Jump to content

Fikse slitent stabstag?


FrodeS

Recommended Posts

Det klunker litt foran, og det eneste som ikke er byttet er stabstagforingene. Jeg trodde de var OK, siden de ikke er mer enn to år gamle. Fikk beskjed om at de er dårlige, så jeg har kjøpt nye. I enden av staget ser jeg at det er slitt. Metallet er rett og slett litt tynnere der.

 

Er det noe man kan legge i mellom før nye foringer settes på? Noe stålsparkel eller noe sånt? Tenkte å sandblåse hele staget og lakke det med hammerite eller noe sånt før jeg setter det på igjen.

 

Jeg er ikke sånn veldig lysten på å kjøpe nytt stag.

 

Hvis noen har et som ligger å slenger, så er det bare å slenge det hitover :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er ikke sånn veldig lysten på å kjøpe nytt stag.

 

Hvis noen har et som ligger å slenger, så er det bare å slenge det hitover :-)

 

Hvis det IKKE er noen som har noe stag liggende og slenge, så koster de ikke allverdens... ca 900,-

Link to comment
Share on other sites

jeg monterte nettopp E280 stag på min, og det staget er tynnere i endene enn midt på.. det er vel for å spare vekt siden det er størrst påkjenning midt på staget og ikke i endene?

 

Jeg så dette da jeg jekket bilen opp og byttet fjær (var bare den ene som ble byttet sammen med foringene, da det tok litt tid å få den 2. fjæra). Staget ble da dratt noen millimeter ut av foringen, og der så jeg at det var slitt.

 

900,- var jo ikke egentlig så fryktelig dyrt. foringene kostet nesten 400,- på bos, så økonomisk er det kanskje like greit å bytte staget med en gang enn å måtte bytte foringene "hele tida".

 

Hvor lenge bør sånt holde? Jeg byttet for 2 år / 80.000 km sida.

Link to comment
Share on other sites

Hekkan så fantasiløst  :(

 

Hallo'en - man bytter ikke et fungerenede stabstak fordi det er litt korrordert i foringsområdene.

 

Snitt opp den nye foringen, kapp ut en eller to mm slik at omkretsen blir mindre. Bygg opp større omkrets på utsiden med vulkaniseringstape eller lign. Lag det så trangt som mulig slik at foringen får et trangt og langt liv.

 

Dette metoden kan du også bruke på de gamle foringene om de ikke er for mye herpa.

Link to comment
Share on other sites

Hekkan så fantasiløst  :(

Jeg håpet det var noen med bedre fantasi enn det, ja :-)

 

Snitt opp den nye foringen, kapp ut en eller to mm slik at omkretsen blir mindre. Bygg opp større omkrets på utsiden med vulkaniseringstape eller lign. Lag det så trangt som mulig slik at foringen får et trangt og langt liv.

Vlkaniseringstape? Funder det med gaffa? Elektrikertape?

Dette metoden kan du også bruke på de gamle foringene om de ikke er for mye herpa.

Var egentlig ikke så dumt det, men nå har jeg en pose med ferske, fine foringer liggende :-)

 

Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sant sier at jeg muligens er på helt ville veier, men hva med å sette en hylse (bit av metallrør ect) over de kraterfyllte endene på det santblåste stabbstaget, fylle på med polyuretan, og deretter bare trekke av metallrøret... :-k

 

Sikkert smart å vokse det lett på innsiden dog, så man får det av...

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sant sier at jeg muligens er på helt ville veier, men hva med å sette en hylse (bit av metallrør ect) over de kraterfyllte endene på det santblåste stabbstaget, fylle på med polyuretan, og deretter bare trekke av metallrøret... :-k

 

Sikkert smart å vokse det lett på innsiden dog, så man får det av...

 

Å støpe med poly er nok litt utenfor min kompetanse :-(

Link to comment
Share on other sites

forklaringen ligger i ordet : vulkanisering

tapen kleber seg sammen til en masse

 

Da vet jeg hva den gjør, men fortsatt ikke helt hva det er.

 

Har du et produktnavn, og et sted jeg bør henvende meg, eller er det bare å spørre etter vulkaniseringstape i jernvaren?

 

Link to comment
Share on other sites

Spør etter vulkaniseringstape, eller vulketape, hos plasser der de selger masse forskjellig tape. Tror ikke du kommer så langt hvis du spør en jypling som selger pølser på ESSO, f.eks.

 

Effektivt. Var ingen dum ide det der, Bernt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hekkan så fantasiløst   :(

 

Hallo'en - man bytter ikke et fungerenede stabstak fordi det er litt korrordert i foringsområdene.

 

Snitt opp den nye foringen, kapp ut en eller to mm slik at omkretsen blir mindre. Bygg opp større omkrets på utsiden med vulkaniseringstape eller lign. Lag det så trangt som mulig slik at foringen får et trangt og langt liv.

 

Dette metoden kan du også bruke på de gamle foringene om de ikke er for mye herpa.

 

Nå er staget tatt av. Jeg har sandblåst det, behandlet med to strøk Corrofix (rusteter), to strøk Multimetal Rustkiller (som sørger for at det ikke skal begynne å ruste igjen) og ett strøk 50/50 Rustkiller og noe annet guffe. Det skal på noen lag til med denne blanding, og til slutt maler jeg over det hele med et par strøk Hammerite.

 

Staget er litt "redusert" i endene, men midt på ser det veldig bra ut.

 

Bør jeg skjære opp foringa, sette den på og vulke rundt, eller kan jeg vulke rett på staget og så dytte på foringa som den er?

 

Jeg ser for meg at det siste kanskje er litt dumt, for denne foringa skal vel kunne gli litt ut og inn også?

 

 

Bør jeg male det svart eller sølvgrått? Lurer litt på å male bremseskjold, skiver og calippere også. Får ikke helt bestemt meg for om sølvgrå vil se dumt ut. Kanskje jeg kan blande de to, og få tilnærmet samme farge som bilen?

Link to comment
Share on other sites

Foringen inderst..! den skal kunne gli på stanga, legg noe fett mellom foring og stanga i tilegg så får den et langt liv, teip utenpå foring og så klemmer du hele dritten i sammen med bøylen....ta på så mye teip at du nesten ikke får på klemma, da er det bra.!.. :P

Link to comment
Share on other sites

Foringen inderst..! den skal kunne gli på stanga, legg noe fett mellom foring og stanga i tilegg så får den et langt liv, teip utenpå foring og så klemmer du hele dritten i sammen med bøylen....ta på så mye teip at du nesten ikke får på klemma, da er det bra.!.. :P

 

Takk for tips. Skal gjøre dette om noen dager når alle strøkene med diverse gugge har tørket.

 

Litt pussig å kjøre uten stabstag. Kjøreegenskaper som en båt omtrent. Heldigvis ble det bedre etter at jeg fikk på den fjærveibegrenseren.

Link to comment
Share on other sites

Så det går å kjøre uten stabstag altså, uten å ta knekken på endel andre ting under der. Da skal eg jammen plukke av mitt og. Har 4 splitters nye foringer liggende, men dei har ikkje blitt montert pga at bilen må brukes kvar dag og da har eg ikkje til til å shine det opp. Men viss det går fint å kjøre uten skal det gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Så det går å kjøre uten stabstag altså, uten å ta knekken på endel andre ting under der. Da skal eg jammen plukke av mitt og. Har 4 splitters nye foringer liggende, men dei har ikkje blitt montert pga at bilen må brukes kvar dag og da har eg ikkje til til å shine det opp. Men viss det går fint å kjøre uten skal det gjøres.

Jada, det går greit, men du vil nok sjekke at du har fjærveibegrenserene på plass først. Det krenger ganske mye. Ikke prøv deg på noen heftige unnamanøvre i høy fart.

 

 

Skal boltene dras helt til når jeg monterer igjen?

Link to comment
Share on other sites

Jada, det går greit, men du vil nok sjekke at du har fjærveibegrenserene på plass først.

 

Og med det meiner du dei som er tredd nedpå støtdemperen, sant? Greit å være 110% sikker sånn at det ikkje går rett vest.

Link to comment
Share on other sites

Jada, det går greit, men du vil nok sjekke at du har fjærveibegrenserene på plass først.

 

Og med det meiner du dei som er tredd nedpå støtdemperen, sant? Greit å være 110% sikker sånn at det ikkje går rett vest.

 

Stemmer.

 

Hvis alt funker til normalt, så gjør det sikkert det uten stabstag også. Jeg har som du kan lese i en annen tråd, slitt litt med venstre forhjulet helt sida jeg fikk bilen igjen etter bytte av foringer. Det viste seg å være fjæringsveibegrenseren som manglet, og det ble jo ikke akkurat bedre uten stabstag.

 

Tar du det relativt pent og pyntelig så går det sikkert bra uansett.

 

Tipper du gir staget omtrent samme behandlingen som jeg har gjort?

Det var ganske dyp rust, og jeg var ikke i nærheten av å få det bort med sandblåsing. Det var tydelig at corrofix gjorde noe i hvertfall, for det begynte å boble der det var antydninger til rust.

Kanskje jeg skulle nøye meg med ferroprimer som sluttstrøk? Knallrødt stabstag blir nok lekkert på bilen min. Må bare få calippere, bremseskjold og alt i samme fargen nå..  8)

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir nok ca samme behandling som du har gitt ditt stag. For å sei det sånn så har eg tilgang til 25 liters dunker med Ferromax, bruker det på det meste eg. Bil, treverk, stein, betong osv. Superstoff.

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir nok ca samme behandling som du har gitt ditt stag. For å sei det sånn så har eg tilgang til 25 liters dunker med Ferromax, bruker det på det meste eg. Bil, treverk, stein, betong osv. Superstoff.

 

Hvilken fordel gir det på stein og betong??

 

Jeg har noe stein/betong jeg skulle ha "impregnert". Det ser veldig bra ut når det er vått, men ikke når det er tørt. Dessuten trenger vann ned under steinene og sprenger dem løs i kulda.

 

Det er fundamentet til trappene opp til verandaen.

 

10.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...