Jump to content

Camber og sånt


FrodeS

Recommended Posts

Kjenner at jeg er litt i villrede nå. Skjønner ikke helt hva som kan ha skjedd.

 

høsten 2004 hadde jeg bilen til hjulstillingskontroll. Spec sier at Camber foran skal være : -0,25 til 0,05. Det ble da justert til -0,35 på begge sider, noe som har fungert ypperlig.

Jeg kjører med 215/55-16 (altså såvidt større enn originalt) både sommer og vinter. 8"/16" ET41 vinterfelger, 7"/16 ET 38 sommerfelger. Dette har aldri vært noe problem, og jeg har aldri vært borti subbing av noe slag.

 

Etter bytte av foringer og slikt begynte det å subbe mye fremme i hjulbuen og noe i plastikken i innerskjermen.

 

Det var helt tydelig feil stilt, og torsdag som var hadde jeg bilen på hjulstillingskontroll.

 

Subbingen ble bedre, men ikke bra. Er jaggu ikke sikker på hvor det subber nå, men det ser ut til å subbe høyt oppe i innerskjermen litt foran demperen ved ganske mye fjæringsutslag. Det er også noe subbing når jeg svinger litt til høyre og det fjærer litt. Jeg skal prøve å finne ut hvor, men det ser ut til å subbe i saccoplata på skjermen, muligens noe annet sted også.

 

Bilen kjører bra, men det skal ikke mye til før det subber. Litt høyresving og litt dumper, så hører jeg det med en gang.

 

Caster var helt på trynet, men er justert inn til veldig nære spec. (spec sier 9,30 - 10,30 og den er nå 10,38).

 

Det jeg foreløpig syns er mest pussig er at camber ikke lar seg stille mer. Den er stilt til max, og er fortsatt ganske feil.

 

Det er byttet alle foringer, bærekuler, dempere, putene over demperne og fjærer.

Jeg hadde altså null problemer med at noe subbet før dette ble gjort, og nå etterpå er det ikke til å få justert riktig. Det høyre sitter der det skal.

 

Jeg var tilbake hos forstillingsspesialisten i dag. Var der en halvtimes tid mens vi prøvde å finne ut hva dette kan komme av, men vi kom ingen vei. Alt ser ut til å sitte der det skal.

 

Kan noen komme på noen som helst grunn til at camber ikke lar seg justere riktig etter at foringene er byttet?

Link to comment
Share on other sites

Du kan justere hjulet frem og tilbake selv om vinklene er noenlunde riktige, det kan hende at hjulet står for langt fremme og derfor klarer du ikke å trekke bærbruen langt nok inn.... og derfor subber det... det er min teori... :lol:

 

Er det lasermål på det utstyret "spesialisten" har..??

Var du selv med på justeringen..??

 

Det er ikke noe problem å få chamberen innenfor spec, selv min som er så senket klarte å komme helt ned mot spec.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan justere hjulet frem og tilbake selv om vinklene er noenlunde riktige

Det bakre festet på bærearmen? Det er skrudd max bakover, allikevel viser tallene (caster) at det står såvidt lenger frem enn spec sier.

, det kan hende at hjulet står for langt fremme og derfor klarer du ikke å trekke bærbruen langt nok inn.... og derfor subber det... det er min teori... :lol:

Stemmer, jeg mener caster endte på 10,38.

Er det lasermål på det utstyret "spesialisten" har..??

Litt usikker. Det heter Visualiner i hvertfall.

Var du selv med på justeringen..??

Ja. Ganske bildilla han typen der, så praten gikk løst :-)

Det er ikke noe problem å få chamberen innenfor spec, selv min som er så senket klarte å komme helt ned mot spec.... :lol:

Men hvordan får jeg camber til spec når det ikke er mer å justere på? Bærebrua er dratt max inn.

 

 

 

 

Jeg heiv på litt teip foran på hjulbuen og øverst på sacco før jeg kjørte til jobben i dag. Ved en liten asfaltskjøt hørtes det ut som det subbet, og joda, teipen var dratt av. Det var ikke snakk om rare kanten jeg kjørte over, og etter å ha målt, så ser jeg at jeg har 3 cm klaring mellom hjulet og sacco. Det må da tyde på ganske ekstrem vandring i de nye foringene? Det subbet flere ganger, selv noen litt lange "bølger" på E6 var nok.

Link to comment
Share on other sites

Demonterte du mye da du skiftet de foringene...?

Demonterte ikkno jeg, det var en bekjent som tok seg av hele jobben.

Kan det være sånn at når du monterer alt igjen så skal du sette bilen på hjulene FØR du trekker til alle bolter? Slik at ting kommer på rett plass.

Dette har jeg vært borti tidligere, men det er jo ikke sikkert at det gjelder for din bil, og den type jobb.

Ingen aning egentlig. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Få tatt en ny sjekk, åpenbart noe feil her.

Glemt å trekke til noen bolter eller ?

 

Har selv satt opp egen fremvogn vha tommestokk, vater og skyvelær med godt resultat. Fullt mulig å få til uten spesial apparat.

Link to comment
Share on other sites

Få tatt en ny sjekk, åpenbart noe feil her.

Glemt å trekke til noen bolter eller ?

 

Har selv satt opp egen fremvogn vha tommestokk, vater og skyvelær med godt resultat. Fullt mulig å få til uten spesial apparat.

 

Jeg var nede hos han en gang til og vi sjekket ganske grundig, men det var ikke mer å stille på der.

 

Jeg har målt og stått i her hjemme i dag. Selv når jeg kjører hjulet opp på 3 2"4" oppå hverandre (skulle bli 6" høyt) så det kommer et stykke opp i hjulbuen, så greier jeg fortsatt å få pekefingeren mellom hjul og sacco, og det er dønn likt på høyre og venstre side. Allikevel subber det når jeg "treffer" noe på venstre side.

Kan det være at no foringer "gir etter" for lett, så hjulet dyttes bakover? Er det mulig å montere foringene feil på noe som helst vis? Det ser helt riktig ut det jeg kan se uten å pelle greiene fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har fortsatt ikke greid å få Camber helt riktig, men nå er i hvertfall mye gjort.

 

Jeg har kjørt rundt med en del rare lyder og skraping og subbing både her og der. I går fikk det være nok, så jeg kjørte bilen opp på litt paller og slikt. Når jeg gynget den opp og ned, kunne jeg klemme den såpass langt ned at nesten halve dekket (det som er over felgen altså) forsvant opp i hjulbuen. Husk at jeg har 16" felger. Ved såpass mye komprimering av fjæra tok dekket inn i saccoen.

Jeg greide ikke å flytte hjulet noe fram og tilbake. Jeg fikk dama til å kjøre over brosteiner i sakte fart mens jeg sto og så på. Jeg la da merke til at venstre hjul fjæret mye mer enn om jeg gjorde det samme på høyre side.

 

Jeg visste jo at det manglet fjæringsveibegrenser på venstre side, men ikke at det hadde så mye å si. Flere har sagt at man -kan- ha det der, men at det ikke har stort å si.

 

Det må ha vært byttet en bærebru på bilen min. Den venstre fjæra står ganske rett opp og ned, og ved mye komprimering slår den inn i veggen inn mot motorrommet. Jeg regner med det er dette som har laget den fæle lyden jeg har hørt over ujevnheter. Mangelen på fjærveisbegrenser har da antakelig gjort at hjulet har "hoppet" ganske høyt i hjulbuen over skarpe kanter.

 

Jeg fikk på fjærveisbegrenseren i går, og i dag har jeg ikke hatt antydning til subbing eller hørt noe til ulyden, selv om jeg har provosert den en del.

 

Det jeg stusser på, er at når bilen står med normal høyde (originalfjærer og 1erputer) så er den nesten helt nede på puta allerede. Jeg merker godt at det er mindre fjæringsvei på venstre side nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at du her snakker om den gummipufferen som står øverst på støtdemperen? Jeg hadde dette på min bil før, men etter at jeg fant ut at Bilstein Sprint visstnok har disse innebygget, så tok jeg dem ut. Bilen ble merkbart lavere foran, og som jeg har skrevet andre steder har jeg store problemer med subbing nå. Jeg opplevde jo til og med subbing med originaldimensjon (185/65-15"), så jeg tror disse har en del å si, eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at du her snakker om den gummipufferen som står øverst på støtdemperen? Jeg hadde dette på min bil før, men etter at jeg fant ut at Bilstein Sprint visstnok har disse innebygget, så tok jeg dem ut. Bilen ble merkbart lavere foran, og som jeg har skrevet andre steder har jeg store problemer med subbing nå. Jeg opplevde jo til og med subbing med originaldimensjon (185/65-15"), så jeg tror disse har en del å si, eller hva?

 

Åpenbart på min i hvertfall. Det er jo bare å finne ut hvor langt den kan komprimere før det subber, og deretter sette på en begrenser som sørger for at det ikke fjærer lenger enn det? Er ikke noe hokus-pokus de putene her, det er bare å kjøpe et par (eller plukke fra no delebiler du har?) og skjære til så det blir riktig.

 

Jeg har faktisk slitemerker helt oppe i innerskjermen, så det er tydelig at de nye demperne ikke har noe sånt innebygget. Jeg har kjørt bilen ganske hardt i dag, og endelig begynner den å føles bra.

 

Sånn så fjæra ut ved max komprimering :

2.jpg

 

Jeg regner med det er dette som har gitt den fæle lyden. Den er i hvertfall borte nå.

 

Kan se ut som om fjæringsveien har vært en smule for lang

 

3.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Herregud..!! hvordan i huleste har du klart å komme helt opp dit...!!..?? selv med max senking så kommer jeg aldri opp til toppen i skjermen... :?

Fjæringsbegrenseren er der pga at en skal unngå slike ting, men at det skulle ha så sinnsykt mye å si må jeg ærlig innrømme jeg ikke hadde tenkt på.... :lol:

AMG setter til og med inn en skive til på en cm og to for å redusere fjærveien, så da vet vi ihvertfall at den originale fjærbegrenseren fungerer godt og bør aldri fjernes... :P

Link to comment
Share on other sites

Sånn går det når dere skal drive å senke og modde opphenget!

 

Her har mercedes brukt årevis på forskning for å finne det beste oppsettet, så tror dere att dere gjør bilen bedre med senking og større dekk? Dere øker bare slitasje på oppheng, øker støy og øker fuel forbruket..

 

Nei, disse bilene går best med original oppsettet! Det er på tide å våkne opp å lukte kaffien, og innse att mercedes ikke er no sportsbil! Det er en komfortcruiser, og skal ikke blodsenkes og kjøres med overdimensjonerte dekk!

 

M. (der originalpolitzei)

Link to comment
Share on other sites

Herregud..!!

Jepp.

hvordan i huleste har du klart å komme helt opp dit...!!..??

Originale fjærer, 1er-puter (skulle vel vært 3, tror jeg) og ingen fjærveisbegrenser.

Det hjalp vel ikke at jeg tok av stabstaget heller, men jeg var nok oppi der ved litt ivirg kjøring over fartsdumper før jeg fjernet det også.

selv med max senking så kommer jeg aldri opp til toppen i skjermen... :?

Fjæringsbegrenseren er der pga at en skal unngå slike ting, men at det skulle ha så sinnsykt mye å si må jeg ærlig innrømme jeg ikke hadde tenkt på.... :lol:

Ikke jeg heller. Det litt flaue er at jeg har hatt den fjærveibegrenseren liggende et par uker nå, måtte bare få ut fingeren og få satt den på. Trodde egentlig ikke den hadde stort å si.

AMG setter til og med inn en skive til på en cm og to for å redusere fjærveien, så da vet vi ihvertfall at den originale fjærbegrenseren fungerer godt og bør aldri fjernes... :P

Nei, la den for all del sitte! Jeg tror nok den kan reduseres litt når oppsettet er relativt standard, men ikke fjernes.

Det som overrasker meg litt er at da jeg ringte BOS og bestilte denne, så hørtest det nesten ut som jeg var litt dust som absolutt ville ha en sånn. Det var jo ikke nødvendig, men joda, jeg skulle jo få kjøpt en hvis jeg ville.

 

 

Sånn går det når dere skal drive å senke og modde opphenget!

Njei, faktisk så er det sånn det går når man prøver å holde bilen i stand, får byttet alle foringer og støtdempere, og han som gjør jobben glemmer å sette tilbake alle delene som skulle vært satt tilbake.

Her har mercedes brukt årevis på forskning for å finne det beste oppsettet, så tror dere att dere gjør bilen bedre med senking og større dekk? Dere øker bare slitasje på oppheng, øker støy og øker fuel forbruket..

Er ikke sikkert alle er enige med MB om hva som er best, vet du.

M. (der originalpolitzei)

Misunnelig, tenker jeg vi sier :-)

Link to comment
Share on other sites

Morten; Polizei skrives uten t - greit å få med seg siden du tydeligvis vil ha alt slik det skal være.... Hvordan gikk det med det Lesjøfors-senkesettet du kjøpte den gangen forresten?

 

Tror han drømmer om å sette det på, men han kan jo ikke det nå.

 

Tysk Z uttales egentlig TZ, men jeg kan ikke huske noen har uttalt "mercedes-bentz" ??

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt vanlig (gul/hvit) gummi med hull igjennom, der stanga på demperen går igjennom hullet og denne blir komprimert hver gang hjulet går opp, denne reduserer vandringen og hindrer "slag" under kraftig vandring.

Er vel ca 4-5cm i diameter og knappe 10cm lang..... :lol:

 

Det er sikkert noen som har et bilde en plass.... :P

 

På Sportline så ligger gummien i klem hele tiden, pga av senkingen, på standard 124 så er det vel knappe 1 cm klaring ved flatt terreng....

Link to comment
Share on other sites

 

På Sportline så ligger gummien i klem hele tiden, pga av senkingen, på standard 124 så er det vel knappe 1 cm klaring ved flatt terreng....

 

Jeg tok ikke noe bilde før jeg satt den på, men beksrivelsen var grei, den.

 

Jeg trodde ikke de skulle være så nære. Jeg trodde det skulle være mer å gå på. Min ligger akkurat nedpå ved normal høyde. Jeg vet bilen har vært mye lavere, så tydeligvis godtar den en del komprimering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...