Jan H. Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Hei alle sammen. var i går på eu kontroll med bilen, det var ikke det hyggeligste besøket pa verkstedet. Det var brist på en fjær og skivene slitt fremme. og glideforinger i bakstellet. Det jeg lurer på er om det er noen kunst å skifte disse delene selv? Fjærene ser jeg på forumet at jeg må ha klemmer, så den er grei. Så er det skivene fremme og de glideforingene bak, hvor vanskelig er det? 220cdi stv 2000 mod. Quote
Alexander Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Skivene foran er grei skuring og det er også fjærene foran hvis du har spesialverktøyet. Bor du i nærheten av lokallag Oslo eller Stavanger finnes det verktøy for utleie til formålet. Da bytter du fjærer på begge sider på under en time! Glideforinger vet jeg ikke hva er for noe... Sikkert noen andre som har en ide. OBS: Er du helt nybegynner vil jeg anbefalle å ta med noen som har skrudd før. Quote
Jan H. Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 Takk for svar Er Ikke helt nybegynner med skruing. Jeg var ute etter noen tips eller noen feller man kan gå i ved å skifte disse delene. Jeg bor i Tromsø så er nok litt for langt å kjøre for verktøyet, får kansje lånt det her i byen. Quote
Alexander Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Jeg har lånt verktøy på verksted jeg, men det er jo selvsagt enklere når man kjenner noen da.. Men, det verste du kan få er et nei! Quote
Jan H. Posted April 14, 2007 Author Posted April 14, 2007 Joda har noen bekjenskap rundt om. Det må nok gå seg til. så vi får se etterhvert Quote
Jan H. Posted April 19, 2007 Author Posted April 19, 2007 Yepp, det ordnet seg med fjær klemmer henter dem i morgen så da e helga berget. Jeg lurer på om stab staget må løsnes eller er det bare tut og kjør på fjær skifte no? Quote
Alexander Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Du trenger ikke løsne stabstaget. Skal du bytte fjærene bak setter du bare en jekk under bærearmen, løsner bolten som holder bærearmen innerst og senker bærarmen ned med jekken. Vips så er fjæra løs. Quote
Jan H. Posted April 21, 2007 Author Posted April 21, 2007 Da var fjærene fremme skiftet og det gikk veldig greit. Skiftet skivene også fremme, men det gikk galt den flensen til festeskruen raknet ut på den ene nye skiva mått bare sette på gammel skiva til mandag og få ny. Quote
Recommended Posts