Jump to content

Jans W116 1975 450 SE 6.9


Jan S

Recommended Posts

Vise ord, Olaf. Der lot jeg den (dårlige) ideen fly avgårde ......😆

 

Er også på utkikk etter et inline filter til å sette inn i 14mm slangen ut fra tank for å skåne pumpa. 14 mm er drøyt, som du vet alt om.

 

Men skulle gjerne sett inn i tank, med EX-utstyr ..........

Link to comment
Share on other sites

Pumpa er laget uten veldig fine toleranser, nettopp for å kunne transportere det meste av griseri fra tanken, så den behøver du ikke å bekymre deg mye om. Mange av disse årgangene har 30-40 år på nakken før noen i det hele tatt har tatt seg bryderiet med på bytte pumpe og filter, det er i utgangspunktet bra dimensjonert fra MB.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt, forslår at du sjekker om den finnes i norsk amcar-sjappe først, så slipper du frakt. Da kan du bruke filter med 9/16" ut- og inngangsnipler, de er jo ubetydlig større enn 14mm, så det vil tette godt.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Montasjen på nytt bensinsystem er så smått begynt 😁 Nå begynner ting å gå i riktig retning ...

 

Bracket ble rengjort og behandlet med 2 x lag Miracle Paint + 2 x lag vanlig sort lakk.

 

Ny gummiring og slange fra tank til damper cage 14 mm.

 

Planen er å montere et inline filter på denne slangen for å hindre rusk fra tank inn i pumpa. Se link: https://mercedessource.com/store/1978-1985-bosch-gasoline-fuel-pump-protection-pre-filter

 

Det var nok i dag - slitsomt 🤣. Venter på flere deler før jeg tar tak i resten.

20201127_163923.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Yes - nå er alle deler ankommet fra alle verdens hjørner, og litt "formontasje" er unnagjort (uten å skru skikkelig til slik at tetteskiver fortsatt er "nye").

 

Alt er nytt - bortsett fra damper cage, stor opphengsbrakett (grundig rengjort) og liten brakett til slange fra tank (rengjort, rustbehandlet og lakkert).

 

De to slangene 5,5 mm og 8 mm (leak akkumulator til damper cage, og feeder fra akkumulator til bensinrør retning bensinfordeler) som er rullet opp (se bilde) er av R9 kvalitet som er laget for å tåle etanol.

 

Det mest spennende - bortsett fra om bilen starter - er det lille "pre-pump inline filter" som skal inn på 14 mm slange fra tank. Skal holde grums/partikler unna pumpen.

 

Skal også montere nye R9 8 mm slanger i motorom (feeder bensinfordeler og retur). OG, har fått nytt originalt bensinrør fra pressure damper til WUR i motorrommet.

 

Det eneste som gjenstår er:

- sjekke og evt. rengjøre tankmåler

- sjekke gummislange mellom tank og lufterør

- blåse rent bensinrør med trykk

 

Kanskje til helgen .....

20201217_220657.jpg

20201217_220716.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk tid i dag til å ta noen bilder av damper cage - innvendig med endoskop.

 

Det er en "Bischoff 116 470 0516".

 

OG, for å bekrefte det, den er tom innvendig (hulrom).

 

Bilde 1 viser overgang mellom sylindervegg (høyre) og rund flate hvor inngang er (venstre). Det er et stykke metall. Nokså rent.

 

Bilde 2 viser den andre siden - sylindervegg (nede) og rundt flate på motsatt side (øverst). Der er en skjøt, og vi kan se noe rust/korrosjon. Bekrefter bare at rustfritt metall også kan ruste litt, som forventet.

 

Bilde 3 viser inngang fra tankslange - vi ser utenfra og inn. Nokså rent.

 

Bilde 4 viser leak-port fra akkumulator dvs. inngang - vi ser utenfra og inn. Der ser vi en god del belegg. Som forventet - der strømmer ikke bensin, iallefall ikke mye.

 

Vurderer å få denne renset med ultralyd. Har aldri forsøkt det, interessant i seg selv.

4F2F48C9.jpg

4F2F4A0C.jpg

4F2F4B39.jpg

4F2F4BD0.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå begynner ting å komme på plass 😀

 

Fikk blåst rene bensinrørene i dag - både feeder og retur til tank. Så helt ok ut.

 

Fikk også fjernet to gamle slanger inn på tank (bla. retur). Det var på høy tid, de gikk nesten i oppløsning! Se bilde #1.

 

Se også bilde #2. Det er tatt under, bak ved tankinngang. Røret til venstre 8 mm er retur fra bensinfordeler til tank. Hva er røret 10 mm til høyre? Må lese meg opp litt.

20210123_155315.jpg

20210123_155400.jpg

Link to comment
Share on other sites

Forsøker også å montere et inline bensinfilter mellom tank og damper cage, for å filtrere bensin før den går inn i pumpa.

 

Det er trangt bak der. Løsningen på bildet fungerer ikke (filter montert rett på slangen 14 mm ut fra tank.

 

Løsningen jeg må prøve er å montere et vinkel-rør mellom slangen ut fra tank og inline filer, slik at filter står 90 grader på utgang fra tank.

 

Tenker jeg må opp til Tess på mandag.

 

Fungerer dette blir det start-forsøk innen et par dager 👍

20210123_171211.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bensinsystemet er klart til montasje - blir deilig å få dette på plass!

 

Sliter fortsatt med å få plass til inline filter før pumpe. Forsøkte med 90 grader vinkel-kobling i dag. Det fungerer heller ikke pga. plassmangel. Braketten står i veien.

 

Det eneste som gjenstår er å fjerne braketten med gummiforing som holder 14 mm slange fra tank på plass. Da kan jeg muligens på presset filteret inn. Er ikke så begeistret for at slangen ligger helt løst.

 

Mer test de neste dagene ......

20210124_155404.jpg

20210124_155454.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk jeg skal klare å skvise inn et ikke-originalt 14 mm bensinfilter mellom tank og pumpe 😀 Ideen er å unngå "rusk og rask" fra tank å komme inn i pumpa.

 

Blir veldig trangt når resten av bensinsystemet skal inn på samme sted.

 

Må finne en brakett til å binde opp filteret til chassi.

20210130_163323.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det samme, Syversen.

 

Har sjekket med leverandør (MercedesSource). De har gjort det samme på flere biler, bla. en W107. Dette skal gå fint, sier de. Filteret er et "grov-filter" som lar bensin relativt lett passere. Kan kanskje bli en utfordring når tank er på lavt nivå, dvs. for lite trykk til å presse bensin gjennom filteret, dvs. pumpa får ikke nok bensin.

 

Skal uansett prøve dette, for å unngå rusk i ny pumpe. Blir det et problem skifter jeg tilbake til normal slange fra tank.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bli sur på meg, men jeg synes du overdriver. Den bilen har vel aldri hatt problemer med bensinforsyning de siste 40 årene, og slik tank og rør ser ut, kommer du aldri til å oppleve det heller. Det filteret er bare unødvendig, hadde det vært nødvendig, hadde det sittet fabrikkmontert, eller hatt en servicebulletin for ettermontering.

Fabrikken var rimelig ivrig på å følge opp de dyreste modellene.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Katastrofe! Har hatt bilen i snart to år og alt jeg finner av bilder er utvendig, under, motor og div sære nærbilder 😬

 

Skal se om jeg får tatt noen, men blir nok ikke rare greiene i en mørk garasje. 

Link to comment
Share on other sites

Her kommer noen bilder, fra en mørk garasje.

 

Minner om at det er MB-tex, ikke skinn.

 

Interiør er bra til å være 46 år. Det eneste er to mindre sprekker i dashboard, slitte trelister i front langs dashboard, og en litt skjev luke til hanskerom.

20210206_151004.jpg

20210206_151305.jpg

20210206_151042.jpg

20210206_151057.jpg

20210206_151129.jpg

20210206_151231.jpg

20210206_150932.jpg

20210206_151212.jpg

20210206_150949.jpg

20210206_151157.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...