Jump to content

Går det mot strengere EU-kontroller....?


Guest 2271

Recommended Posts

Ja, det kan se ut til at det går mot strengere EU-kontroller i fremtiden....

 

Solgte skrote-klar bil med EU-godkjenning...

 

Scania Kristiansand var en av de 5 som fikk inndratt godkjenningen i Vest-Agder:

 

Verksteder får ikke EU-godkjenne

 

Det er tydeligvis "velkjent" at flere verksteder i Vest-Agder jukser med EU-kontrollene:

 

Verksteder jukser med EU-kontrollen

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 1'er feil på trommelbremser bak på G-vogna mi i november, de dro litt ujevnt... Når jeg slo av tromlene ramlet hele j*vla bremsesystemet bak ut i en sky av rust og bremsevæskegjørme. Ikke EN mekanisk del var intakt. Kjøpte deler for 9000,-  (med rabatter) for å få liv i bremsene igjen (ok, inkludert skampris på calippere foran...), men allikevel...) 2,5 tonn G ble bremset av venstre caliper foran og den bilen hadde ramlet gjennom 2 EU-kontroller helt urørt.

 

Verkstedene skal bruke skjønn, det er fint, men jeg vil faktisk gjerne lukes ut hvis bilen min er disponert for uaktsomt drap...

Link to comment
Share on other sites

Kan være lurt og demontere bremsetromler før EU-kontrollen for å tømme dritten. Bakbremser er bare elendighet uten regelmessig vedlikehold, siden vi nesten aldri varmer opp disse skikkelig under normale nedbremsinger.

Finner de feil på bremser i en EU-kontroll så kan du banne på at de finner mer enn ting som er nødvendige. Er ihvertfall min erfarig med div. verksted som vil tjene en ekstra slant på deler.

 

Tror nok det kommer til å gå mot strengere regler, og jeg føler det er riktig :shock:, faktisk, når jeg ser hva som kommer godkjent ut fra enkelte godkjente "hobbyverksted".

Eksempelet jeg kan nevne er en Mazda som var godkjent år etter år, og når fatter´n endte opp med den måtte hele karrosseriet sveises rundt bakhjulsopphenget. Det var nesten helt avrustet. :shock: :shock: :shock:

Kunne bare ses fra innsiden under baksetet.........Skummelt!

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo gammelt nytt!

 

Eu-kontroll er ofte bingo og basert å hva det enkelte verkstedet har lyst til å rette...

 

Har selv erfart att deler som får tommel ned, blir godkjent av andre "nøytrale" kontrollstasjoner.

 

F.eks er det bingo om en får bilen godkjent med senkesett uten settet ført inn i vognkortet.

 

Dette blir ofte bukken og havresekken. Verksteder som driver ervervsmessig med reperasjoner, burde ikke hatt lov til å drive med kontroller.

 

M.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å dra til ett verksted som ligger litt over snittet i pris. Da jeg spurte om hvorfor de var en del dyrere fikk jeg beskjed om att de var der for å ta en EU kontroll og tjene penger på selve kontrollen, ikke for å finne feil dem kunne tjene penger på når du måtte fikse det...

 

Og jeg fikk beskjed om å ta en runde med brekket litt på for å "slipe" bort litt rust for å være på den sikre siden så jeg ikke ville få feil på håndbrekk pga en filleting som rust pga lite bruk... Samtidig sa han bare ifra om att jeg måtte bytte noen pærer, noe jeg gjorde der og da, og boom var de fjernet da de ikke var feil lenger..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Faktisk har jeg hørt at Trafikkstasjonene faktisk kan være ganske ålreite å gå til, at de faktisk gjør den jobben de er satt til å gjøre - nemlig en EU-kontroll.. Men at de selvsagt påpeker slike ting som senkesett, osv, osv...

Link to comment
Share on other sites

Faktisk har jeg hørt at Trafikkstasjonene faktisk kan være ganske ålreite å gå til, at de faktisk gjør den jobben de er satt til å gjøre - nemlig en EU-kontroll.. Men at de selvsagt påpeker slike ting som senkesett, osv, osv...

 

Vel, også her kommer det veldig ann på personen du møter hvilket bein han sto opp på osv :-)

Link to comment
Share on other sites

Sant nok T. stasjoner kan være vanskelige. Skulle ha skilt på en bil en gang. Det eneste som feilte bilen bortsett fra at kontrolløren ble forbannet når jeg kom uten vognkort og skilt på en original Escort RS2000 mk2 (han trodde det var en 1,3L som jeg hadde tuklet i), var at håndbrekket bremste litt skjevt. Måtte på verksted å vise bilen, sa han. Da ble bilen skiltet, serru.

Konklusjon: Det viktigste på en EU-kontroll er bremsene!

 

Og vil de ikke ha bilen på veien så får det ikke heller. Jeg sto bare og måpte når han skjekket nye bremserør og slanger for lekkasje. :shock: :shock:

Link to comment
Share on other sites

 

Og vil de ikke ha bilen på veien så får det ikke heller. Jeg sto bare og måpte når han skjekket nye bremserør og slanger for lekkasje. :shock: :shock:

 

Jeg glemmer heller ikke når jeg var og skulle registrere en fabrikkny Suburban for noen år siden. Kontrolløren gøv løs med spett for å sjekke slark i understellet. Heldigvis kom stasjonssjefen hans forbi og ba ham å holde opp med det tullet. "Du ser vel at det er en ny bil" :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, de er fine i den alderen! :lol

En annen som skulle få regget. en 280sl måtte reise uten skiltene for det manglet en bokstav på "vaskelappen" til sikkerhetsselene. Bokstaven var en L, som de ikke fant ut av før en mnd. etter. Det sto for TYPE LANG....... :violent1:

Link to comment
Share on other sites

Joda. Har også den erfaringen at når du legger gosia til så er de lettere å ha med å gjøre, ihvertfall så kommer de med enkelte tips, råd og vink, da.

Pleier å gå til helv@$£ hvis du legger breisia til, og sier at du vet selv hva du holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...