FrodeS Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Det klunker litt foran, og det eneste som ikke er byttet er stabstagforingene. Jeg trodde de var OK, siden de ikke er mer enn to år gamle. Fikk beskjed om at de er dårlige, så jeg har kjøpt nye. I enden av staget ser jeg at det er slitt. Metallet er rett og slett litt tynnere der. Er det noe man kan legge i mellom før nye foringer settes på? Noe stålsparkel eller noe sånt? Tenkte å sandblåse hele staget og lakke det med hammerite eller noe sånt før jeg setter det på igjen. Jeg er ikke sånn veldig lysten på å kjøpe nytt stag. Hvis noen har et som ligger å slenger, så er det bare å slenge det hitover Quote
Guest 2271 Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Jeg er ikke sånn veldig lysten på å kjøpe nytt stag. Hvis noen har et som ligger å slenger, så er det bare å slenge det hitover Hvis det IKKE er noen som har noe stag liggende og slenge, så koster de ikke allverdens... ca 900,- Quote
George Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 jeg monterte nettopp E280 stag på min, og det staget er tynnere i endene enn midt på.. det er vel for å spare vekt siden det er størrst påkjenning midt på staget og ikke i endene? Quote
FrodeS Posted April 9, 2007 Author Posted April 9, 2007 jeg monterte nettopp E280 stag på min, og det staget er tynnere i endene enn midt på.. det er vel for å spare vekt siden det er størrst påkjenning midt på staget og ikke i endene? Jeg så dette da jeg jekket bilen opp og byttet fjær (var bare den ene som ble byttet sammen med foringene, da det tok litt tid å få den 2. fjæra). Staget ble da dratt noen millimeter ut av foringen, og der så jeg at det var slitt. 900,- var jo ikke egentlig så fryktelig dyrt. foringene kostet nesten 400,- på bos, så økonomisk er det kanskje like greit å bytte staget med en gang enn å måtte bytte foringene "hele tida". Hvor lenge bør sånt holde? Jeg byttet for 2 år / 80.000 km sida. Quote
bska Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Hekkan så fantasiløst Hallo'en - man bytter ikke et fungerenede stabstak fordi det er litt korrordert i foringsområdene. Snitt opp den nye foringen, kapp ut en eller to mm slik at omkretsen blir mindre. Bygg opp større omkrets på utsiden med vulkaniseringstape eller lign. Lag det så trangt som mulig slik at foringen får et trangt og langt liv. Dette metoden kan du også bruke på de gamle foringene om de ikke er for mye herpa. Quote
FrodeS Posted April 9, 2007 Author Posted April 9, 2007 Hekkan så fantasiløst Jeg håpet det var noen med bedre fantasi enn det, ja Snitt opp den nye foringen, kapp ut en eller to mm slik at omkretsen blir mindre. Bygg opp større omkrets på utsiden med vulkaniseringstape eller lign. Lag det så trangt som mulig slik at foringen får et trangt og langt liv. Vlkaniseringstape? Funder det med gaffa? Elektrikertape? Dette metoden kan du også bruke på de gamle foringene om de ikke er for mye herpa. Var egentlig ikke så dumt det, men nå har jeg en pose med ferske, fine foringer liggende Takk for tips! Quote
fanatic124 Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Nå skal det sant sier at jeg muligens er på helt ville veier, men hva med å sette en hylse (bit av metallrør ect) over de kraterfyllte endene på det santblåste stabbstaget, fylle på med polyuretan, og deretter bare trekke av metallrøret... Sikkert smart å vokse det lett på innsiden dog, så man får det av... Quote
FrodeS Posted April 10, 2007 Author Posted April 10, 2007 Nå skal det sant sier at jeg muligens er på helt ville veier, men hva med å sette en hylse (bit av metallrør ect) over de kraterfyllte endene på det santblåste stabbstaget, fylle på med polyuretan, og deretter bare trekke av metallrøret... Sikkert smart å vokse det lett på innsiden dog, så man får det av... Å støpe med poly er nok litt utenfor min kompetanse Quote
Guest MeMyself Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Bruk vulkaniseringstape Jeg brukte det... funket som bare f... Quote
FrodeS Posted April 10, 2007 Author Posted April 10, 2007 Bruk vulkaniseringstape Jeg brukte det... funket som bare f... Lurer fortsatt på hva vulkaniseringstape er for noe .. Quote
Thomas Madsen Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Bruk vulkaniseringstape Jeg brukte det... funket som bare f... Lurer fortsatt på hva vulkaniseringstape er for noe .. Er ikke det noe lignende tjæreteip bare ??? Quote
bska Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 forklaringen ligger i ordet : vulkanisering tapen kleber seg sammen til en masse Quote
FrodeS Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 forklaringen ligger i ordet : vulkanisering tapen kleber seg sammen til en masse Da vet jeg hva den gjør, men fortsatt ikke helt hva det er. Har du et produktnavn, og et sted jeg bør henvende meg, eller er det bare å spørre etter vulkaniseringstape i jernvaren? Quote
Hauk Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Spør etter vulkaniseringstape, eller vulketape, hos plasser der de selger masse forskjellig tape. Tror ikke du kommer så langt hvis du spør en jypling som selger pølser på ESSO, f.eks. Effektivt. Var ingen dum ide det der, Bernt. Quote
FrodeS Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 Hekkan så fantasiløst Hallo'en - man bytter ikke et fungerenede stabstak fordi det er litt korrordert i foringsområdene. Snitt opp den nye foringen, kapp ut en eller to mm slik at omkretsen blir mindre. Bygg opp større omkrets på utsiden med vulkaniseringstape eller lign. Lag det så trangt som mulig slik at foringen får et trangt og langt liv. Dette metoden kan du også bruke på de gamle foringene om de ikke er for mye herpa. Nå er staget tatt av. Jeg har sandblåst det, behandlet med to strøk Corrofix (rusteter), to strøk Multimetal Rustkiller (som sørger for at det ikke skal begynne å ruste igjen) og ett strøk 50/50 Rustkiller og noe annet guffe. Det skal på noen lag til med denne blanding, og til slutt maler jeg over det hele med et par strøk Hammerite. Staget er litt "redusert" i endene, men midt på ser det veldig bra ut. Bør jeg skjære opp foringa, sette den på og vulke rundt, eller kan jeg vulke rett på staget og så dytte på foringa som den er? Jeg ser for meg at det siste kanskje er litt dumt, for denne foringa skal vel kunne gli litt ut og inn også? Bør jeg male det svart eller sølvgrått? Lurer litt på å male bremseskjold, skiver og calippere også. Får ikke helt bestemt meg for om sølvgrå vil se dumt ut. Kanskje jeg kan blande de to, og få tilnærmet samme farge som bilen? Quote
Frode Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Foringen inderst..! den skal kunne gli på stanga, legg noe fett mellom foring og stanga i tilegg så får den et langt liv, teip utenpå foring og så klemmer du hele dritten i sammen med bøylen....ta på så mye teip at du nesten ikke får på klemma, da er det bra.!.. Quote
FrodeS Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 Foringen inderst..! den skal kunne gli på stanga, legg noe fett mellom foring og stanga i tilegg så får den et langt liv, teip utenpå foring og så klemmer du hele dritten i sammen med bøylen....ta på så mye teip at du nesten ikke får på klemma, da er det bra.!.. Takk for tips. Skal gjøre dette om noen dager når alle strøkene med diverse gugge har tørket. Litt pussig å kjøre uten stabstag. Kjøreegenskaper som en båt omtrent. Heldigvis ble det bedre etter at jeg fikk på den fjærveibegrenseren. Quote
Frank O Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Så det går å kjøre uten stabstag altså, uten å ta knekken på endel andre ting under der. Da skal eg jammen plukke av mitt og. Har 4 splitters nye foringer liggende, men dei har ikkje blitt montert pga at bilen må brukes kvar dag og da har eg ikkje til til å shine det opp. Men viss det går fint å kjøre uten skal det gjøres. Quote
FrodeS Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 Så det går å kjøre uten stabstag altså, uten å ta knekken på endel andre ting under der. Da skal eg jammen plukke av mitt og. Har 4 splitters nye foringer liggende, men dei har ikkje blitt montert pga at bilen må brukes kvar dag og da har eg ikkje til til å shine det opp. Men viss det går fint å kjøre uten skal det gjøres. Jada, det går greit, men du vil nok sjekke at du har fjærveibegrenserene på plass først. Det krenger ganske mye. Ikke prøv deg på noen heftige unnamanøvre i høy fart. Skal boltene dras helt til når jeg monterer igjen? Quote
Frank O Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Jada, det går greit, men du vil nok sjekke at du har fjærveibegrenserene på plass først. Og med det meiner du dei som er tredd nedpå støtdemperen, sant? Greit å være 110% sikker sånn at det ikkje går rett vest. Quote
FrodeS Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 Jada, det går greit, men du vil nok sjekke at du har fjærveibegrenserene på plass først. Og med det meiner du dei som er tredd nedpå støtdemperen, sant? Greit å være 110% sikker sånn at det ikkje går rett vest. Stemmer. Hvis alt funker til normalt, så gjør det sikkert det uten stabstag også. Jeg har som du kan lese i en annen tråd, slitt litt med venstre forhjulet helt sida jeg fikk bilen igjen etter bytte av foringer. Det viste seg å være fjæringsveibegrenseren som manglet, og det ble jo ikke akkurat bedre uten stabstag. Tar du det relativt pent og pyntelig så går det sikkert bra uansett. Tipper du gir staget omtrent samme behandlingen som jeg har gjort? Det var ganske dyp rust, og jeg var ikke i nærheten av å få det bort med sandblåsing. Det var tydelig at corrofix gjorde noe i hvertfall, for det begynte å boble der det var antydninger til rust. Kanskje jeg skulle nøye meg med ferroprimer som sluttstrøk? Knallrødt stabstag blir nok lekkert på bilen min. Må bare få calippere, bremseskjold og alt i samme fargen nå.. Quote
Frank O Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Ja det blir nok ca samme behandling som du har gitt ditt stag. For å sei det sånn så har eg tilgang til 25 liters dunker med Ferromax, bruker det på det meste eg. Bil, treverk, stein, betong osv. Superstoff. Quote
FrodeS Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 Ja det blir nok ca samme behandling som du har gitt ditt stag. For å sei det sånn så har eg tilgang til 25 liters dunker med Ferromax, bruker det på det meste eg. Bil, treverk, stein, betong osv. Superstoff. Hvilken fordel gir det på stein og betong?? Jeg har noe stein/betong jeg skulle ha "impregnert". Det ser veldig bra ut når det er vått, men ikke når det er tørt. Dessuten trenger vann ned under steinene og sprenger dem løs i kulda. Det er fundamentet til trappene opp til verandaen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.