Jump to content

Den evinnelige merkekampen...

Sven Håkon

Recommended Posts

Jeg oppdaget til min store forbauselse at to av sommerdekkene mine var over middels møllspiste, så jeg må ha noe nytt (evnt pent brukt hvis noen har noe liggende?). Dekkene jeg trenger er 215/45-17", og etter en kjapp titt på www.dekkexpress.no ser jeg at prisene varierer noe enormt. Jeg er veldig misfornøyd med GoodYear (som jeg har nå - stod på felgene når jeg overtok dem), og vil derfor prøve å styre unna dette merket. Jeg er VELDIG fornøyd med Continental-dekkene jeg har som vinterdekk, og tror derfor selvsagt at disse også lager gode sommerdekk - det eneste problemet med dette merket er at de er fryktelig dyre (kom ihåg at jeg fortsatt er student). Jeg ser at velkjente merker som GoodYear (som jeg egentlig ikke vil ha) og Falken har overkommelige priser, men er disse noe å ha? Og enda viktigere; Er de noe særlig bedre enn de mer 'ukurante' merkene Nankang, Nexen (som jeg heller ikke har kjempegod erfaring med) og Linglong? Sistnevnte har jeg aldri hørt om en gang, og vil nok velge de bort pga navnet (som minner mest om en spøk).

Kumho ser jeg også at ligger sånn i midtsjiktet sammen med Falken og GoodYear, hvordan er disse?

Jeg har ikke sjekket priser andre steder, og har tenkt å forhøre meg med Charlie før jeg eventuelt slår til på noe - oppdaget de slitte dekkene i går.

Jeg er mer interessert i kvalitetsforskjeller mellom merkene enn dekktyper spesifikt. Jeg kunne sagt litt om hvilke kriterier jeg vektlegger mest, men som de fleste andre er jeg ute etter et godt allround-dekk - jeg bruker bilen mye, og kjører gjerne litt 'entusiastisk' på svingete vei osv. At det er mye regn her borte trenger jeg kanskje ikke å nevne? Sporingsnøytrale og støysvake er også viktige elementer.

Jeg fant noen felger som kanskje kan være aktuelle - disse hadde dekk av merket Antyre på, hva i all verden er det?

Antyre er gresk for boss, dermed så kaster du disse i bosset og ikke utsetter deg eller oss andre for fare slik som visse andre vi kjenner gjør... :wink:

Men tilbake til det du spør om, det er 2 dekk jeg med trygghet kan anbefale det er Dunlop og Michelin.

Du kjører med et gammelt Good Year dekk, så ikke heng disse på knaggen pga av dette, jeg kjørte med modellen som kom etter de du kjører med og de var helt ok, men ikke noe mer.

Vredestein er veldig bra og billige.!, men de er store, slik at du godt kan gå ned en dimensjon i forhold til andre dekk.

Har aldri hørt noen som har klaget på continental, men ble ikke de tatt i noe muffens for et par år tilbake.

Hadde Charlie hatt Dunlop så hadde jeg tatt de dekkene, men skal du ha noe billig og bra så ta Vredestein skikkelig bra dekk, helt der oppe med de store gutta som ligger som 5 på topp i hver eneste test (Dunlop, Pirelli, Michelin, Good Year og Bridgestone)..... :P

En ting er sikkert. Er du kravstor når det gjelder dekkstøy, skal du holde deg laaaaangt unna billigmerker, inkludert Nankang. Nankang er et supert dekk på alle måter, men det støyer bra. Jeg henger meg på med Frode her, Dunlop er knall, og det er sikker Michelin også. Fattern fikk på Continental nå og har kjørt gjennom Danmark og ned til Kiel og er nå på vei nordover igjen gjennom Sverige. Han har bare lovord om de dekkene, og har er Kresen med stor "K". Eneste svakheten jeg har sett og hørt om på Continental er svake skuldre. De tåler ikke fortauskanter!

Hei Sven Håkon! Jeg anbefaler deg virkelig til å prøve Michelin. I din dimensjon så er alternativet det nye Exalto PE2. (Hvordan det er kan du jo f.eks. lese om i sommerdekktesten 2007 i Motor.) Eneste som jeg kan si må være negativt er jo eventuelt prisen. I lista for 2007 så ligger dette dekket i din dimensjon i 2.500,- + mva pr stk. Med klubbrabatten og gratis montering, så havner du på 3.700,- ferdig montert.

For andre alternativer så må du nesten ta turen innom på jobben, så skal vi nok fikse noe til deg, uansett prisklasse :wink:

PS! Hvis du har anledning til å kjøre med de dekkene du har 2-3 uker til, så slipper du å havne midt i det rotte-racet som kommer nå etter påske når alle skal skifte til sommer dekk samtidig. Litt lettere å hjelpe deg når jeg ikke sitter i 3 telefoner samtidig, og det står 20 mann bak deg i køen :?

Litt lettere å hjelpe deg når jeg ikke sitter i 3 telefoner samtidig, og det står 20 mann bak deg i køen :?

...hadde de bare så vel stått BAK han hadde det jo gått greit - men mistenker heller at det står en skikkelig manngard FORAN jeg....?  :lol:

Hva synes dere om BF Goodrich (G-Force)? Jeg har det selv på min E220T... Blant annet fordi det ikke er så "stort"... Jeg synes også at bilen henger som støpt på veien med dem! Det støyer derimot litt...

Nankang har jeg hatt som vinterdekk på 300E`n min i fjor, og på E220T`n i år - og de støyer minimalt er min mening - men hvordan sommerdekkene er - det vet jeg ikke...

Hva synes dere om BF Goodrich (G-Force)? Jeg har det selv på min E220T... Blant annet fordi det ikke er så "stort"... Jeg synes også at bilen henger som støpt på veien med dem! Det støyer derimot litt...

Nankang har jeg hatt som vinterdekk på 300E`n min i fjor, og på E220T`n i år - og de støyer minimalt er min mening - men hvordan sommerdekkene er - det vet jeg ikke...

Har selv hatt G-force, og jepp Roger, de henger som støpt på veien!! Det er også riktig som du sier at de støyer en del, derfor anbefalte jeg ikke disse dekkene til Sven Håkon.

Angående vinterdekkene du refererer til, så stemmer det også. Alle piggfrie vinterdekk er støysvake. Dette pga den myke gummiblandingen.

Tenk å ha støynivået og komforten til et piggfritt dekk på et 30 profil sommerdekk 'a? Det hadde vært noe det...

....ja, og så best i alle disipliner og på alle føreforhold i tillegg :lol: :lol: :lol:

Funnet en formel for det dekket hadde man blitt riiiiiiiik :D

Eneste som jeg kan si må være negativt er jo eventuelt prisen. I lista for 2007 så ligger dette dekket i din dimensjon i 2.500,- + mva pr stk. Med klubbrabatten og gratis montering, så havner du på 3.700,- ferdig montert.

Mulig jeg har misforstått noe her, men dekket koster 3125,-og vi får 40% altså 1875,-pr dekk, så 3700,-er for to dekk altså?

Eneste som jeg kan si må være negativt er jo eventuelt prisen. I lista for 2007 så ligger dette dekket i din dimensjon i 2.500,- + mva pr stk. Med klubbrabatten og gratis montering, så havner du på 3.700,- ferdig montert.

Mulig jeg har misforstått noe her, men dekket koster 3125,-og vi får 40% altså 1875,-pr dekk, så 3700,-er for to dekk altså?

Ja var det ikke 2 dekk han skulle ha??

Takk for forslag og pris Charlie - Min far har 'alltid' brukt Michelin på sine biler, og jeg er enig i at disse er bra. Når det er sagt er det også et av de dyreste (som du også poengterer) :( 3700,- er nok god pris for disse lissene, men hvis jeg skal ut med så mye må jeg prioritere å få flere dekk for pengene  :lol:

Nå har riktignok bilen blitt betydelig med stille innvendig i forbindelse med det nye interiøret og mer støydemping, men det er jo ikke vits å gå for MER støykilder heller..

En ting er sikkert. Er du kravstor når det gjelder dekkstøy, skal du holde deg laaaaangt unna billigmerker

Hankook Ventus Prime fikk toppscore på støy i dekktesten til AMS. Kun de, Semperit Direction Sport og BF Goodrich G-Force Profiler. Det var kun Hankook Ventus Prime som fikk toppscore både på støy og komfort. Samtidig har de egenskaper som alle de andre på tørt, og litt dårligere enn de aller best på vått.

Det var veldig små forskjeller på de forskjellige dekkene, med unntak av Bridgestone Turanza ER 300, som skilte seg ut litt positivt, og BF Goodrich G-Force Profiler som utmerket seg veldig negativt, mest pga. dårlige egenskaper på vått.

Har selv hatt G-force, og jepp Roger, de henger som støpt på veien!! Det er også riktig som du sier at de støyer en del, derfor anbefalte jeg ikke disse dekkene til Sven Håkon.

Er dette din subjektive mening, eller er det noen tester som underbygger det?

Stemmer ikke heeeeeeelt med det jeg leser i nyeste AMS.

Er dette din subjektive mening, eller er det noen tester som underbygger det?

Stemmer ikke heeeeeeelt med det jeg leser i nyeste AMS.

Min bestemor har et mer aktivt kjøremønster enn Charlie, så det med at de henger som støpt må du nok ta med en klype salt Frode.... :wink: 8)

Takk for utdrag fra testen - har ikke fått AMS selv enda, så har ikke studert det. Jeg må innrømme at jeg var veldig fornøyd med de billigste Hankook piggfrie vinterdekkene jeg hadde de fire første vinterene, så jeg er forsåvidt ikke fremmed for det merket heller.

Jeg får vite litt mer om dealen med felgene som det står Antyre-dekk på i løpet av noen dager - jeg vet at disse dekkene nok ikke er helt hva jeg er ute etter, men hvis prisen er rett er det nok vanskelig å si nei...  :lol:

Ingen som har noe å si om Falken? Jeg vet ikke mer om dem enn at jeg synes navnet er kult i grunnen...

Kumho ser jeg også at ligger sånn i midtsjiktet sammen med Falken og GoodYear, hvordan er disse?

Jeg har ikke sjekket priser andre steder, og har tenkt å forhøre meg med Charlie før jeg eventuelt slår til på noe - oppdaget de slitte dekkene i går.

Kumho er dekk som iallefall går langt (25000+),men kan oppleves som litt harde. Men ganske bra til å være "budsjettdekk".

Du kan jo også sjekke dette nettstedet http://ssl.delti.com/dekkonline/start.html

Kumho er dekk som iallefall går langt (25000+),men kan oppleves som litt harde. Men ganske bra til å være "budsjettdekk".

Du kan jo også sjekke dette nettstedet http://ssl.delti.com/dekkonline/start.html

Mine hankook holder i hvertfall bra. Kjørte vel 20-25.000 km på dem i fjor sommer, og de er ikke særlig slitt. Ser ikke noe forskjell på foran / bak slik jeg alltid har gjort tidligere etter en sesong. Dog syns jeg de ble litt glatte på vått underlag etterhvert, så jeg må nok kjøre litt hardere med dem :-) Dette er ikke samme hankook som i AMS.

Rart ikke alle har fått det, det kom helt i førsten av denna uka hit til meg.

Når det gjelder falken, så har de fått mye skryt for fk451, som var ett av de første det ble solgt i bøtter og spann av fra Sharif i dimensjoner som da vanligvis var grisedyre.

Sommeren for to år sida kjørte jeg på Toyo Proxes T1-R som var helt nye da. De gjorde det veldig god i en del tester, og kostet ikke allverden.