Jump to content

Ny bil? 230ce / 300CE?

Guest Assi

Recommended Posts

Heisann,

Jeg funderer å kjøpe meg ny bil.

Har 2stk på hånd..

en 230ce 88 modell, kjørt 240 00 00

en 300ce 24v 92 modell, kjørt 180 000

Når jeg skal se etter slike biler hva bør jeg se etter? Mangler feil osv..?

Jeg har aldri hatt Mercedes før, tenkte det var på tiden å prøve seg.

Det er småtteri galt med den 300en, som.. den sviver under 500rpm så den dør ut når du står å sviver på tomgang, el.motor førerdør er ødelagt ( vindu ), ac funker av og til, rullegardin bak er død, er et stag i takluka som er knekt, begge framskjermene er blitt " presset " ut av dekka fremme. Ellers ser bilen bra ut..

Inspill?

All hjelp mottas med takk

-Asbjørn Fagervik 8)

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heisann,

Jeg funderer å kjøpe meg ny bil.

Har 2stk på hånd..

en 230ce 88 modell, kjørt 240 00 00

en 300ce 24v 92 modell, kjørt 180 000

Når jeg skal se etter slike biler hva bør jeg se etter? Mangler feil osv..?

Jeg har aldri hatt Mercedes før, tenkte det var på tiden å prøve seg.

Det er småtteri galt med den 300en, som.. den sviver under 500rpm så den dør ut når du står å sviver på tomgang, el.motor førerdør er ødelagt ( vindu ), ac funker av og til, rullegardin bak er død, er et stag i takluka som er knekt, begge framskjermene er blitt " presset " ut av dekka fremme. Ellers ser bilen bra ut..

Inspill?

All hjelp mottas med takk

-Asbjørn Fagervik 8)

På meg kan det virke som at du allerede har helt eller delvis bestemt deg for 300CE`n...? Siden du ikke ramser opp NOE om 230CE`n....?

Uansett - mye kan du selv fikse hvis du er nevenyttig.... Priser har du ikke nevnt i det hele tatt..

Spørs hva du prioriterer: Penger eller motor størrelse.

CEen er kjekk uansett motor, men det er en del dyrere å skru på 300-24 motoren enn 230 motoren. Selv har jeg veldig sansen for 300-24, siden jeg har en selv. 8)

Karrosserimessig ville jeg vel ha valgt 300en. Føler de er bedre på rust etter -90.

Jeg har i teorien bestemt meg for begge 2, men er mer sugen på 300en derav den er 4 år nyere enn 230en og er kjørt bare 180tusen istendfor 240tusen liksom.

kosmetisk er 230en finere, finere i lakken og slikt.

300en er veldig pen den også, er kun framskjermene som ikke er helt hundre pga for store dekk..

Litt bobler ovenfor panelet på førerdør, litt bobler under lakken der med antennen.

Men bilen er ikke ny! Så kan egenlig ikke forvente at en bil skal være hundre prosent strøken i lakken.

I 230en er det ikke skinn interiør, noe jeg føler trekker veldig ned. Men i 300en er det skinn og bare vellstand.

Men en ny vindusheismotor til 300CE, er dette dyrt? Brukt? Noen av dere som har gjerne?

Det jeg er mer redd for er at jeg ikke har kjørt automat girte biler før, så tenker jeg sånn kø messig / kryss messig.. Redd for at bilen skal daue pga den dør ut da den sviver så lågt. Jeg er ikke så veldig " handymann " motor messig på Mercedes ivertfall. Sto Forferdelig lenge å klødde meg i hodet da jeg så oppi motor rommet på 300en.

Noen som har noen inspill her? Justere tomgang gjerne? Han som eiger den har hatt den slik i 5 år, han har bare " kjørt seg vandt til det " så han har ikke brydd seg om det liksom.

Og enting til som er negativt med 230en er at da må jeg helt til Oslo.

Denne er i fra samme plass som der jeg bor > Rogaland..

Det er snakk om samme prisklasse, 300en går billig pga han skal ha ny bil og fordi det er så mye småting som feiler den som det gjerne fort blir tusen lappern ut av å reperere. Men den trenger ingen reprasjon som må skje NÅ! Kan drøyes liksom.

Med 230en er det ingenting som er galt, nesten. Er framskjermene der også, litt rust på bakluke og småflekker..

Hvordan er disse bilene på langturer og småturer? Bensin forbruk? Skulle gjerne hatt noen innspill! Er veldig sugen på en slik bil=)

-Asbjørn Fagervik

Jeg ville valgt 300CE`n... Jeg har selv en 300E 1986 modell sedan. De er relativt "drivstoff-gjerrige", bruker ikke særlig mer drivstoff enn en 230E... Dessuten har du det du ønsker av "skyvekraft" framover - er jo 220HK i den 300CE-24`n...!

Nylund på Nærbø/Kleppe-området skal etter hva jeg har hørt være dyktige på den tomgangsproblematikken som du beskriver, så jeg ville bare bestilt en time hos dem med en gang etter at du:

1 - har kjøpt bilen!  :lol:

2 - meldt deg inn i klubben som medlem!  8)

Hehe, jeg føler jeg må få meg en slik bil!

Håper det ikke er dyr forsikring.. ( jeg er en ganske ung person ) ..

Koster medlemskapet her i klubben da?

Er du i fra området? Er de dyre på å fikse slike problemer? Jeg er bare redd for at de ikke skal finne ut noe om det så sitter jeg der liksom :S

-Asbjørn

Ja, det er jeg enig i! :)

Neida, er billigere forsikring på den bilen der enn på mange andre "ungdomsbiler"... Dette er ikke en typisk "ungdomsbil"....! Men det er jo bare å ta en tlf til et selskap eller flere det, hvor du kan tenke deg å ha forsikring, og be om forsikringstilbud?

Jeg hadde en 1993 modell Audi 80 2.0E (elektronisk innsprøytning - 115hk)... Som 22-åring (er 26,8 år nå :D ) betalte jeg 14.400,- for den med 50% og 60% rabatt. Da jeg kjøpte 300E`n som 24-åring, gikk forsikringssummen ned til 6.800,- for 60% og 70%..... Så jeg vil TRO at det ikke er så verst pris på den heller!

Følg denne linken her for innmeldingsinformasjon og skjema:

Innmelding i MB Entusiastklubb

Jeg bor i Stavanger ja, men jeg er pendler i jobb.. Kommer fra og har hus i Kristiansand! Nylund og et annet verksted som heter Helleland eller noe slikt (du kan se dette i en tråd under "Teknisk Avdeling" og tomgangsproblemer osv) har god erfaring på KE-Jetronic systemene på disse bilene... Og de har også god peiling på elektronikk-feil generelt - så sjansen for at de skal finne feilen er relativt bra tilstede!

Tomgangsproblemene kan ofte være tennpluggledninger, rotor og fordeler, rensing av tomgangsregulator etc, dvs ikke store greier.

At AC ikke virker alltid kan være lite gass......

Går den greit ellers..?? dvs skikkelig godt drag/sprek, for hvis den ikke er det er det sannsynlig at også andre ting er feil.... en 300CE-24 skal gå fra 0 - 100 på under 8 sek, dvs rimelig godt drag... :lol:

Hadde valgt 300`på strak arm... :P

Kjør en enkel NAF test så får du vite om de mest obligatoriske feilene, greit å ta hvis du ikke har bukk og slikt hjemme selv....

Hvor holder du til i landet.?

Tomgangsproblemene kan ofte være tennpluggledninger, rotor og fordeler, rensing av tomgangsregulator etc, dvs ikke store greier.

Går den greit ellers..?? dvs skikkelig godt drag/sprek, for hvis den ikke er det er det sannsynlig at også andre ting er feil.... en 300CE-24 skal gå fra 0 - 100 på under 8 sek, dvs rimelig godt drag... :lol:

Kjør en enkel NAF test så får du vite om de mest obligatoriske feilene, greit å ta hvis du ikke har bukk og slikt hjemme selv....

Hvis du er veldig i tvil om bilen eller tingenes tilstand, Asbjørn, så kan jeg sikkert være med deg og se på den - f.eks i helgen?

Jeg hadde også valgt 300CE`n TVERT - uten å tenke meg om! 300E`n min var et impulskjøp (hvis du leser om den andre steder her - når du blir medlem - så ser du at jeg har ALL historikk på den da mine foreldre har eid den tidligere)

Frode: Asbjørn holder til her i området, etter hva jeg kan skjønne...

Guest Asbjørn

Ja, det er jeg enig i! :)

Neida, er billigere forsikring på den bilen der enn på mange andre "ungdomsbiler"... Dette er ikke en typisk "ungdomsbil"....! Men det er jo bare å ta en tlf til et selskap eller flere det, hvor du kan tenke deg å ha forsikring, og be om forsikringstilbud?

Jeg hadde en 1993 modell Audi 80 2.0E (elektronisk innsprøytning - 115hk)... Som 22-åring (er 26,8 år nå :D ) betalte jeg 14.400,- for den med 50% og 60% rabatt. Da jeg kjøpte 300E`n som 24-åring, gikk forsikringssummen ned til 6.800,- for 60% og 70%..... Så jeg vil TRO at det ikke er så verst pris på den heller!

Følg denne linken her for innmeldingsinformasjon og skjema:

Innmelding i MB Entusiastklubb

Jeg bor i Stavanger ja, men jeg er pendler i jobb.. Kommer fra og har hus i Kristiansand! Nylund og et annet verksted som heter Helleland eller noe slikt (du kan se dette i en tråd under "Teknisk Avdeling" og tomgangsproblemer osv) har god erfaring på KE-Jetronic systemene på disse bilene... Og de har også god peiling på elektronikk-feil generelt - så sjansen for at de skal finne feilen er relativt bra tilstede!

Jeg er 18 år og har ingen bonus.. Men jeg setter forsikringen i mor sitt navn intil videre.

Er det KE-JET på 300en? Det hadde jeg jo på 16V golfen min, så bygget jeg den om til G60 da ble det digifant..

Jeg holder innmeldingskjema delen oppe, intil videre.. Må først få hjem bilen;)

-Asbjørn

Guest Asbjørn

For min del gikk den greit, stor forandring fra Golf II g60 som var trimmet da. Da den gikk relativt greit.. Men det var ganske godt drag i mercen også. Jeg fikk ikke " prøve " den så veldig lenge derav at jeg er ny til dette automat greiene, rekner med det tar mer en en time å komme inni det..

Naf test hadde vært det beste ja, men jeg føler jeg får nokk bil for pengene.. Jeg rekner jo med at det blir utgifter på bilen for å få den hundre prosent, men bilen er kjørbar å i god stand ellers. Den ble eu godkjent i sommer i fjor, og automat kassen ble overhalt i samme tidsperiode.

Jeg har bukk og garasje plass hjemme, dessuten er jeg nabo med et verksted ( selv om de ikke har så god peiling ) så får jeg sikkert låv til å stikke nerom å kikke. Dessuten går jeg på skole i Sandnes, går som bilskade bil lakkerer, så kosmetisk er ingen problem.

Jeg er fra Hommersåk, en liten halvtime fra Stavanger.

-Asbjørn

Hvis det er noe teknisk feil med bilen som du ikke lett finner ut av så er Nylund bilelektrisk i Hillevåg veldig gode på K-jet som din har, ellers så driver jeg å bygger om til Datasprut på min TE-24, så bare meld deg inn i klubben, vi har lokaler ikke langt i fra deg, ta en tur innom et mandagsmøte og sjekk forholdene, du vil ikke trege på det, spesielt hvis du får deg en slik fin bil..... :P

Det er masse erfaring med 300-24 både i lokallaget og i klubben generelt, store muligheter til å spare masse penger på å kjøpe deler igjennom klubbens samarbeidspartnere..!!.. :P

Du tjener inn medlemskapet ditt på et sett med plugger... :wink:

Ellers så er det korrekt fremgangsmåte å få bilen registrert på dine foreldre, men det er vel fortsatt mulig å overta bonus fra foreldrene dine eller hur...??

Det er mye billigere å forsikre en 300-24 enn en Golf, bare så du vet det.... 8)

Men ha den registrert og forsikret på dine foreldre til du runder 25 det er smart, mange penger spart...!! :P

Guest Asbjørn

Hvis det er noe teknisk feil med bilen som du ikke lett finner ut av så er Nylund bilelektrisk i Hillevåg veldig gode på K-jet som din har, ellers så driver jeg å bygger om til Datasprut på min TE-24, så bare meld deg inn i klubben, vi har lokaler ikke langt i fra deg, ta en tur innom et mandagsmøte og sjekk forholdene, du vil ikke trege på det, spesielt hvis du får deg en slik fin bil..... :P

Det er masse erfaring med 300-24 både i lokallaget og i klubben generelt, store muligheter til å spare masse penger på å kjøpe deler igjennom klubbens samarbeidspartnere..!!.. :P

Du tjener inn medlemskapet ditt på et sett med plugger... :wink:

Ellers så er det korrekt fremgangsmåte å få bilen registrert på dine foreldre, men det er vel fortsatt mulig å overta bonus fra foreldrene dine eller hur...??

Det er mye billigere å forsikre en 300-24 enn en Golf, bare så du vet det.... 8)

Men ha den registrert og forsikret på dine foreldre til du runder 25 det er smart, mange penger spart...!! :P

Hørres ut som en plan! Jeg ville helst fått hjem bilen i morgen, da det kommer noen utlendinger å henter bmwen jeg har ikveld eller i morgen, hadde håpet på i morgen da jeg trenger bilen resten av uka ivertfall.

Jeg må godsnakke litt med de gamle, derav jeg mangler et par tusen til 300en.. Men jeg prøver ivertfall!

Jeg får først få hjem den nye bilen å se det ann deretter, hvordan det ligger ann. Rekner med at jeg skal klare å den hjem til helgen ivertfall..

Hvor er dette mandagstreffene deres?

-Asbjørn

Jeg ville valgt 300CE`n... Jeg har selv en 300E 1986 modell sedan. De er relativt "drivstoff-gjerrige", bruker ikke særlig mer drivstoff enn en 230E...

Ehh, det er vel en sannhet med heftige modifikasjoner. Er du litt gassglad straffer 300-24 deg hardt på lommeboka, men kjører du derimot med egg på pedalen, klarer du vel å presse den ned mot literen.

Ehh, det er vel en sannhet med heftige modifikasjoner. Er du litt gassglad straffer 300-24 deg hardt på lommeboka, men kjører du derimot med egg på pedalen, klarer du vel å presse den ned mot literen.

PØØHH..!!! Alt under 2 liter på mila er drivstoffgjerrig.... 8)

En kjøper ikke stor bensinbil pga av drivstofforbruket, så legg av, her er det skikkelig motorlyd som gjelder, ikke noe snekkelyd..... :wink:

Jeg ville valgt 300CE`n... Jeg har selv en 300E 1986 modell sedan. De er relativt "drivstoff-gjerrige", bruker ikke særlig mer drivstoff enn en 230E...

C124 300 CE-24 (MULIG ASBJØRN SIN BIL)

Forbruk per 10 km     

-ved 90 km/t:   4-tr. automat: 0,89 liter

-ved 120 km/t: 4-tr. automat: 1,08 liter

-ved bykjøring: 4-tr. automat: 1,40 liter

W124 300 E (190HK i ECE-versjon - er MIN BIL)

Forbruk per 10 km     

-ved 90 km/t:   manuelt: 0,65 liter

-ved 120 km/t: manuelt: 0,83 liter

-ved bykjøring: manuelt: 1,21 liter

Jeg har digital kjørecomputer originalt montert i bilen min - og den ligger på ca 0,73-0,77 ltr på langkjøring, og 1,0-1,15 på bykjøring...

Så i forhold til....

Hehe, ja det er vel det. Liker meg best med 0,6 på mila jeg da 8) Men skulle gjerne ha hatt sexerlyden deres *sikle, sikle*

Så synes jeg virkelig ikke at det er galt.. Og jeg er ikke BARE snill på pedalen, for å si det sånn....! Dessuten så har jeg jo 6`ern der da....  8)

Jeg fikk ikke min under 1 liter på mila ved langkjøring.... dog ikke jevn far 90km/t..... var fort oppe i 1,4-1,6 i byen, det som er kluet er at mekanisk innsprøytning ikke fungerer 100% etter noen km, da er dysene mer hageslanger enn fint spredningsmønster og bensinforbruket går opp.....

Men som sagt, det er ingen med noenlunde toppen i rett forstand som kjøper bensinbil pga av forbruket..!!.. :?

Hvis en regner i antall hk så drikker en diesel (CDi) nesten halvparten av en bensiner, uansett størrelse.... :P

@MBKicker

I forhold til 230 så bruker en 300-24 mye bensin. Også vil jeg råde deg til å ta en kontroll av den computeren din. Ta å mål forbruk ved den gammeldagse metoden, så blir du nok overasket vil jeg tro! At bilen din bruker literen på bykjøring har jeg vondt for å tro dessverre. Så sant det ikke er noe alvorlig galt med innspruten din da...

Synst ikke det var så gale med 0.9 på langkjøring ( med 90kmt )

Golfen jeg hadde brukte 1,4 på langkjøring ved ca 90

Og med litt sikk sakk kjøring på motorveien brukte den 2,8 ved 130-140kmt..

Bmwen jeg har nå er en 318i, den er litt mer gjerrig på bensinen.. Så kan gjerne bli litt drastisk..

Alt må prøves!

@MBKicker

I forhold til 230 så bruker en 300-24 mye bensin. Også vil jeg råde deg til å ta en kontroll av den computeren din. Ta å mål forbruk ved den gammeldagse metoden, så blir du nok overasket vil jeg tro! At bilen din bruker literen på bykjøring har jeg vondt for å tro dessverre. Så sant det ikke er noe alvorlig galt med innspruten din da...

Når det har vært fin kjøring, så har den var så langt nede som det ja... Men ved "normal/sportslig" kjøring på beveger den seg litt lenger opp... mot 1,2-1,25... Det skal være ganske mye rykk-og-napp kjøring, før den nærmer seg 1,4 på bykjøringen. Jeg har faktisk målt også med gamle-måten, dvs nullstilling av tripteller, og jeg har TIL OG MED kjørt tanken TOM - sørover på nye E18 300 meter forbi bomstasjonen i Holmestrand - med bare 3,5 km igjen bort til Shell-stasjonen ved By-the-way!

Jeg har klart å kjøre 85 mil på den 70 liters tanken som er i bilen... Det var på langtur med både normal og lettere sportslig kjøring, og da fylte jeg FØR jeg gikk tom... Så jeg velger faktisk å INNBILLE meg å tro at den kjørecomputeren også stemmer (da mine foreldre eide bilen, var også de "vante" til å bruke den og måle forbruk osv - og de skriver ned alt de fyller og holder drivstoffregnskapet sånn nogenlunde på stell)....

UANSETT - så støtter jeg Frode i utsagnet om at man ikke kjøper en stor bensiner dersom man tenker på drivstoff/forbruk/økonomi osv.... Da kjøper man kjøregleden!

Svigerfar sa jeg måtte få strikk fra høyrefoten til øret, ikke at det hjelper, for med seks under panseret er det så deeeeilig å gasse på! Vi som har diesel vet jo også at vi MÅ blåse den "ren" av og til 8)og det er gøy det...host....Iallefall masse kjøreglede med en sånn bil Assi! Har prøvd masse forskjellig, men det er noget spesielt med disse sekserene, både V6 og R6.

Har hatt 6 stk CE.Vil bare si etter å eid de forskjellige variantene av motor og utstyr er det noe du like godt kan sette som høye ønsker.Må være 90 mod og nyere,94 panser og platen mellom baklyktene,300 (som natt og dag å kjøre),el-vinduer bak(faktisk viktigere enn foran),nakkestøtter bak(ser rar ut uten) skal den senkes må skjermene valses ut litt,sort(he,he).Kjøper du et godt eksemplar kan jeg garantere deg at det er kun Mercedes for deg i mange år fremover.Jeg er kansje litt 124 frelst,men har prøvd det meste av biler på markedet og kan med sikkerhet si at det er en bra bil du kikker på nå.500E 124 er fremdeles noe av det beste jeg har kjørt og jeg har prøvd mye av det råeste av tyske biler.

Guest Asbjørn

Høres ut som alle har posetive øyeblikker med sine 300CE biler.

Jeg er veldig sugen på en slik ja.

Nå mangler jeg 7tusen til den jeg skal ha da.

Har hostet opp en del pengesummer i løpet av denne uken og mer kommer ;)

Noen av dere 300CE frelste som har forskjermer ( 500E (?) ) og vindusheis motor førerdør..?

Også håper jeg ivertfall, at jeg får fikset det tomgangs problemet fort..

Takk for alle innspill! Da gjenstår det bare å skaffe de resterende pengene til i morgen ( siden da forsvinner bmwen mest sannsynelig ) og er kjedelig å gå uten bil;)

Med Vennelig Hilsen

-Asbjørn Fagervik