Guest K.E. Sjursen Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Hei, Når jeg kjøpte mine hvite/grå blinkers så kom disse med ferdig montert innebygged kjørelys. Jeg monterte ikke kjørelysene når jeg satte på blinklysene i høst, men nå tok jeg meg tid og koplet de på. To ting slo meg når jeg fikk se lysene.. 1) det ser bra ut, , men 2) er dette lov da? hvilke regler er det for slikt? Blinkersene er TüV-godkjente og av det relativt vanlige merket InPro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Brabus Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Det er lovlig med de kjørelysene i blinklysene men da må det kobles ut noen andre lys. Loven sier det skal være 2 stykk parklys og de skal være hvite. Det skal være 2 stykk nærlys (hvite eller gule) og man kan ha 2 eller 4 langlys. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Det er som Brabus sier at du må koble ut noe annet. Med kjørelys i blinkersen bør bilen din egentlig fungere noe a là Volvo 240 etc. F.eks ved kjørelys kun det ytre, og ved park det ytre og hellys der du har det i dag i kombinasjon med park. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Det er lovlig med de kjørelysene i blinklysene men da må det kobles ut noen andre lys. Loven sier det skal være 2 stykk parklys og de skal være hvite. Det skal være 2 stykk nærlys (hvite eller gule) og man kan ha 2 eller 4 langlys. Må man koble ut noe, da? Sånn som det er på bildet er det garantert ikke lov, med både kjørelys og tåkelys. Tåkelysene kan også brukes som kjørelys, så som den står der, har den fire kjørelys. Det er også påbudt å kunne ha kun parklys, uten noe annet. Jeg må si jeg fikk lyst på slike på min også. Sånn det er nå, så har jeg fire fjernlys og to nærlys, men ingen tåkelys. Hadde jeg satt i slike lamper, kunne jeg bare tatt ledningen til tåkelysene (som nå ender i en tape-bit) og koblet til kjørelysene.Pærevarsleren reagerer ikke på feil wattstyrke på tåkelysene så lenge det er likt på hver side. EDIT : men så var det det viktigste, da : Ser det bra ut med kjørelys ytterst på en 124? Blir det seende veldig Volvo ut? Hvor får man tak i slike lykter med kjørelys her i landet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Steinar Lindberg Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 En ting er sikkert...Det ser unektelig bra ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Tøft er det, men jeg har en hang til orange kjørelys. Det kunne vært tøft og en smule harry.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Steinar Lindberg Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Enig, Espen.Må være gult/oransje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest K.E. Sjursen Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 så som den står der, har den fire kjørelys.Ja, hvis en skal ha det helt lovlig så tror jeg nesten det ville sett bedre ut å kople ut kjørelysene i hovedlyktene til fordel for de nye. Men.. Ill take my chances foreløpig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest K.E. Sjursen Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Tøft er det, men jeg har en hang til orange kjørelys. Det kunne vært tøft og en smule harry....Hehe. Det kommer ikke så bra frem på bildene, men kjørelyset blir faktisk orange på toppen siden den orange pæra blir opplyst av kjørelyset. Men enig i at orange gjør seg. Blir for hvitt i front når en har hvite blinkers. Leker litt med tanken på å kjøpe slike. Det orange gjørseg i front. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Enig' date=' Espen.Må være gult/oransje...[/quote'] Det har jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Hvor kjøpte du disse og for hvor mye? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Hvor kjøpte du disse og for hvor mye? www.duw.de Kom på rundt 700,- med frakt og moms, såvidt jeg husker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cabman Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Ta de du har, kjøp to pæreholdere og drill 2 hull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Ta de du har' date=' kjøp to pæreholdere og drill 2 hull.[/quote'] De jeg kjøpte var sotede og det var grunnen til at jeg handlet de. Og det er helt riktig at du bare kan borre hull. Det er det som er gjort i de jeg kjøpte ihvertfall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Ta de du har' date=' kjøp to pæreholdere og drill 2 hull.[/quote']Ett litt dumt spørsmål kanskje, men pæreholdere. Noen som vet om en butikk/er som garantert selger dette? Kan ikke si jeg har sett dette på Torshov etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cabman Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Eks. 1 Clas Ohlson varenr. 25-542 15,-Eks. 2 Torshov varenr. 128010598 39,- Et annet tips er å dra til Hellanor å få tak i den typen som er orginalt som parklys i ekstralys. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Eks. 1 Clas Ohlson varenr. 25-542 15' date='-Eks. 2 Torshov varenr. 128010598 39,- Et annet tips er å dra til Hellanor å få tak i den typen som er orginalt som parklys i ekstralys.[/quote'] Kan man montere vanlige 21w pærer i dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cabman Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Det er for parklyspærer på 4-5 watt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Jeg brukte pæreholdere til sideblinklysene med orange pærer, borret hull i blinklysene og stappet de inn. Ble fint det. Har dessverre ikke dette nå, og har ikke fått somlet meg til å sette det på igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts