Jump to content

Orginalhengerfeste på 211 ulovlig???


IAD

Recommended Posts

Jeg ble stoppet i teknisk kontroll med tilhenger i dag. Jeg har det orginale tilhengerfestet på 211. Dette har ikke en egen krok å henge bremsevaieren i. Dette hadde hverken min forrige bil eller foreldrene mine sin bil heller. Men i følge Statens Vegvesen var dette ulovlig og jeg måtte montere en festeanordning for dette. Kan det være riktig at MB leverer tilhengerfester som ikke tilfredstiller loven? I så fall er det mange biler som kjører ulovlig rundt,

Link to comment
Share on other sites

Han kontrolløren må ha vært på bærtur. Det er nemlig ikke lov å feste bremsevaieren i slike ører. Den skal slås to ganger rundt selve hengerfestet og festes i seg selv igjen. Kommer nettopp fra kjøreskole og har lært dette i forbindelse med BE-førerkort. Disse ørene tåler ikke det momentet som bremsen trenger for å slå bremsen på hengeren selv. Grunnen til at den slås to ganger rundt er for at ikke rykket skal bli for voldsomt. Fikk du mangellapp?

Link to comment
Share on other sites

Nei, Jeg fikk ikke mangellapp, men påpekning at det ikke var lovlig og måtte utbedres. Det var to kontrollører som sa det samme. Vet du om det er mulig å få en skriftlig bekreftelse fra noen instans på dette? Kjører den strekningen ofte med tilhenger og det er en viss sjanse for at jeg kommer borti de samme kontrollørene igjen og da hadde det vært greit å ha en skriftelig lapp med at dette er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg heller bedt om forskriften hvor dette står! Vaieren SKAL festes rundt kroken. Da blir øret overflødig. Men Autostern er vel stedet og henvende seg for info om dette. Skal ringe Veistasjonen selv i morgen for å få dette på det rene! Bilen er jo typegodkjent i norge med det festet. Helt sykt om det er påbudt med det øret om det ikke er lov til å bruke. For DET er jeg bombesikker på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også det er rart at MB hadde levert en bil som ikke er i forskriftsmessig stand. Jeg har også sendt mail til NAF om dette, så får vi se hva de svarer. Når det gjelder typegodkjenningen fikk jeg beskjed om at tilhengerfestet ikke var typegodkjent og ettermontert på bilen. Bilen har jo orginalt hengerfeste som bilen er godkjent med.

Link to comment
Share on other sites

Han kontrolløren må ha vært på bærtur. Det er nemlig ikke lov å feste bremsevaieren i slike ører. Den skal slås to ganger rundt selve hengerfestet og festes i seg selv igjen. Kommer nettopp fra kjøreskole og har lært dette i forbindelse med BE-førerkort. Disse ørene tåler ikke det momentet som bremsen trenger for å slå bremsen på hengeren selv. Grunnen til at den slås to ganger rundt er for at ikke rykket skal bli for voldsomt. Fikk du mangellapp?

 

Er du sikker på at dette gjelder også for avtagbare hengerfester?

 

Har fått høre det ikke er lov der, men jeg har ikke så mye valg på min, for det er ikke slike ører der heller.

 

Syns det høres rart ut at disse ørene ikke skal tåle å dra på brekket, de jeg har sett av sånne tåler nok veldig mye mer enn det wiren bort til brekket gjør.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg enda mer forvirret.... fikk høre av noen andre som tok BE at kroken er obligatorisk å bruke og skal være på bilen. Å feste vaieren til hengerfeste ville bety stryk. Her er det visst uklarheter ute å går......

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra et annet forum (Norsk Caravanklubb)

 

Når det gjelder feste av sikkerhetsvaier så er dette regulert i forskriftene for godkjenning av biler og tilhengerfester. Siden Norge har bestemt seg for å følge alle EU regulativ via EØS osv. så er det i dette tilfelle rådsdirektiv 94/20 som gjelder. Europa har ikke som Norge og Sverige hatt samme krav til bøyler for vaieren og det er da heller ikke nevnt i direktivet.

Svaret er at om en (eldre) bil har bøyler så kan/bør disse brukes, men på nyere biler legges vaieren rundt kulehalsen. Dette er da også noe som Al-Ko har brukt i årevis og deres vaier er spesielt beregnet for slik bruk. Al-Ko sier også at om vaieren skal festes i bøyle så skal kroken tres i gjennom bøylen og festes til vaieren på samme måte som når du legger den rundt kulehalsen. Den enkle kroken på Al-Ko sin vaier skal ikke koples direkte til bilens bøyle, om du har en slik.

Noen av dere husker sikkert tilbake når biltilsynet krevde at det ble satt på et klammer med 2 hull på kulehalsen. Meningen med disse var at når en brukte lette hengere uten bremser så skulle de to kjettingene som da ble brukt, festes i disse.

Denne diskusjonen pågår også i Sverige for der forsvant kravet på disse bøylene samtidig som de gikk inn i EU. Norge godkjenner for øvrig alle drag og påløpsbremser som Sverige har godkjent. Al-Ko har tatt opp dette med Vägverket i Sverige, så om noen år får vi kanskje et svar derfra.

Konklusjonen er derfor; bruk vaieren rundt kulehalsen med god samvittighet, men legg den rett og dra slakken bakover slik at løkken ikke hopper opp over kulehansken.

Tommy

Din kjørelærer har helt rett og er i takt med resten av Europa. Gjør som han sier.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å høre hva NAF har å si. Dette må da være en høyaktuell sak siden de fleste nye bilene jeg har sett mangler disse ørene. Den kan nok være at det er en Norge har en særlov om dette, men siden vi er med i EØS og er underlagt EUs direktiver så er det disse som gjelder når det kommer til stykke. Men i praksis bøyer de flese av for norske krav siden det er mindre bry å montere ett øye enn å dra saken inn for EUs domstoler.

 

Finnes det forresten noen ører som passer rett inn på orginalhengerfestet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant dette i kjøretøyforskriften: 

 

4. Tilhenger/tilhengerredskap, som ikke har bremser som settes til automatisk dersom tilhengeren skilles fra trekkvognen under fart, skal være festet til trekkvognen ved en tilleggsforbindelse. Tilleggsforbindelsen skal være to kjettinger eller ståltau. Tillegggsforbindelsen, inklusive kroker og innfesting, skal hver ha en bruddstyrke som minst er lik tilhengerens største tillatte totalvekt. Lenkene må være så korte at tilhengerdraget ikke kan falle ned i vegen og skal være så lange at de ikke begrenser svingmulighetene.

 

Men det står ingen ting om tilhengere med brems her......

 

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret fra NAF:

 

I henhold til det som vegdirektoratet opplyser skal er det ikke noe direkte krav til egen krok for bremsevairen på tilhengerfestet. Normalt blir denne vaieren hektet over tilhengerfestet som er montert på bilen på en slik måte at den ikke faller av, derav kan man si at det er et slags brukskrav forbundet med festing av bremsevaieren til tilhengeren.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...