Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har 3stk vifter til radiator kjøling, har et 40A rele som slår de på og av. :P

Det jeg ønsker er et rele i mellom disse viftene slik at den ene viften ikke går på før det er gått ca 2 - 5 sekund for å hindre store spenningsfall hver gang viftene slår inn og ut.

Hvor finner jeg et slikt rele og hva heter det...??? :lol:

Posted

Har 3stk vifter til radiator kjøling, har et 40A rele som slår de på og av. :P

Det jeg ønsker er et rele i mellom disse viftene slik at den ene viften ikke går på før det er gått ca 2 - 5 sekund for å hindre store spenningsfall hver gang viftene slår inn og ut.

Hvor finner jeg et slikt rele og hva heter det...??? :lol:

Bruk et blinklysrelé :-)

Prøv å høre med elfa (www.elfa.se/no) om de har noe.

Posted

Tror nok det kanskje kan gå, hvis ikke viftene dine trekker mer enn 3A, for releet tåler ikke mer enn det på brytersettet.

Posted

Aaaaa...!!!! IDIOTEN....!! :?

Det er derfor jeg ikke ble elektriker, en skal bruke timeren til å styre et innslags rele, selvfølgelig..!!! :lol:

Da kan timeren ligge inni kupeen og styre et helt vanlig 30- 40A rele....da er saken løst.... :P

Posted

Frode, hvis du tar det første releet og styrer to vanlige bilreleer istedet for viftene, så blir ikke belastningen på tidsreleet mer enn det de to vanlige releene bruker over spolen tilsammen.

Blir jo en del mer kobling da, men lag en boks inni dasjen, så slipper du både varmen og en haug med ledning i motorrommet.

Posted

He, he...det tok litt tid før det falt på plass...må en tur på knoksen å plukke litt bil elektrisk...så blir dette bra..!!.. :P

Å lage hull i torpedoveggen har jeg gjort før.... 8)

Og nå når fangeren etc er av kan jeg også strekke kabler slik at de ikke synes, og ikke blir påvirket av for mye varme... feks legge kablene i innerskjermen og feste vanlige 30/40A innslagsreleer der til alle 3 viftene og ha timeren inni bilen, som nevnt før feks inni dasjen, men langt vekk fra bilstereo..... :lol:

Må en tur innom Mr.Clas og få kjøpt noen 2,5 kvadrat svart og rød ledning.... :lol: