Guest Erik Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Hei! Har tenkt å senkte varebilen min nå og lurte på om det lar seg gjøre å kun kjøpe fjærer? Går det greit med tanke på de automatisk nivåregulerte demperene bak? Og hvor mye burde jeg senke den? 60mm? Har sett noen som har senket stv i samme klasse, men synes de er så høye foran i forhold til bak? Hvertfall på sedaner. Hva tror dere?
Alexander Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Dette er det skrevet om sikkert 100 ganger her på forumet, men kort sagt så er det bare å justere nivåreguleringen bak etter at du har byttet fjærer bak.
Guest erik Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 ok, beklager at jeg ikke har svart videre på en post om dette. men hvordan får man regulert nivåreg? det er jo automatisk. men blir 60 fjærer rundtom for mye? eller er det greit liksom? skal søke litt videre på forumet for å se, men er det noen som har bilder av en stv med 60 senk eller noe lignende? Bare for å se hvordan de ser ut. takk for svar
TEH Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 60mm blir for mye etter min smak. Holder lenge med 30-40mm. Egentlig hadde klart meg med sportlinefjærer, som senker ca 20-25mm. Det går et stag fra ventilen til nivåen til bakre stabstag. Dette justerer du etter montering av nye fjærer.
Guest 1042 Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Og staget skal justeres så det blir lengre når man senker bilen. Og kortere når man hever den.
FrodeS Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 men blir 60 fjærer rundtom for mye? eller er det greit liksom? Ja, det blir helt kokko mye. En vinterbil bør du ha litt høyde på, så ikke det stopper opp når det har kommet 3 cm snø i løpet av natta. En helt annen ting er at om du senker noe særlig bak, så får du boble-stuk med en gang. Hjulstillingen blir slik : //-----o-----\\ Ser bare latterlig ut, dreper kjøreegenskapene når det blir for ekstremt, og sliter voldsomt på dekka. Sånn her : http://www.ascona.no/bil/tdt/host2005/2.jpg ser min '92 300 tdt varebil ut. Senker jeg noe mer enn dette, så blir hjulvinkelen bak synlig skeiv. sånn her : http://www.ascona.no/bil/tdt/div/scan3.jpg så den ut da jeg kjøpte den. Helt ubrukelig. Vet ikke hvor mange mm det var, men den subbet jo bare jeg nevnte fartsdumper.
Guest 2271 Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Vel, du kan jo se på min som er 55 - 60 mm senket...? MBKicker`s E220T (E500-optikk) Fair nok.. Jeg har 20" felger, men likevel.... Det blir nok LITT for lavt ja... Den er lavere nå foran, enn på bildet: Bilde av hele bilen, med 55-60 mm senk: Konklusjon: Er i ferd med å skaffe og montere på 35-40 mm senkesett!
Frode Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 60mm er litt mye... få kjøpt deg H&R senkesett med 40mm senking, så justerer du +-2cm med putene som sitter oppå fjæra, dvs du kan oppnå 50-60mm senking med 40mm senkesett og 1`er puter.... Min er senket 40mm Sportline er senket 32mm frem til 1993 og 40mm etter i forhold til original, men dette er med 3`er puter hvis jeg ikke tar helt feil, sportline fjærer er mye mer komfortable enn H&R, men hver sin smak. NB! det går ikke an å sammenligne en "vanlig" 124 med Kicker`n sin, for faktisk med 20" hjul er den mye høyere enn min.....
Alexander Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Min anbefalling er Sportline fjærer. De gir en bedre komfort en H&R fjærer og bilen blir litt høyere enn med H&R, noe som bare er en fordel! Jeg har prøvd begge deler og gikk tilbake til Sportline.
FrodeS Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Vel, du kan jo se på min som er 55 - 60 mm senket...? I illegg mener jeg å huske Arne sa at hjulbuen bak er byttet, så den ser høyere ut enn den ville gjort med original hjulbue?
Alexander Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 I følge Arne var hjulebuene på bilen til MBKickeren noe høyere, så derfor måtte han kappe H&R fjærene for at det ikke skulle se altfor høyt ut.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now