Jump to content

Mercedes 250 Turbo Diesel justering

Guest Ronny

Recommended Posts

Guest Ronny

Hei!

Skal ettermontere turbo med intercooler på min 93 mod 250 Diesel, hva slags justeringer må en gjøre etter at denne satsen er montert på bilen, går ut fra at dieseltrykket på justeres muligens, men hvor mye??

Takker for alle svar.

Mvh. Ronny

Høgger.

Tror ikke det kan være mange 250 Turbo Diesel biler i norge, eller?

Det er noen, men ikke mange.

Turbodieslene har originalt en helt annen pumpe, som justerer dieseltrykket ut fra turbotrykket. Fordelen med å montere turbo på diesel i forhold til bensin, er at du ikke skader noe ved å få for mye luft i forhold til diesel.

Hvis du skal ha dette til å bli optimalt, så bør du få noen med skikkelig peiling til å justere, men skal du ha det "ok", så skru opp pumpa til det begynner å ryke svart når du trår på skikkelig. Da skrur du litt tilbake. Det skal ikke ryke noe særlig svart.

Har lest litt om montering av turbo på 300D på MBSCA-forumet. Original pumpe skal fint greie like mye effekt som pumpene på de som er levert med turbo. Tror de snakker om at opp mot 200 hk skal være mulig.

Guest Stefse

OM602 Motoren har meg bekjent en dårlig historikk på å tåle turbo. Du kan justere på mer dieselmating, men hvor mye mer  den er istand til å gi vet jeg ikke. Det kan også være litt å hente på å dra fram 'tenningen' noen grader samtidig. Det er vel bare å prøve seg frem antar jeg. Men det er en ganske stor motor så den bør jo kunne gi litt mer enn 90 hest. Ingen av disse motorene mater noe særlig før turtallet passerer 3000 uansett er min erfaring. Derfor er det kanskje mest å hente på å få gjort noe med dette, dette skal vist gå an ved å fikse litt på innmaten i pumpa slik at den øker dieselmengden på lave turtall.

Dessuten er det en fordel å få fjernet orginal innsugsmanifold, da denne struper endel luft.

Tviler litt på at du kan stille på nok diesel på en orginal 300D til å få ut 200 hk selv om du ettermonterer turbo :shock:

Er du lur monterer du eksostemperaturmåler i samme slengen. Passer du på at denne ikke overstiger 400-500 grader kan det gå bra lenge.  :lol:  klarer du å få opp ytelsen må du også kjøle bedre. Et enkelt og ganske billig triks er å montere waterinjection. Ser du temperaturen passerer 400 grader kjører du på med vanndusj i innsuget, dette funker hehe. Et lite tips  til slutt sjekk at viskosevifta funker, koket nesten av en 602 pga. dette selv.

Fortell oss gjerne hvordan dette går og lykke til :)

OKay takk igjen for gode svar, jeg legger også til at jeg skal montere intercooler på denne også, er vel noen hester å hente på dette kankskje?

Intercooler i seg selv gir ikke flere hester men du kan dra på med mer turbotrykk uten at du brenner stemplene dine, så ja, indirekte kan du hente ut flere hester.

Hvis du fulgte med i fysikktimene så vil du vite at kald luft har større volum og i turboregnestykket vil stort luftvolum gi mer effekt pr. sylindervolum så sant den brennbare massen er tilsvarende. Hvis en av forholdene er feil (spesielt luftvolumet) vil du nærme deg sveisetemperaturer og sylinderveggene dine vil få juling...

Hvis du fulgte med i fysikktimene så vil du vite at kald luft har større volum

???

Var det DU eller JEG som ikke fulgte med i fysikken?

Har alltid trodd at kald luft tar mindre plass, så man på den måten får mer luft inn i sylindern ved samme trykk.

Hvis du fulgte med i fysikktimene så vil du vite at kald luft har større volum

???

Var det DU eller JEG som ikke fulgte med i fysikken?

Har alltid trodd at kald luft tar mindre plass, så man på den måten får mer luft inn i sylindern ved samme trykk.

Har også for meg att Intercooler kjøler ned for å komprimere lufta... hva er poenget med å få mindre luft med samme volum inn lissom... Når man kan bruke intercooler å kjøre inn mer luft på samme volum..

Tjærand mener nok rett, men uttrykte det kanskje litt opp ned.

Et gitt luftvolum (si 1 liter) ved normaltrykk inneholder flere oksygenmolekyler når den er kald i forhold til om luften er varm.

Den kjemiske prosessen (som forbrenning er) fordrer at det er et tilstrekkelig anntall oksygenmolekyler i for at forbrenningen skal bli mest mulig effektiv.

Hvis motoren din forbrenner anaerobt (får for lite luft) kan du øke effekten ved å kjøle luften. Forbrenner den riktig i dag vil du ikke oppnå noe særlig om luften kjøles. Då må du i så fall øke brennstofftilførselen i tillegg.

Som kjent trykker turboen inn flere luftmolekyler i forbrennngskammeret og øker muligheten for å få mere effekt hvis drivstoffmengden tilpasses luftmengden. 

Guest Stefse

hehe ja hvordan går dette? Ronny du får ikke automatisk mer effekt på en dieselmotor ved å gjøre de triksene fra bensinverden som å fjerne kat.= 10hk sette på powerfilter=5 hk, montere intercooler = 10 hk osv. Hvis noen sier dette er det bare skryt :lol: Det er KUN en måte å øke effekten på en dieselmotor og det er å mate på mer diesel. Det kan du gjøre uten å øke luftmengden også, men da vil du forpeste nabolaget  :lol:

En annen utbredt misforståelse, Intercooler kjøler ikke motoren fordi luften blir kald, men mest fordi den har større masse.  Jo mer luft som slippes inn jo mer masse blir det å avgi varme til :)

Hmm fikk nesten lyst til å kjøpe en gammel 250 eller 300D å prøve dette selv :P

Guest Ronny

Okay!

Men da mater jeg på med mer diesel og monterer turboen, regner med at bilen vil bli litt mer verdt på markedet, ved evt salg?

Okay!

Men da mater jeg på med mer diesel og monterer turboen, regner med at bilen vil bli litt mer verdt på markedet, ved evt salg?

Tror du skal regne med at bilen blir mye bedre å kjøre, men ikke at den blir verdt noe mer. Folk kjøper ikke 250 for å kjøre ærn-ærn, de skal ha noe som holder "evig". Ombygd bil drar vanligvis ikke opp verdien noe særlig.

• 3 years later...

Heii, Jeg skiftet motor fra en 250 D til 250 turbo diesel, går ganske bra orginalt. Har manuel kasse i bilen som gjør den litt seprekere en hvis de var en automat..

Planer om å justere på... Men skulle ha hatt en intercooler å sette på, noen som vet om en nettside eller har? ta kontakt...

Kjemepe gøy med turbo diesel..