Jan S Posted February 4, 2020 Posted February 4, 2020 Bilen fortjener å få en egen tråd. Ble en del av familien våren 2019. Det er en W116 450 SE 1975-modell med M100 6.9-motor. Bilen er kjørt i California, før den kom til Norge for noen år siden. Har bla. fått EURO-støtfangere. 6.9-motoren ble også montert i USA. Det er en grom sak og en fryd å kjøre! Den er i bra stand, tilnærmet rustfri (har ikke funnet noe enda, men bank i bordet ...), men ser nok litt penere ut på bildet enn i virkeligheten. Men fin og solid til å være 45 år. En bruks-veteran. Har kjørt den ca. 4.500 km inklusive en langtur sist sommer. Forbruk på langturen 2.700 km var 1,6 liter. Gikk som ei klokke. Siden oktober er den vanskelig å starte kald. Blir bra når våren kommer! Jan 4 Quote
Stian Posted February 5, 2020 Posted February 5, 2020 Snobebil Har du pelstrekk i forsetene. Det er jo kjempekult! Quote
Sven Håkon Posted February 5, 2020 Posted February 5, 2020 Veldig kul ja! Er det en 450SE som er bygget om til 6.9l? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 5, 2020 Posted February 5, 2020 Jeg kom på et utrykk her om dagen da p4 etterlyste ord og ordtrykk. På 80 og 90 tallet, hørte man folk si "kakse" eller som også uttales "kækse". Å det var man når man eide en slik flåte 👍😁 Ser virkelig fin ut! Bruksveteran? Bruker du den hele året? 1 Quote
Jan S Posted February 5, 2020 Author Posted February 5, 2020 Hei igjen, ja, billig-pels i forsetene, ble litt svett i den sorte MB-tex'en i sommer 🤣 Tenker å finne noe bedre på sikt, men dette er godt nok nå. En standard 450 SE med ettermontert 6.9 motor og tilhørende "forsterket" automatgirkasse. Alt det andre virker å være 450 SE standard (uten at jeg har sjekket alt). Den står i garasjen om vinteren, brukes kun i sommerhalvåret, helst på fine dager. Men fikk litt regn på seg på langturen i sommer. Den skal brukes. Quote
Jan S Posted February 5, 2020 Author Posted February 5, 2020 ... måtte faktisk ut med den her om dagen for å få unnagjort EU-kontroll. Heldigvis var det tørt og fint. Bestod testen👍 1 Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 5, 2020 Posted February 5, 2020 Ja, det må brukes! Onklig stilig bil! Moro å lese 116 her inne, det er ikke mange som kjører slike nå som tar turen innom forumet Quote
Jan S Posted April 6, 2020 Author Posted April 6, 2020 Våren kommer! Fikk endelig sett under ventildeksel til 6.9 (ukjent km-stand) i dag - for første gang - så faktisk bra ut! Skiftet også pakninger (merke Elring) som jeg fikk fra Tyskland. Monterte med 15 Nm. Kamaksel så faktisk meget bra ut. Det samme med kjede, fast og fint. Det virket også relativt rent (virkeligheten er bedre enn bilde tilsier ). Første bilde viser høyre side sylinder 1-4, andre bilde viser venstre side sylinder 5-6, tredje bilde viser venstre side sylinde 7-8. Oljeskift på onsdag! 2 Quote
Roger H. Posted April 7, 2020 Posted April 7, 2020 Litt av ei maskin! Skikkelig size! Flott bil! 👍😄 Quote
Jan S Posted April 8, 2020 Author Posted April 8, 2020 Fin dag i dag -- perfekt for å fikse soltaket, som ikke har fungert siden bilen kom i min garasje for 1 år siden. Endelig! Demonterte hele soltaket for å rense og smøre systemet. Demontage gikk greit. Tok ut hele taket. Det som åpenbarte seg var 45 år gammel "gørr" -- forsteinet smøremiddel/fett. Gliderne så forferdelig ut (se bilder). Motor fungerte fint men klarte ikke å bevege soltaket på denne "seige massen". I morgen fortsetter rensejobben, også kabel. Håper jeg får tid til å fikse dette i påsken. Krysser alle fingre for at gliderne ikke går i oppløsning ........ Gleder meg allerede til første kjøretur med taket oppe! Quote
Stian Posted April 8, 2020 Posted April 8, 2020 Aii det så deilig ut å få ryddet i. Husk å få staket opp alle fire drensrør samtidig. Quote
Jan S Posted April 8, 2020 Author Posted April 8, 2020 Oi yes, sir! Er det ok med tynn ståltråd/-wire? Eller vil det potensielt skrape opp lakk etc.? Quote
Stian Posted April 9, 2020 Posted April 9, 2020 Jeg har brukt en forsiktig mengde trykkluft og testet med vann etterpå. Forsiktig så du ikke blåser drens-slangen av røret. Quote
Jan S Posted April 9, 2020 Author Posted April 9, 2020 Fikk renset gliderne på selve soltaket og de to glidelistene på hver sin side på taket - det var litt av en jobb! Renset også kabelen. Så ok ut, ikke noe særlig slitt etter det jeg kunne se. Sjekket også alt det jeg kunne i selve taket på bilen. Der var det jaggu litt overflaterust, bak på undersiden, som jeg må ta når taket først er ute. Liten ekstrajobb. De to drensrørene foran ble sjekket med stålwire m/endebørste. De var helt ok, ikke noe skitt kom ut. De to drensrørene bak har jeg ikke funnet enda, må kanskje stake fra bunn og opp? Sender noen bilder av nyrensede glidere. Noen riper/ru overflate som jeg nok prøver å fjerne med et meget fint slipepapir. 1 Quote
Jan S Posted April 11, 2020 Author Posted April 11, 2020 Prosjekt "soltak" fortsetter .... Fikk løsnet motor til soltaket i dag, med god hjelp av bla. godt lys og speil for å få løsnet kabel-rørene fra motor (både foran og rørstumpen bak). Enkel sak når en først ser hvordan rørene er festet til motor. Fjernet først antenna, litt mer plass til å jobbe. Åpnet lokk for å inspisere tannhjulene, de så fine ut og mye fett rundt dem. Renset også røret til soltak-kabelen i dag med ca. 3 m ståltråd, liten flaskebørste og break cleaner. Mye gammel gørr kom ut, det gikk i "bøtta". Dro gjennom 4 ganger, bør være ok nå. Lar det tørke 1-2 dager før kabel monteres med nytt fett. Quote
Jan S Posted August 11, 2020 Author Posted August 11, 2020 En liten oppdatering ... Bilen har vært på ny Sør-Norge tur i sommer. Tilsammen 2.231 km med et forbruk 1.66 liter/mil. Er fornøyd med det - svingete landeveier og trange fjordarmer er ikke akkurat S-klassens styrke Den gikk som ei klokke hele turen, til tross for mye regn . Det kommer litt vann inn i bagasjerom, tipper det er pakningene rundt baklysene som er gåen. Må se nærmere på det til høsten. Ellers var det topp å reise rundt med et 100% fungerende soltak - etter utallige timer med demontasje, rensing, sjekk, justering, smøring og montasje i april og mai. Fikk lønn for strevet. Ellers var jeg spent på om "Fuel injector" relé vil holde hele turen etter mye problemer tidligere i sommer. Det holdt Har ellers litt problemer med bensinforsyningen som gjør kald- og varmstart litt tidkrevende. Må vente med start til bensinpumpa har oppnådd riktig trykk og eller fullt opp systemet og eller noe annet .....?. Mer om det i en egen post. På turen møtte vi en gruppe Sveitsere med 8 forskjellige Triumph'er. Det var litt kult. Forstillingen på de bilene er jo som tannpirkere i forhold til forstillingen på S-klassen. Ellers lite veteranbiler på veien. 4 Quote
Jan S Posted September 29, 2020 Author Posted September 29, 2020 Har fått deilig pakke i posten - første skritt på flere forbedringer: - nye Zimmermann bremseskiver (Coated), bak og foran - nye Hella-Pagid bremseklosser, bak og foran - nye bremseslanger foran - ny Mahle kjølevann-termostat mer deler på vei ..... 3 Quote
Jan S Posted November 8, 2020 Author Posted November 8, 2020 For noen uker siden tømte jeg bensintanken, ved å bruke bensinpumpa og tappe bensin av feederen foran i motorrommet. Gikk som smurt. I dag fikk jeg demontert hele bensinsystemet bak. Det gikk mye bedre enn forventet - ikke en dråpe kom ut av tanken og ut av feederen i retning motorrommet når jeg koblet av (jeg brukte selvsagt "vise-tang"). Systemet virket rent og fint. Damper cage var helt gullren invendig - den kommer jeg til å bruke videre. Gummislangene var litt sprukne i endene. Ellers er det vanskelig å se inn i pumpa og filter, men ser fint ut. Kommer til å skifte ALT (pumpe, filter, akkumulator, slanger, klemmer, skiver). Her skal det ryddes opp! Skaffet meg en 46 mm pipe - som jeg fikk kuttet korterer - for å få ut strainer (filter i tanken). Men den satt bom fast. Brukte en breaker bar, men trangt bak der, fikk ikke skikkelig "grep". Sprayet med rustløser, får prøve på nytt i morgen. Det går fremover, sakte ...... 1 Quote
Jan S Posted November 8, 2020 Author Posted November 8, 2020 Ja, det er som en mental renselsesprosess 🤣 I dag fikk jeg løsnet strainer. Den satt egentlig bom fast!!! Måtte bruke biljekken fra Golfen til å legge press på breaker bar. Akkurat nok plass til å improvisere bak der. OG da gikk det som smurt 😎 Den så faktisk ikke verst ut, hadde forventet at den var mer tilgriset etter 45 år. Uansett, jeg kjøper ny når jeg først har hele systemet demontert. Boroskopi av tank til uka ....... 1 Quote
Jan S Posted November 10, 2020 Author Posted November 10, 2020 Dette er det nærmeste jeg kommer "FØR" og "ETTER" bilder for holderen til pumpe, filter og akkumulator -- etter rengjøring. Nye bolter er kjøpt inn. Venter nå på pumpe, filter, strainer, div slanger og akkumulator. Skal bli deilig å få dette på plass. Boroskopi av tank i morgen. Spennende ........ 1 Quote
Olaf Posted November 12, 2020 Posted November 12, 2020 Godt å se at du er pirkete og nøyaktig! Bra med litt inspirasjon, jeg har et par sett liggende til W123 og W124 som jeg bør gjøre rene og se over. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Jan S Posted November 12, 2020 Author Posted November 12, 2020 Takk for det, Olaf, jeg tar det som et kompliment 😊 Forsøker å gjøre ting skikkelig når jeg først gjør noe. Endoskopi av bensintank satte jeg på vent - ser at utstyret jeg fikk låne ikke er EX-godkjent. Tør faktisk ikke begynne å rote med dette i en tom tank full av gass. Ergerlig, men sikkerhet først. Sannsynlighet for at noe skjer er liten, men konsekvens er stor. Det blir derfor NO-GO. Forsøker å finne noen profesjonelle til å sjekke, rense, fjerne rust og forsegle. Men finner ingen 🤔 Quote
Olaf Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Jeg tror de fleste satser på en ny tank hvis den gamle lekker. Jeg vet fra amcar-miljøet i statene at det finnes gørr på boks som angivelig skal binde rust og forsegle tanken innvendig: GLEM DET! Da må du investere i enda flere skikkelige filtere, for bensinen i tanken kommer til å være full av partikler så lenge den eksisterer, de greiene der er noe ordentlig skit! Vær heller på utkikk etter en ny tank som du kan ha liggende hvis problemet oppstår. Det er jo ikke noe presserende, så du kan jo bare ha det i bakhodet hvis du finner en tank billig. Det blir litt som paraply; tar du med deg en ut en for sikkerhets skyld, regner det aldri der du er! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Recommended Posts