann, skal jeg fylle tanken helt full? finner ikke noen punkter som indikerer at jeg skal fylle til Max/Min strek... Håper på det beste enn så lenge Quote
FrodeS Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Har nå kjørt i overkant av 100 mil siden sist oljeskift. Tenkte å få oljen inspisert og se om denne er hvit. Hvis den ikke er det er det vel nærliggende å tro at det er en liten vannlekasje en annen plass? Har ikke fylt på med nytt vann på siden sist (da jeg fyllte ca 0,3 liter). Varsellampen for kjølevæske har lyst tre ganger siden sist påfylling, dette med lang tids mellomrom. Når jeg skal fylle på vann, skal jeg fylle tanken helt full? finner ikke noen punkter som indikerer at jeg skal fylle til Max/Min strek... Håper på det beste enn så lenge Det er ingen automatikk i at vannet forsvinner over i olja. Jeg har hatt tull med toppakning på to biler, og det har ikke skjedd på noen av dem. Har du sjekket dette jeg sa med trykk på kald motor, og om det bobler? Du kan bare fylle på med vann. Er det for mye, så presses det ut. Tror ca. halvfull tank er riktig. Quote
Guest 2800 Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Her er det bare til å slå følge med Frode, igjen. Du har ingen garanti for å finne vann i oljen. Min topp røk på 199 000 km. Så der røk den teorien . Vannet kan komme og gå i etapper. Problemet er at det plutselig går galt. Og da kan utgiftene bli langt høyere enn hva de blir hvis du får sjekket dette opp med en gang, Som frode sier. Det kan bli en kostbar affære. Alt fra 4K til 12 000. Må bare gi deg ett varsku. Vet selv hvor dyrt det kan bli. Quote
Guest 2832 Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Skal få det sjekket opp neste fredag tenkte jeg. Får ikke sove før eg finner ut av det . Betalte du 12K inklusive arbeid? Sjekket prisen på et slikt slipesett eller hva det nå heter, det lå på i underkant av en tusenlapp på stjerneservice Quote
FrodeS Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Skal få det sjekket opp neste fredag tenkte jeg. Får ikke sove før eg finner ut av det . Betalte du 12K inklusive arbeid? Sjekket prisen på et slikt slipesett eller hva det nå heter, det lå på i underkant av en tusenlapp på stjerneservice Det tar deg toppen 10 minutter å finne ut av, da. La bilen stå til den blir kald, og skru av lokket. Sjekk om det er trykk. Jeg tror ikke det skal være trykk da, men jeg vil gjerne at andre også bekrefter at det ikke skal være trykk ved kald motor. Deretter lar du den gå på tomgang til den er varm også ser du neddi tanken om det bobler. Quote
Guest 2832 Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 hvor mye kan eg regne med å måtte betale for skifte av toppakning? Hadde en mondeo som eg desverre og har skiftet toppakning på. Da kom jeg ut med 13000 inklusive skifte av registerreim. Er det i dette området eg må forvente på S210'en også eller er det mer? Fremgangsmåte for å finne ut av toppakningen er altså som følger: Skru av lokket og starte motoren med lokket av og se etter bobler når motoren blir varm? Quote
Guest 2800 Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Frode har igjen rett. Sjekk om det bobler på kald motor, la den gå varm og se om det bobler. Noen ganger kommer det gradvis etterhvert som motoren blir varm. Men sørg nå for at motoren og blir skikkelig varm, og kjør den gjerne da litt på turtall. Mrk at den vil øke vannmengden noe, i det du ruser. Detter forutsetter at du ikke finner vann eller perler i oljen. Her ser vi kun etter om kjølesystemet bygger trykk, eller om vannet forsvinner ut eksosen. Kjenn og på eksosen med hånden når motoren går om den blir unormalt våt, eller om den spytter vann. På verksted med full overhaling av topp kom prisanslaget på 12 000, ja. Og da var med topp som enda ikke hadde sprukket. Kanskje du ville sette etter slittasje på kam og ventiltetninger samtidig? Kun skifte av toppakning med slipesett, planing, og trykktesting. Noe som du må ha. Kom det på 4 000 , og det var hos en kompis som driver verksted. Planing og trykktesting på 1200 kr. Pakningssett på , som du sier, ca 1000 kr. Ny olje og kjøle vann. Nærmer seg 1000 det og, med nytt olje filter. Og resten i arbeidspenger og brukne skruer Noen som har noe å legge til? Quote
FrodeS Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 hvor mye kan eg regne med å måtte betale for skifte av toppakning? Hadde en mondeo som eg desverre og har skiftet toppakning på. Da kom jeg ut med 13000 inklusive skifte av registerreim. Er det i dette området eg må forvente på S210'en også eller er det mer? Fremgangsmåte for å finne ut av toppakningen er altså som følger: Skru av lokket og starte motoren med lokket av og se etter bobler når motoren blir varm? Tror du skal regne med ca. samme prisen. Hør med ØHN på www.mercefreaken.com , han har byttet på sin. HVIS det bobler, så er det noe galt, men hvis det ikke bobler, så kan det forsatt bety gåen toppakning. Jeg har vært borti at det boblet på en BMW 316 en gang i tida, men der viste det seg at det var termostaten som ikke åpnet. Den kokte rett og slett. Tempnåla sto uansett og hoppet opp og ned mellom min og max, så det var umulig å se at det var tempen sin skyld. Et steketermometer ned i radiatoren derimot Quote
Guest 2832 Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Sjekket opp bobling i dag, ingen bobling. Ikke var det trykk når jeg skrudde av lokket med kald motor. Da kan jeg vel begynne å slappe av tenker jeg? Motoren går veldig jevnt og fint, temperatur er stabil, har trykktestet kjølesystemet og kompresjonstestet sylindrene. Ikke lekkasjer noen av plassene. Har ikke fyllt mer enn 1,3 liter på snart 6 mnd, og vannmåleren lyser ikke. Tror dere ikke jeg etterhvert kan slappe av med hensyn til toppakningen? Quote
FrodeS Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Sjekket opp bobling i dag, ingen bobling. Ikke var det trykk når jeg skrudde av lokket med kald motor. Da kan jeg vel begynne å slappe av tenker jeg? Motoren går veldig jevnt og fint, temperatur er stabil, har trykktestet kjølesystemet og kompresjonstestet sylindrene. Ikke lekkasjer noen av plassene. Har ikke fyllt mer enn 1,3 liter på snart 6 mnd, og vannmåleren lyser ikke. Tror dere ikke jeg etterhvert kan slappe av med hensyn til toppakningen? Jeg syns bilen din bruker litt mye vann, men ikke trykk på kald motor og ingen bobling er veldig gode tegn. Quote
Guest 2800 Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 HAr du sjekket , eller helst byttet kjølevannet ditt? Og da gjelder det alt, både før og etter termostaten. Hadde selv "slush" en gang som endte i katastrofe. Mange ting som kan lure deg der. Og er igjen enige med Frode. Bilen skal ikke bruke vann. Ville nok sjekket merer enn bare på kald motor, slik som jeg har nevnt. Quote
Guest 2832 Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Jeg har nå sjekket både på kald motor og varm motor, det bobler ikke på varm motor og er ikke trykk på kald motor. Er ikke det et godt tegn? Startet den opp på kald motor som en her sa, og lot den gå seg varm, og ruset den. Var ikke tegn til bobling i kjølevannet Quote
Guest 2800 Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Mulig noen nevnte det ja. Nytt lokk til ekspansjonstanken koster 108 kr, tror jeg det var, på MB. Kan være den slipper ut på varm motor. Billig reperasjon, spør du meg. Og hvis vannkvaliteten er god, så burde jo alt være i orden, forutsatt at du ikke mister mere vann. Quote
Guest 2832 Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Får bare krysse fingrene... Uansett tusen takk for all hjelp. Skal holde dere oppdatert på hva som skjer, om den ryker eller ei Quote
FrodeS Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Får bare krysse fingrene... Uansett tusen takk for all hjelp. Skal holde dere oppdatert på hva som skjer, om den ryker eller ei Så lenge det ikke bobler, tror jeg neppe det er toppakningen din. Vil heller tro det er en bitteliten lekkasje noe sted. Prøvd å bytte påfyllingslokket? Quote
Jørn-Flemming Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 Har opplevd en lur liten synder som ikke er lett å oppdage .. Lekkasjer rundt varmeapparatregisteret (i hvert fall på W126) tar veien ut mellom torpedoveggene og er ikke lett å oppdage fordi det fordamper fort i varmen der. Dessuten har W126 en ekstra ekspansjonstank gjemt mellom innerskjermen og skjermen. Lekkasjer der kommer ut i avløpet mellom skjermene. Om det er lite nok tenker man ikke alltid på det - med mindre det har vært tørt i 30 dager, og man ikke har vasket bilen heller. Lekkasjer som kommer og går kan også ofte skyldes eldre vannpumper. Det virker som om pakningene "flytter" på seg. Av og til tetter de - og av og til gusjer det ut kjøleveske. Men når du sjekker blien senere er alt tørt igjen ... Quote
Guest Mb300tdt Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 På min var det en microskopisk sprekk i ekspangsjonstanken på baksiden mot torpedoveggen....tok meg 7 mnd å finne den;-) Quote
Guest Einar Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Du har ikke en defekt sensor på tanken, så du fyller tanken for full for å slukke lampa, da vil det overflødige vannet renne i overløpet når bilen blir varm. Ellers, sett trykktesteren på motoren når motor startes, se hvor lang tid det tar før trykket stiger fra 0 til henholdsvis 1 og 1,4 bar. Trykket skal ikke stige så fort når alt er i orden, stiger det i løpet av ett par min så er det nok topp/topppakning. Men virker det bra ville jeg kjørt videre, men passa på, du har jo lampa. Quote
Recommended Posts