_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 3, 2020 Share Posted January 3, 2020 Morsomt å holde disse bilene rene om dagen 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 Jeg hater deg. Nå som det er sagt så savner jeg CLS min... og du har en dritfin en!! ECO : min fungerte ikke siden batteriet ikke var helt topp. Merket ingenting men byttet batteri (fikk det billig) så begynte ECO å fungere igjen av seg selv... CLS ble ikke CLE for det er tross alt S klasse plattformen (mener jeg!?) CLS er faktisk bare 11cm kortere enn en vanlig w221, men 1 cm bredere... Den er faktisk ekstremt stor... selv om den er meget trang innvendig (spesielt bak) om man har kids/barnestoler... Jeg skal iallefall ha meg en CLS igjen til neste sommer.. Men da sikter jeg meg inn på sedanen... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 6, 2020 Author Share Posted January 6, 2020 @Wicky; Først og fremst takk, jeg blir ikke lei av linjene på denne bilen selv heller! Dernest; Jeg har tenkt på batteriet hva gjelder ECO-funksjonen, men gitt bilens kilometerstand/alder og at Webasto fungerer prikkfritt slo jeg det fra meg igjen. Mulig jeg må undersøke det nærmere, men vet ikke helt hvordan jeg sjekker et batteri som tilsynelatende fungerer som det skal. CLS er bygget på E-klassens plattform, noe man kan se på akselsavstanden blant annet - dog er den likevel en del lenger på grunn av lengre overheng foran og bak. Jeg er også overrasket over hvor stor denne bilen faktisk er utvendig - både i lengde og bredde - og hvor kompakt den likevel er innvendig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted January 10, 2020 Share Posted January 10, 2020 Stemmer. Jeg som blandet med E/S... Men ja..den er ekstremt stor utvendig og egentlig ganske trang innvendig... Men faen å sexy den bilen er...angrer sykt på at jeg solgte min.. Men men..får komme sterkere tilbake... Min hadde ikke webasto, men alt annet fungerte prikkfritt. Under EU kontroll kjørte de diagnose på den Erik Arnesen og der sa dem batteriet var dårlig. Byttet denne (ikke hos dem... ) og vipps så fungerte ECO funksjonen igjen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 11, 2020 Author Share Posted January 11, 2020 20 hours ago, Wicky said: Stemmer. Jeg som blandet med E/S... Men ja..den er ekstremt stor utvendig og egentlig ganske trang innvendig... Men faen å sexy den bilen er...angrer sykt på at jeg solgte min.. Men men..får komme sterkere tilbake... Enig, har alltid vært fascinert av dette karosseriet. Ikke mange av dem på veien, så fant ut at jeg måtte kjøpe min egen for å kunne nyte linjene fullstendig 😄 20 hours ago, Wicky said: Min hadde ikke webasto, men alt annet fungerte prikkfritt. Under EU kontroll kjørte de diagnose på den Erik Arnesen og der sa dem batteriet var dårlig. Byttet denne (ikke hos dem... ) og vipps så fungerte ECO funksjonen igjen Hm, høres mistenkelig ut som måten min oppfører seg på.. Vet du om det er noen måte å lese av spenningen i instrumenthuset som på 211 eksempelvis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alfaduden Posted January 13, 2020 Share Posted January 13, 2020 On 11.1.2020 at 12.09, Sven Håkon said: Enig, har alltid vært fascinert av dette karosseriet. Ikke mange av dem på veien, så fant ut at jeg måtte kjøpe min egen for å kunne nyte linjene fullstendig 😄 Hm, høres mistenkelig ut som måten min oppfører seg på.. Vet du om det er noen måte å lese av spenningen i instrumenthuset som på 211 eksempelvis? Mener du gjør det på samme måte jeg. På med tenning, bla frem til utetemp eller digitalt speedometer, trykk tre ganger på reset knappen i instrumenthuset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 14, 2020 Author Share Posted January 14, 2020 11 hours ago, Alfaduden said: Mener du gjør det på samme måte jeg. På med tenning, bla frem til utetemp eller digitalt speedometer, trykk tre ganger på reset knappen i instrumenthuset. Mulig du har rett - men siden disse bilene ikke har reset-knapp på instrumenthuset, hva trykker man på da? 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alfaduden Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 9 hours ago, Sven Håkon said: Mulig du har rett - men siden disse bilene ikke har reset-knapp på instrumenthuset, hva trykker man på da? 🤔 Pre-facelift som har det da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 14, 2020 Author Share Posted January 14, 2020 4 hours ago, Alfaduden said: Pre-facelift som har det da Mulig du har rett, trodde Ingen modeller etter 211 hadde dette - får prøve å Google litt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speakern Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 (edited) Fantastisk flott bil. Vi hadde en CLS Shooting Brake på jobben, men den er dessverre "pensjonist". Var min go'bil. Edited February 8, 2020 by Speakern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 Det der er jo den jeg kjøpte og oppgraderte litt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted February 9, 2020 Author Share Posted February 9, 2020 On 2/8/2020 at 7:40 AM, Speakern said: Fantastisk flott bil. Vi hadde en CLS Shooting Brake på jobben, men den er dessverre "pensjonist". Var min go'bil. Takk, blir ikke lei av linjene på denne! Finnes noen på Finn i ny og ne, men ikke det største utvalget akkurat.. Morsomt at @Wicky endte opp med samme bil etterpå 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speakern Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 On 2/9/2020 at 12:58 AM, Wicky said: Det der er jo den jeg kjøpte og oppgraderte litt... Denne har jeg "noen mil" i. Savner den.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 Solgte den videre ifjor høst til en småsnerten polsk dame faktisk 😛 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted February 28, 2020 Author Share Posted February 28, 2020 (edited) Fikk etterfylt 5 liter adBlue ved 91600km, blir spennende å se hvor lang tid det går før bilen begynner å mase om mer Edited April 12, 2020 by Sven Håkon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 28, 2020 Share Posted February 28, 2020 Det holder en god stund med lite kjøring. Jeg fikk ny firmabil for et knapt år siden, å det er lenge siden jeg sluttet å telle kanner 🤔 Nå er ikke dette MB dessverre. Men hvordan er måleren på din? Går nåla opp på topp med en gang, eller er den seig å bruker tid på å nå toppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted March 8, 2020 Author Share Posted March 8, 2020 On 2/28/2020 at 8:29 PM, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said: Det holder en god stund med lite kjøring. Jeg fikk ny firmabil for et knapt år siden, å det er lenge siden jeg sluttet å telle kanner 🤔 Nå er ikke dette MB dessverre. Men hvordan er måleren på din? Går nåla opp på topp med en gang, eller er den seig å bruker tid på å nå toppen? Det er ingen måler for adBlue på denne bilen, kun varsel ved oppstart når det er under 1000km igjen før tanken er tom. Jeg merket dog at varselet ikke ble borte rett etter påfylling, så det er mulig du er inne på noe.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alfaduden Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 Sluttet å telle adblue kanner på Vitoen jeg bruker i jobb jeg også. Rullet like over 33000km. Irriterende at den maser om etterfylling når nivået viser halv tank. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 12, 2020 Author Share Posted April 12, 2020 (edited) I påvente av en mulighet til å bytte til sommerbilen la jeg i dag om til sommerdekk på denne vintersliteren - O milde himmel, så deilig det var å få av piggdekkene! At enkelte kan ha behov for piggdekk har jeg full forståelse for, men at andre frivillig velger å kjøre rundt på dette rakleverket er for meg komplett uforståelig. Jeg har aldri vært noen voldsom fan av de originale 18" felgene som har stått på nå i vinter, men de er heller ikke stygge. Sommerfelgene synes jeg er hakket penere, men er 20"(!), så jeg var spent på overgangen til disse - dekkene er av det kjente(?) merket 'Radar', som jeg aldri har hørt om tidligere, men de får duge en stund. Førsteinntrykket er at de er OK; Relativt støysvake og overraskende komfortable. Før jobben kunne starte var alt klart - bortsett fra at jeg ikke hadde hverken jekk eller mutterverktøy. Nyere biler utstyres jo ikke med dette lenger, noe jeg helt hadde glemt - med tanke på at jeg fikk det ettermontert i sommerbilen (sammen med reservehjul) burde jeg ha skjønt at det samme gjaldt for denne.. En svipptur innom 211en og vips så hadde jeg nødvendig utstyr (som til og med hadde egen plass i formskummet under bagasjeromsgulvet) til å sette i gang. Originale vinterfelger med Nokian Hakkapeliita 9 piggdekk: Midtveis i prosessen: Ferdig påmontert sommerhjul: Det blir jo ikke så mange ekskursjoner for tiden, så bilen holder seg (relativt) ren ganske lenge. Dog blir det en del støv på den av å stå i fellesgarasje, så jeg benyttet anledningen til å få spylt over den også: Resultatet ble helt ok for dagligdags kjøring, og sommerhjulene gir bilen ganske annerledes uttrykk enn vinterhjulene: Dog, etter litt kosekjøring for å forsikre meg om at sommerdekkene holdt luft og var godt nok avbalansert, bar det igjen inn i hyllesystemet i påvente av neste ekskursjon: Etter planen skulle både bil og jeg ha besøkt Nederland for å gi den en skikkelig gjennomgang og noen mindre modifikasjoner hos MBenzNL, hvorpå den skulle ha fått hvile litt mens jeg koste meg med sommerbilen. Vi får se når det blir anledning til å gjennomføre dette, i dag var det tross alt godt å få kjenne litt på bilhobbyen igjen etter lang tids 'sølibat'. Edited April 12, 2020 by Sven Håkon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 Skumle greier med slik garasje som går opp og ned. Har du plassen under også? Eller hvordan løses det når den øverste bilen skal ut og det står en under. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 12, 2020 Author Share Posted April 12, 2020 48 minutes ago, Olav said: Skumle greier med slik garasje som går opp og ned. Har du plassen under også? Eller hvordan løses det når den øverste bilen skal ut og det står en under. Haha, den er kjip! Dette systemet er basert på 9 plasser på bakkeplan og 10 plasser på nivået over - hver gang noen skal ned fra andre etasje, flyttes bilene på bakkeplan slik at plassen under er tom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 Du snakker om piggdekk. På løven var det pigg når jeg handla den. De var såpass bra at jeg ikke hadde hjerte til å bytte de ut. Det er en lidelse! Jeg har blitt så uinspirert i kjøringa at forrige tank klarte jeg 0,64 på blanda kjøring Å gå fra 18 toms sommer til 15 toms pigg kan best sammenlignes med å gå på stylter som er gummi den nederste delen. Og spør meg ikke om lyden......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 8 hours ago, tommern57 said: Du snakker om piggdekk. På løven var det pigg når jeg handla den. De var såpass bra at jeg ikke hadde hjerte til å bytte de ut. Det er en lidelse! Jeg har blitt så uinspirert i kjøringa at forrige tank klarte jeg 0,64 på blanda kjøring Å gå fra 18 toms sommer til 15 toms pigg kan best sammenlignes med å gå på stylter som er gummi den nederste delen. Og spør meg ikke om lyden......... Litt samme situasjon her - dekkene er gode nok de, men lyden... 😱 La merke til at dekkene er samme dimensjon som på 211en, så det er mulig jeg bytter gummi mellom bilene sånn i første omgang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 1, 2020 Author Share Posted May 1, 2020 I lys av mer optimistiske tider og varmere kvelder ble en brå beslutning om å bytte til sommerbil tatt før helgen, og deretter bar turen vestover torsdag ettermiddag. I motsetning til vanlig når jeg beveger meg vestover ble været faktisk bedre og bedre etter hvert som jeg nærmet meg. Været var faktisk såpass bra her at jeg tok en mimretur rundt i området etter å ha besøkt Dalen: Ryktene gikk om at flere av lokallag Stavangers ildsjeler var innom mekkelokalet i Dalen, så jeg tok turen ut: Her ble det både en etterlengtet bilrelatert skryterunde med gutta, samt inspeksjon av undersiden av CLSen for første gang siden jeg kjøpte den - tross nybilstatus i Norge og knappe 100Kkm bak seg så det heldigvis riktig så fint ut: Deretter tok jeg en runde til gamle strøk, ble overrasket over hvor mye som var endret og hvor mange nye veier som var kommet til, og igjen sjokkert over hvor bra været har blitt her vestpå: Svingte også innom den lokale Mercedesforhandleren, hvor jeg fant en venn til bilen - den fjerde jeg har sett her til lands siden jeg kjøpte min: Etter en fin tur bar det igjen tilbake til garasjen for å fortsette klargjøring til sommerlagring, hvor den toppløse kusina står klar til å ta over i noen måneder: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 👍 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.