Jump to content

Automatger problem


Guest kodvaag

Recommended Posts

Guest kodvaag

Dobbelposting fra Mercefreaken:

 

Stønn.

 

Kjøpte bilen, kjørt 125000km for to år siden.

Helt sikker på kilometerstand, bilen så fabrikkny ut da vi overtok den. Skinnet i førersetet var som nytt, skinnrattet var strøkent, ingen riper eller bulker whatsoever, osv.

Jeg byttet automatolje etter å ha hatt bilen i en måned ca.

 

Nå er bilen kjørt 173000km.

 

Kjørte 500 km på fredag.

Siste 70 km var det en litt anderledes lyd i bilen, en svak buring.

 

Når den står i Drive, og man står stille vha bremsen, er det en vibrasjon i bilen.

 

Når man kjører, gearer den helt fint, kickdown virker bra. Det eneste som er feil er noe som har vært der helt siden jeg kjøpte bilen for to år siden(125000km) til nå(173000)km.

Har man full gass kickdown så treffer den turtallssperra på andre gear, dersom det er slette eller nedoverbakke. Er det oppoverbakke så akselerer den perfekt, selv på kickdown.

 

I løpet av de to årene vi har hatt den, så har vi nok truffet turtallssperra ca en gang i måneden(?) Dette har gitt kassa et lite rykk på inngående aksel, fra motoren.

 

Når den står i R, og man står stille, så er den helt som ny. Ingen vibrasjon eller noe.

 

I dag byttet jeg automatolje, pakning og filtersil.

Hjalp ingenting.

Den gamle oljen var ganske brun.

 

Hva gjør jeg?

 

Noen som vil kjøpe den veldig billig?

 

412 electric sliding roof with tilting device

420 4-speed automatic transmission with tempomat

466 central locking system

531 automatic antenna

570 front armrest, folding

583 electric window lifters (front doors)

591 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, single-sheet safety glass

620 exhaust emission control

281 steering wheel with sports design and gearshift in leather trim

750 radio Europa 2000

873 seat heater

265 elimination of sign

512 almandine red

265 mushroom leather interior

 

Så er det ny frontrute på den, den gamle ble ødelagt av isskrape med metallskjær. Alt annet enn gearkassen virker perfekt. Speilblank i lakken tross at jeg ikke har polert den en gang. Noen småriper etter ungene er det blitt dog. 8 like alufelger, Nye Uniroyal rallye 550 205/60-15 sommerdekk og dårlige piggdekk.

 

Hva er bilen verdt hvis jeg selger den som den er?

konebilen.jpg

 

 

Jul2101.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Sondre B. Bjelland

Vi kan bytte likt i min '87 230E med manuell kasse. Ikke noe trøbbel med kassa, men en øørliten pitteliten ting med motoren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest kodvaag
Høres mer ut som motorfester eller foringer på diffen...

 

Skal sjekkes grundig i morgen.

 

Det må også nevnes at min eminente bilmekaniker kompis flerret over en fartsdemper i 70 km/t, så det kan godt være et motorfeste som er røsket av ja!

 

Hurra hvis det er det!!!!

Link to comment
Share on other sites

420 4-speed automatic transmission with tempomat

466 central locking system

 

Er det cruise på den, da?

 

Jeg tror også det er motorfester. Har vært borti det samme på en annen bil, og den ble mye bedre med nye motorfester. Det er vel på tide å bytte mine også :-( . Disse koster litt mener jeg å huske.

 

Når det gjelder turtallsperra, så tror jeg ikke det hjelper å justere wiren til kassa, da denne overstyres av kick-down. Jeg skal ikke banne på det, men ..

Link to comment
Share on other sites

Guest kodvaag

Motorfester:

 

Bertel O Steen Kristiansand AS

Svanedamsv. 6 /8, 4621 Kristiansand 38 00 35 00

1014,-

 

Hauk Motors

Nedre Kongerød 39, 3737 Skien 35 54 49 94

Kr 642,- pr stk

 

Det er ikke tempomat på den... står bare sånn kode i utstyrsoversikten.

 

...og ja, jeg hadde latt den gå for 30000,- hvis det var trøbbel med automaten. :)

 

Treffer turtallsperra kun ved bruk av kickdown desverre, tror du har rett FrodeS.

Link to comment
Share on other sites

Treffer turtallsperra kun ved bruk av kickdown desverre' date=' tror du har rett FrodeS.[/quote']

 

Det var jo ikke sååå gæren pris på motorfestene. De der er hakket mer avanserte enn de du finner på volvo 240 (eneste bilen jeg har byttet motorfester på)

 

Når det gjelder automaten, så er det vel neppe noe som er verdt å bruke mye penger på? Du kjenner jo bilen etterhvert, og vet hvordan den oppfører seg. Da er det jo bare å gå av kick-down like før den treffer sperra.

 

Ellers har vel Michael Nielsen vært borti akkurat det samme med sin '87 260E.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at min bil har turtallssperre i samme forstand, men min drar også forbi "høyeste punkt for giring" til tider - kun ved kickdown dette også... Slik som du beskriver din kjørestil generelt tror jeg dette sliter mer enn en og annen forbipassering av sperren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder turtallsperra' date=' så tror jeg ikke det hjelper å justere wiren til kassa, da denne overstyres av kick-down. Jeg skal ikke banne på det, men ..[/quote']

 

Hehe, jeg mente å huske at det var noe der, men det er mulig at jeg surrer... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest kodvaag
Slik som du beskriver din kjørestil generelt tror jeg dette sliter mer enn en og annen forbipassering av sperren :lol:

 

Det er stort sett kona som kjører den bilen. Hadde jeg kjørt den mye så hadde jeg heller kjøpt en 300TE 12V e.l.

 

 

Whatever, nå er jeg nesten der (rekkesekser)

 

Med nye motorfester ble det som å få en vibrasjonsfri rekkesekser i bilen. For en fantastisk forskjell!

Byttet først et, det hjelp liksom 10% forskjell, fillern tenkte jeg... så byttet jeg det andre også, og jøssenavn så bra!

Som å få ny bil!

 

Takk for all hjelp og spesiell ekstra takk til Sven og Alexander, som løste problemet og stoppet meg fra å selge den til 30000 til en av "gribbene" :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for all hjelp og spesiell ekstra takk til Sven og Alexander' date=' som løste problemet og stoppet meg fra å selge den til 30000 til en av "gribbene" :)[/quote']

 

Hadde jeg visst at det var et alternativ hadde jeg selvsagt holdt munn og heller satt meg på toget til Kristiansand! :lol:

 

Godt å høre at det ordnet seg rimelig og greit - kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen din av hvordan det føltes etter å ha byttet dem, hadde det på samme måte selv! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest kodvaag

HURRA IGJEN!

 

DOBBELT HURRA!

 

Da jeg kjøpte bilen i Tyskland, var den helt som ny, med unntak av at automaten lot bilen treffe turtallssperren på andre gear, en fire-fem ganger før den gearte over, dersom man kjørte på kickdown.

 

Kom hjem, for to år siden, byttet automatolje, og så traff den turtallssperra en gang på sletter og utforbakker, i stigninge gearte den perfekt.

 

Nå, pga problemet med motorfesten, og for at automatolja var gått 50000km, så byttet jeg den.

Straffet bilen litt her, og nå gearer den som en ny bil!

Ingen turtallsperresjokk mer!

Hurra! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...