Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo, og god påske! Den gamle Volvo 144 Grand Luxen min er veldig populær blant folk som sitter med gamle coupe-Mercedeser. Sist var det en 1978 280 C, men eieren ble grådig så der ble det ingen deal. Nå har jeg vært og sett på et objekt av en 1974 250 C. Og om jeg kunne lite om c123, så kan jeg enda mye mindre om w114 coupe (omtrent det eneste jeg har funnet ut på nettet er nettopp det at på 114 og 115 så heter alle w- uavhengig av om det er sedan eller coupe...).

 

Bilen er visstnok nysolgt i Norge, og heter DB 30206, første gang registrert 20. desember 1973. Utstyrsnivået bærer preg av dette, den har manuelt gear, ingen takluke, sveiver på samtlige vinduer og ellers var det ikke mye jeg kunne finne av annet utstyr heller. Men akkurat det gjør ikke så mye, norsk historikk er litt morsomt akkurat på denne bilen.

 

Den har mye rust i gulvet og i tverrbjelken foran (under radiatoren), men så grei ut ellers. Eieren hadde fått tak i "nye" framskjermer fra en sedan som han bare hadde hengt på sånn helt løst, han hevder at de passer, men jeg syntes kanskje det så ut til at det var litt forskjellig fasong mellom skjermen og foran på dørene - noen som kan si noe sikkert her, hvis den må ha forskjermer som er spesielle for coupe-modellen vil jeg tro at det har rimelig store følger for verdien på objektet...

 

Ellers er dette visstnok en av de sene 250-modellene som hadde 2,8 liter motor til tross for navnet - den har blåst toppakning, men eier lover at den skal være strøken forresten. Motoren skal for øvrig ha blitt byttet ut mot en fabrikkny ditto på et senere tidspunkt i bilens liv. Jeg har ikke peiling på slikt, men motoren som sitter i bilen har toppdeksel med det man kan kalle en "jevnt avrundet form" med stjernelogoen innpreget litt bakpå, til forskjell fra eksempelvis min egen 1984 280 SE, som har "flatere" toppdeksel med mer presninger i (eller er det rent av støpt i aluminium?). Noen enda senere w114-biler jeg har sett har hatt motorer som ligner mer på den i min 280 SE, men det var riktignok w114-biler som også HET 280 - skal en 2,8-motor i en bil som heter 250 se ut slik denne altså gjør, eller har de byttet til en annen motor enn originalt?

 

Så koder: Det var fryktelig mørkt, men eieren og jeg klarte å tyde chassisplaten dels med lys fra en mobiltelefon og dels ved blindeskrift-metoden. Kan dere knekke noen koder ut fra dette:

 

0303686

114623 10 80192 5

422H  M247

427  436

 

For øvrig er chassisnummeret ifølge papirene på bilen 11402310100203 (noe som tyder på at vi ikke klarte å tyde alt på chassisplaten riktig likevel...).

 

Baksetet har originalt trekk i offwhite stoff/skai, forsetene er på et tidligere tidspunkt byttet ut med stoler fra en 123 (er det umulig eller bare veldig vanskelig å finne nye framstoler til en 114 coupe - med vipperygg?). Utvendig har bilen blitt lakkert om i hvertfall én gang, og har i dag en form for lys brun/kobber/gullmetallic nyanse som er.... øh, spesiell. Men til å leve med, tror jeg.

 

Denne er vel for gammel til å poppe opp gjennom DRS (Den Russiske Siden, TM), men dere som kan slikt: Hva sier disse kodene om farger og evt. utstyr for øvrig? Er dette noe å ha, selv om den trenger "alt"?

 

MVH Tore

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...