Jump to content

Sporing delux


Thomas Madsen

Recommended Posts

Syntes bilen sporer noe alvorlig om dagen jeg.... den hadde ca 2bar i trykk i dekkene (235/45/17) dette økte jeg, men den sporer ikke noe særlig mindre av den grunn...

økte til ca 45psi(lbs)

Noen som har noen tips ???

 

Også så snadder det var å kjøre ute idag, med sommerdekka på og 5 cm slaps på veiene :-)

Link to comment
Share on other sites

Ta en hjulstillings kontroll. Litt gale vinkler og det sporer mer en nødvendig

 

Det skal jeg gjøre, men nå ble bilen godkjent for "bruktbilforsikring" av BOS da, og den testen skal være ganske gjennomgående. Jeg fikk jo tilogmed feil på att lysene i hjulene på luftuttaket i dashbordet ikke virket, samt pixel feil på display i stereo...  :-)

 

Så vil være rart om det ikke var med i den testen, men skal få tatt meg en tur innom BOS å sjekke...

Link to comment
Share on other sites

Er vel for breie dekk til felgene, tenker jeg. Veldig ofte er det det som gjør at bilene sporer. Du har vel 7,5" eller 8" bred felg? Jeg har selv 8" felg foran på C-klassen med 225, og selv det sporer litt.

 

8,5" felg og 235 dekk er derimot en helt annen verden.

Link to comment
Share on other sites

Ta en hjulstillings kontroll. Litt gale vinkler og det sporer mer en nødvendig

 

Det skal jeg gjøre, men nå ble bilen godkjent for "bruktbilforsikring" av BOS da, og den testen skal være ganske gjennomgående. Jeg fikk jo tilogmed feil på att lysene i hjulene på luftuttaket i dashbordet ikke virket, samt pixel feil på display i stereo...  :-)

 

Så vil være rart om det ikke var med i den testen, men skal få tatt meg en tur innom BOS å sjekke...

Kan aldri tenke meg at BOS tok firehjulskontroll på bilen din. Dra til noen som kan forstilling, dvs et forstillingsverksted. Koster deg en høvding ca...

Link to comment
Share on other sites

Er vel for breie dekk til felgene, tenker jeg. Veldig ofte er det det som gjør at bilene sporer. Du har vel 7,5" eller 8" bred felg? Jeg har selv 8" felg foran på C-klassen med 225, og selv det sporer litt.

 

8,5" felg og 235 dekk er derimot en helt annen verden.

 

 

ut ifra bilde..

felg1.gif

Så ser det jo ut til å passe ganske bra, men skal sjekke om det er 8 evnt 8.5 jeg... tror ikke det er 7,5"..  Da ville jeg vel fått mer "ballongdekk" enn dette ????

Skal skru av en felg for vask, skal sjekke da... bare vente til denne snøen forsvinner igjen. Jeg rakk jo akkurat å få på sommerdekk omtrent.

 

 

Ta en hjulstillings kontroll. Litt gale vinkler og det sporer mer en nødvendig

 

Det skal jeg gjøre, men nå ble bilen godkjent for "bruktbilforsikring" av BOS da, og den testen skal være ganske gjennomgående. Jeg fikk jo tilogmed feil på att lysene i hjulene på luftuttaket i dashbordet ikke virket, samt pixel feil på display i stereo...  :-)

 

Så vil være rart om det ikke var med i den testen, men skal få tatt meg en tur innom BOS å sjekke...

Kan aldri tenke meg at BOS tok firehjulskontroll på bilen din. Dra til noen som kan forstilling, dvs et forstillingsverksted. Koster deg en høvding ca...

 

Noen som vet om noen i oslo området som vi kanskje får bra priser hos... og som kan dette ???

Link to comment
Share on other sites

Dra til Nye Bertram Bil i Grenseveien , snakk med Steffan (han er forøvrig medlem i klubben) der får du 4-hjulskontroll og han kan det!

 

Takker Bjørn, funnet noen lev. dato på det jeg bestilte ???

Samt... HAr du fått deg ML nå ?? Eller er "avatarbildet" ditt fortsatt ett ønske om ML, syntes det ser ut som ML stjernefront nemlig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også erfart at hvis du sliter en sesong og neste setter bakdekka foran, så kan sporinga bli værre. Tror dette skyldes at bak sliter du dekka beint og skuldrene på dekka blir veldig skarpe, mens foran sliter du dekka rundere og skuldrene blir mer avrundet. Når du så setter de dekka med skarpe skuldre foran, blir den veldig følsom for spora i veien. For de som kjører feitere dim bak er vel dette ikke aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Og ja, nå er det ML på gårdplassen  :D

 

La meg da være blandt de første til å si grattis.... eller ble jeg siste igjen ???

Regner med att det dukker opp en ML tråd snart under medlemenes biler ???

 

Takk..  La meg si det sånn...du ble den første her....  og ja, kommer vel litt info der etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også erfart at hvis du sliter en sesong og neste setter bakdekka foran, så kan sporinga bli værre. Tror dette skyldes at bak sliter du dekka beint og skuldrene på dekka blir veldig skarpe, mens foran sliter du dekka rundere og skuldrene blir mer avrundet. Når du så setter de dekka med skarpe skuldre foran, blir den veldig følsom for spora i veien. For de som kjører feitere dim bak er vel dette ikke aktuelt.

 

hehe vel, jeg har jo trekk på alle 4 hjul og de var merket HB/HF/VB/VF så de står på samme lokasjon nå :-)

Men det kunne jo vært ett problem ja :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Så vil være rart om det ikke var med i den testen, men skal få tatt meg en tur innom BOS å sjekke...

 

De må koble på apparatene sine for å se feil på hjulstillingen. Tror neppe de har gjort det. Min lille erfaring med 210 er at de sporer en del, og at det kan bli ganske ille med voldsomme dekk/felg.

 

Ta deg en tur til forstillingsspesialisten, og be om at han stiller den for minst mulig sporing. Du risikerer å få litt mindre styrerespons, men bilen din blir aldri noen sportsbil uansett.

Link to comment
Share on other sites

Er vel for breie dekk til felgene, tenker jeg. Veldig ofte er det det som gjør at bilene sporer. Du har vel 7,5" eller 8" bred felg? Jeg har selv 8" felg foran på C-klassen med 225, og selv det sporer litt.

 

8,5" felg og 235 dekk er derimot en helt annen verden.

 

Jeg kjørte 235/40-17 på 7,5" felg, noe som var dønn stabilt, men S40n til dama sporer en del, og ble veldig mye bedre etter å ha gått fra originaldimensjon på originalfelg (195/55-15 på 5,5/15" felg) til 205/50-16 på en del bredere felg (var det 7", tro?)

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Så vil være rart om det ikke var med i den testen, men skal få tatt meg en tur innom BOS å sjekke...

 

De må koble på apparatene sine for å se feil på hjulstillingen. Tror neppe de har gjort det. Min lille erfaring med 210 er at de sporer en del, og at det kan bli ganske ille med voldsomme dekk/felg.

 

Ta deg en tur til forstillingsspesialisten, og be om at han stiller den for minst mulig sporing. Du risikerer å få litt mindre styrerespons, men bilen din blir aldri noen sportsbil uansett.

 

Nææ, han er da ihvertfall bedre enn C180'n var :-) Nå driver jeg og styrer mot Campingvogn framover da, så det går nok greit bare det går bra å trekke vogna :-)

Stikker innom han Bertram Bil AS og sjekker opp der :-)

Blir jo billigere å sjekke det, enn å begynne med å kjøpe nye felger/dekk  :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er fryktelig mye som spiller inn når det gjelder sporing. Hvordan forstillingen er justert (spissingen), forhjulstrekk/bakhjulstrekk, bilfabrikantens design på hjuloppheng, lufttrykk i dekkene, innpress på felgene (sporviddeforandring i forhold til originalt), dekkbredde i forhold til bredde på felgen, slitasje på dekkene, dekkfabrikantens design på dekket (rette eller runde skuldre) og sikkert mange flere...

 

Start med forstillingen du. Det er det billigste stedet å starte!

Link to comment
Share on other sites

 

Så vil være rart om det ikke var med i den testen, men skal få tatt meg en tur innom BOS å sjekke...

 

De må koble på apparatene sine for å se feil på hjulstillingen. Tror neppe de har gjort det. Min lille erfaring med 210 er at de sporer en del, og at det kan bli ganske ille med voldsomme dekk/felg.

 

Ta deg en tur til forstillingsspesialisten, og be om at han stiller den for minst mulig sporing. Du risikerer å få litt mindre styrerespons, men bilen din blir aldri noen sportsbil uansett.

 

Da har du prøvd 210 biler som ikke er optimalt ihertfall! Hvis hjulstilling og foringer, stag og slike ting er i orden, så sporer ikke 210 mere enn andre biler ihvertfall. Men riktige dekk på riktige felger er viktig. Riktig ET på felgene er også viktig. Dekk med "runde" skuldre er best mot sporing. Min er helt 100% å kjøre med både 18" og 19". Men vil tro at 210 med 4Matic sporer mere enn biler med bakhjulstrekk. Har jo tross alt drift på forhjulene også. Merkes spesielt ved pådrag tenker jeg.

Jeg var hos Forstillings- Spesialisten i høst med min bil!! Ble IKKE fornøyd med den jobben han gjorde med min bil.

Reiser ikke dit no mere jeg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Da har du prøvd 210 biler som ikke er optimalt ihertfall! Hvis hjulstilling og foringer, stag og slike ting er i orden, så sporer ikke 210 mere enn andre biler ihvertfall. Men riktige dekk på riktige felger er viktig. Riktig ET på felgene er også viktig. Dekk med "runde" skuldre er best mot sporing. Min er helt 100% å kjøre med både 18" og 19". Men vil tro at 210 med 4Matic sporer mere enn biler med bakhjulstrekk. Har jo tross alt drift på forhjulene også. Merkes spesielt ved pådrag tenker jeg.

Jeg var hos Forstillings- Spesialisten i høst med min bil!! Ble IKKE fornøyd med den jobben han gjorde med min bil.

Reiser ikke dit no mere jeg ihvertfall.

 

Vel jeg prøver bertram bil AS... greit nok med 4matic og trekk foran, men det sporer like mye uansett, faktisk mindre ved pådrag :-)  Vanligvis har jeg 40/60 (foran/bak) hvis jeg husker riktig. Skal bytte stabstag foran til sommeren, fikk beskjed om att de var litt slitt i forbindelse med bruktkjøpsforsikringa mi hos IF, samt nedre bærekule var sliten, denne er byttet.. Men skal bytte stabstagene også for sikkerhets skyld. Vet ikke om jeg får gjort dette før jeg drar til Syden men... Skal sjekke opp hos Bertram når han har tid...  SAVA dekkene er da avrundet hvis man kan kalle det det...

Link to comment
Share on other sites

Da har du prøvd 210 biler som ikke er optimalt ihertfall!

Bilen var gått ca. 70.000, den var 2 ganger inne hos BOS for 4hjulskontroll (var med og så på også, alt ble justert som det skulle), den gikk på originaldimensjon, og sporet så det holdt. Mye mer enn min gjorde med 235/40-17, og nesten like ille som bmwene i familien.

Jeg var hos Forstillings- Spesialisten i høst med min bil!! Ble IKKE fornøyd med den jobben han gjorde med min bil.

Reiser ikke dit no mere jeg ihvertfall.

 

Første gangen jeg hører noen si noe galt om han. Jeg skal dit på torsdag, så jeg håper du ikke har rett :-)

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du mener stabstagsforinger? Disse er griseenkle å bytte selv, og billige. Eneste som er kinkig er at du må løfte opp hele fronten om du ikke har tilgang på løftebukk. Mao så trenger du støttebukker!

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du mener stabstagsforinger? Disse er griseenkle å bytte selv, og billige. Eneste som er kinkig er at du må løfte opp hele fronten om du ikke har tilgang på løftebukk. Mao så trenger du støttebukker!

 

Har tilgang på garageheis (sånn med 4 stenger som hektes fast under ved jekkefester) :-)

Renger med att det dekker det jeg trenger, samt girkassejekk :-)'

 

Og ja, selvsagt foringer som skal byttes...  Bjørn hvis du leser dette, sjekker du priser for alle foran og sender meg tilbud på det ??

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd biler med originaldimensjon spore, i de fleste tilfeller er det hjulstillingen som er feil. ved 4hjuls-kontroll og riktig justering(det beste er å være med når de justerer...) så skal den ikke spore, dette er uansett om det er 124, 210 eller annen Mercedes.

Fortsetter den å spore med rette hjulvinkler så bør en sjekke tilstanden på foringer, styring og oppheng....... det er liten vits i å justere vinklene hvis hjulet har flyttet seg en cm eller to idet en kjører av bukken.... :?

 

Derette kan du sjekke hjulene...... :P

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd biler med originaldimensjon spore, i de fleste tilfeller er det hjulstillingen som er feil. ved 4hjuls-kontroll og riktig justering(det beste er å være med når de justerer...) så skal den ikke spore, dette er uansett om det er 124, 210 eller annen Mercedes.

Fortsetter den å spore med rette hjulvinkler så bør en sjekke tilstanden på foringer, styring og oppheng....... det er liten vits i å justere vinklene hvis hjulet har flyttet seg en cm eller to idet en kjører av bukken.... :?

 

Derette kan du sjekke hjulene...... :P

 

Da bytter jeg foringer først :-)

Rare er jo att jeg har 215 piggdekk og det var ikke sporing i det hele tatt.

 

Men jeg gjør følgende..

 

1 Sjekk dekkdim mot felgdim  :-) Dette koster jo ikke no å gjøre... også har jeg like dekk/felger rundt om så jeg har ikke satt bakdekka foran osv..

2 Bytt foringer rundt om, alle sammen

3 4 hjulskontroll  :-)

 

Hvis ikke alt er i boks når jeg kommer til bånn av den lista så vet jeg ikke helt hva som kan være galt...

Stemmer dekkdim ikke mot felgdim, men bommer totalt så får jeg vel en god grunn (unnskyldning) for å kjøpe meg nye dekk og felger :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...