Jump to content

Flott klasikker til salgs

Gunnar B Hagen

Recommended Posts

Den er så sykt fin den bilen der. Håper han tar seg turen til Autostern classic weekend i år også. Fant forresten noen innskannede gamle kataloger hvor det blant annet var nevnt glasstakluker til 123 og 116. Tror produsent var Webasto hvis jeg ikke husker riv ruskende galt. 8)

Jeg har hatt privilegiet av å prøvekjøre en 6.9 (dog hvit og stygg i lakken) men fy f*en som den tørrsump-motoren drar. Dette er F1-teknikk i sigøynerversjon!!! 2 feite larver ut av hvert lyskryss hvis du kjører forsiktig!!! 250 K er ikke dyrt for denne bilen, men den er dog forbeholdt de som drar på helgeturer til Nürburgring uten å få kjeft av kona...

EDIT: Har du en slik bil har du pr. definisjon ikke kone. Dette er substitutt nok...

:? Kan noen forklare hvorfor det står, 450 Sel  6.9. På den fine klasikkeren ?

Jeg har hele tiden trodd at 450 stod for 4,5 liter, men på denne står det 6,9 liter. Den andre merc. står det 300Sel og 6.3 liter.  :? :oops:

Jeg har hele tiden trodd at 450 stod for 4,5 liter, men på denne står det 6,9 liter. Den andre merc. står det 300Sel og 6.3 liter.  :? :oops:

450 SEL var vel i utgangspunktet toppmodellen, men så heiv de sammen noen enda større motorer.

Det er langt fra alltid at nummeret er ensbetydende med motorstørrelse. De går mer og mer bort fra det.

220 cdi f.eks. er jo en 2,15-liter. Samme motor som 200CDI men med litt mindre effekt.

A160/A180/A200 cdi har 2-liter

E240 har 2,6-liter.

E280/320 CDI er 3-liter.

C180/C200/C230 kompressor (230 av nye typen) har alle 1,8-liter med forskjellig effektuttak.

osv ...

Sakset direkte fra Wikipedia:

The Mercedes-Benz 450SEL 6.9 is a high-performance version of the S-Class luxury sedan. It was built on its own assembly line by Daimler-Benz AG (now DaimlerChrysler) in Stuttgart, Germany and based on the long-wheelbase version of the W116 chassis introduced in 1972. The model was generally referred to in the company's literature as the "6.9", to separate it from the regular 450SEL.

The 6.9 was first shown to the motoring press at the Geneva Auto Show in 1974, and produced between 1975 and 1981 in extremely limited numbers. It was billed as the flagship of the Mercedes-Benz car line, and the successor to Mercedes-Benz's original high-performance sedan, the 300SEL 6.3. The 6.9 also has the distinction of being among the first vehicles ever produced with optional electronically-controlled anti-lock brakes, first introduced by Mercedes-Benz and Bosch in 1978. The 6.9's successor - the top of range 560 SEL - continued the 6.9's remarkable self-leveling hydropneumatic suspension as an extra-cost option.

Så der har du vel hele svaret..... HER er linken til resten av artikkelen om 450SEL 6,9 med M100 maskin....

450 SEL var vel i utgangspunktet toppmodellen, men så heiv de sammen noen enda større motorer.

Det er langt fra alltid at nummeret er ensbetydende med motorstørrelse. De går mer og mer bort fra det.

220 cdi f.eks. er jo en 2,15-liter. Samme motor som 200CDI men med litt mindre effekt.

A160/A180/A200 cdi har 2-liter

E240 har 2,6-liter.

E280/320 CDI er 3-liter.

C180/C200/C230 kompressor (230 av nye typen) har alle 1,8-liter med forskjellig effektuttak.

osv ...

Riktig.. er vel "bare" chip`ene som er noget forskjellig programmerte...?

• 1 month later...

kikka litt på bil annonser for morro skyld,, litt av et eksemplar som dukka opp her,

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=9785170&sid=17axOFf7Di681661&pos=4&tot=20

Bilen er solgt og den er N Y D E L I G ! Faktisk så var det ikke mange "feil" på denne bilen. Bilen er aldri kjørt på "møkkadager" (les: vinter og regnværs-dager). NEI, den er ikke min (dessverre), men befinner seg i nabolaget!

Bilen er solgt og den er N Y D E L I G ! Faktisk så var det ikke mange "feil" på denne bilen. Bilen er aldri kjørt på "møkkadager" (les: vinter og regnværs-dager). NEI, den er ikke min (dessverre), men befinner seg i nabolaget!

Er heldig du som kan nyte den sånn av og til ihvertfall.

• 2 months later...