Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo

Leste her om Sportline senking, jeg må bytte alle fjærer på Ce'n min, orker ikke den jyngestol greia på motorveien også står jo hjula bak helt feil når jg har noen i baksetet:P Altså du skrår hvis noen skjønner...hehe

Men er det bare å bytte til Sportline fjærer sånn uten videre? Hva koster dette og hvor får jg tak i dt?

Hvor mye lavere blir bilen men Sportline fjærer? Tenker på hjulbuer foran, bak er jo 0 stress......

Har 225/40-18 rundt om med Et35. Subber ikke noen steder som jeg har lagt merke til, hadde 235/45-17 før og det subba som f...

Takker for svar;)

Posted

Sportline fjærer kan du sette rett på, kjøpes hos våre samarbeidspartnere, dvs Speed Autoteile, Stjerneservice eller hos BOS.

Men du kan jo bare kjøpe H&R fjærer, med 35 eller 40mm senking og finjustere høyden med putene på toppen av fjæra.

Så tar du å kjører inn og får tatt en 4 hjulskontroll, for deretter å kjøre innom Vegvesenet å får det inn i vognkortet, da er alt 100% og du vil aldri få problemer på EU kontroll.

Eller så kan du sette på originale sportline fjærer og siden de er svarte så vil ingen spør om noe, og hvis de spør så sier du at det er originale sportline fjærer..... 8)

Posted

Jeg kjøpte orginale sportlinefjærer på BOS Autostern, med nye puter også. Tror jeg betalte litt over 2000. (Det var til en S124 1992 300TE-24 AMG 3.4)

Jeg byttet da fra H&R fjærer og ble strålende fornøyd med det byttet. Bilen ble ikke så mye høyere, men den ble litt mykere og kjørekomforten økte betraktelig.

Posted

hei,

Når jeg kjøpte 18" så sa de dekkfolka at bilen min kun kan godkjennes med opptill 17" fordi dt var en såpass gammel bil???? (TUV ???)

Men jeg har jo 16" på vinterhjul, kanskje jeg venter med no godkjenning til jg har fått på hvinterhjula, eller? Men tenker på en ting, har sett litt på skjærmene foran, hvis bilen blir 30-40mm lavere, og da i tilegg skal humpe litt opp så kan jeg faktisk se for mg at dt kan bli litt subbing på siden av skjermen mot døra. Noen som har peiling eller erfaring???

Skrur litt bil, har satt inn nakkestøtter som orginalt selv skifta noe støtdempere og no tennings greir så er ikke helt grønn, men skifte av fjærer ser jeg på som en litt større utfordring, har ikke vært borti det før... No hjelp her???

Posted

Selv om felgene er TUV godkjent til din bil, så er det ikke sikkert tilsynet vil godkjenne de hvis de ser at det tar borti noe sted.

På en original 230E så vil det subbe med 215 eller større, med ET35, om det er 17, 18 eller 19 er ett fett sådan, det er dekk bredde, rullediameter og innpress som avgjør.

Får du valset buene dine lett fremme og bak, så får du med stor sannsynlighet igjennom 18" med 225/40-18 ET35 uten problemer, men det letteste er å godkjenne den med senke sett og vinterhjul og hive på 18" `erne etterpå, da slipper du diskusjon.

Husk å ha med papirene på 4-hjulskontroll og TUV når du skal ha godkjent senkesettet..!!.. :P

Når det gjelder fjærer så bruk enten H&R eller originale sportline fjærer, få de montert og sjekk høyden, det ligger puter på toppen av fjæra, disse finnes i forskjellige tykkelser, og hvert trinn er på ca 0,8cm, det tilsvarer ca 1 cm ute på hjulet, da kan du finjustere høyden slik at den bli "lik" fremme og bak.

Når det er klart så tar du 4-hjulskontroll og får justert alle hjulvinklene og får utlevert papirer på alt.... så kan du ta turen til tilsynet... :lol:

Posted

Hvior tar jeg 4hjuls kontrol i strømmen eller alnabru omerådet??? Fikk pris på 3600,- for 4 nye Sportline fjærer på Auto Trio, finns vell noe billigere enn det?

Men hvis jeg hadde kjøpt de fjærerne hos Auto Trio, hvordan er det da med TUV papirer? Følger det med uansett, bilen er jo ikke sportline orginalt, tenker på de som har sportline orginalt og da kjøper nye fjærer?  De trenger kanskje ikke gjøre noe de, står vell i vognkortet????

Posted

Jeg fant kvittering på sportlinefjærene jeg handlet på Autostern når jeg ryddet i boden her. 2490 med 25% klubbrabatt!

4-hjulskontroll kan du ta hos Forstillingsspesialisten i Persveien på Alnabru.

Posted
Men hvis jeg hadde kjøpt de fjærerne hos Auto Trio, hvordan er det da med TUV papirer? Følger det med uansett, bilen er jo ikke sportline orginalt, tenker på de som har sportline orginalt og da kjøper nye fjærer?  De trenger kanskje ikke gjøre noe de, står vell i vognkortet????

Sportline fjærer er "originalt" utstyr og da trenger du ikke sette det inn i vognkortet, ei heller få det godkjent, men uansett må du ha deg en 4-hjuls kontroll for å få alle hjulvinklene dine innenfor spec.

Ta vare på papirene til en senere anledning...tut og kjør og hvis noen spør så er den ikke senket, det er en sportline..... 8)

• 9 months later...
Posted

Har i dag H&R fjører på min S 124 stv. I det snøhølet jeg bor, blir dette for lavt, og bruksvennligheten har sunket betraktelig. Imidlertid så er fjørene på veg gode, og bilen ligger som et "slips" i svingene ellers.

Forøvrig 4'er puter framme, men fremdeles for lav.

For å få en fjøringsstiv bil, kan et alternativ være å konvertere til Eibach - fjører, eller Sportline ?

Posted
Har i dag H&R fjører på min S 124 stv. I det snøhølet jeg bor, blir dette for lavt, og bruksvennligheten har sunket betraktelig. Imidlertid så er fjørene på veg gode, og bilen ligger som et "slips" i svingene ellers.

Forøvrig 4'er puter framme, men fremdeles for lav.

Kan ikke skylde på fjærene når det er en halv meter snø Thomas...... :shock:

Traktor er det kjøretøyet med høysete bruksvennlighet under slike forhold, med ditto kjøreegenskaper på tørr asfalt..... :lol: 8)