Jump to content

Sven Håkons 2015 CLS220d Shooting Brake


Sven Håkon

Recommended Posts

Jeg hater deg.

 

Nå som det er sagt så savner jeg CLS min... og du har en dritfin en!!

 

 

ECO : min fungerte ikke siden batteriet ikke var helt topp. Merket ingenting men byttet batteri (fikk det billig) så begynte ECO å fungere igjen av seg selv...

 

CLS ble ikke CLE for det er tross alt S klasse plattformen (mener jeg!?) CLS er faktisk bare 11cm kortere enn en vanlig w221, men 1 cm bredere... Den er faktisk ekstremt stor... selv om den er meget trang innvendig (spesielt bak) om man har kids/barnestoler...

 

Jeg skal iallefall ha meg en CLS igjen til neste sommer.. Men da sikter jeg meg inn på sedanen... 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Wicky; Først og fremst takk, jeg blir ikke lei av linjene på denne bilen selv heller! Dernest; Jeg har tenkt på batteriet hva gjelder ECO-funksjonen, men gitt bilens kilometerstand/alder og at Webasto fungerer prikkfritt slo jeg det fra meg igjen. Mulig jeg må undersøke det nærmere, men vet ikke helt hvordan jeg sjekker et batteri som tilsynelatende fungerer som det skal.

 

CLS er bygget på E-klassens plattform, noe man kan se på akselsavstanden blant annet - dog er den likevel en del lenger på grunn av lengre overheng foran og bak. Jeg er også overrasket over hvor stor denne bilen faktisk er utvendig - både i lengde og bredde - og hvor kompakt den likevel er innvendig..

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Jeg som blandet med E/S... Men ja..den er ekstremt stor utvendig og egentlig ganske trang innvendig... Men faen å sexy den bilen er...angrer sykt på at jeg solgte min.. Men men..får komme sterkere tilbake... 

 

 

Min hadde ikke webasto, men alt annet fungerte prikkfritt. Under EU kontroll kjørte de diagnose på den Erik Arnesen og der sa dem batteriet var dårlig. Byttet denne (ikke hos dem... ) og vipps så fungerte ECO funksjonen igjen :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Wicky said:

Stemmer. Jeg som blandet med E/S... Men ja..den er ekstremt stor utvendig og egentlig ganske trang innvendig... Men faen å sexy den bilen er...angrer sykt på at jeg solgte min.. Men men..får komme sterkere tilbake...  

Enig, har alltid vært fascinert av dette karosseriet. Ikke mange av dem på veien, så fant ut at jeg måtte kjøpe min egen for å kunne nyte linjene fullstendig 😄

 

20 hours ago, Wicky said:

Min hadde ikke webasto, men alt annet fungerte prikkfritt. Under EU kontroll kjørte de diagnose på den Erik Arnesen og der sa dem batteriet var dårlig. Byttet denne (ikke hos dem... ) og vipps så fungerte ECO funksjonen igjen :) 

Hm, høres mistenkelig ut som måten min oppfører seg på.. Vet du om det er noen måte å lese av spenningen i instrumenthuset som på 211 eksempelvis?

Link to comment
Share on other sites

On 11.1.2020 at 12.09, Sven Håkon said:

Enig, har alltid vært fascinert av dette karosseriet. Ikke mange av dem på veien, så fant ut at jeg måtte kjøpe min egen for å kunne nyte linjene fullstendig 😄

 

Hm, høres mistenkelig ut som måten min oppfører seg på.. Vet du om det er noen måte å lese av spenningen i instrumenthuset som på 211 eksempelvis?


Mener du gjør det på samme måte jeg. På med tenning, bla frem til utetemp eller digitalt speedometer, trykk tre ganger på reset knappen i instrumenthuset.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Alfaduden said:


Mener du gjør det på samme måte jeg. På med tenning, bla frem til utetemp eller digitalt speedometer, trykk tre ganger på reset knappen i instrumenthuset.

Mulig du har rett - men siden disse bilene ikke har reset-knapp på instrumenthuset, hva trykker man på da? 🤔

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2/8/2020 at 7:40 AM, Speakern said:

Fantastisk flott bil. Vi hadde en CLS Shooting Brake på jobben, men den er dessverre "pensjonist". Var min go'bil.

Takk, blir ikke lei av linjene på denne! Finnes noen på Finn i ny og ne, men ikke det største utvalget akkurat..

 

Morsomt at @Wicky endte opp med samme bil etterpå 😃

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 2/28/2020 at 8:29 PM, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Det holder en god stund med lite kjøring. Jeg fikk ny firmabil for et knapt år siden, å det er lenge siden jeg sluttet å telle kanner 🤔 Nå er ikke dette MB dessverre. Men hvordan er måleren på din? Går nåla opp på topp med en gang, eller er den seig å bruker tid på å nå toppen? 

Det er ingen måler for adBlue på denne bilen, kun varsel ved oppstart når det er under 1000km igjen før tanken er tom. 
 

Jeg merket dog at varselet ikke ble borte rett etter påfylling, så det er mulig du er inne på noe..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I påvente av en mulighet til å bytte til sommerbilen la jeg i dag om til sommerdekk på denne vintersliteren - O milde himmel, så deilig det var å få av piggdekkene! At enkelte kan ha behov for piggdekk har jeg full forståelse for, men at andre frivillig velger å kjøre rundt på dette rakleverket er for meg komplett uforståelig.

 

Jeg har aldri vært noen voldsom fan av de originale 18" felgene som har stått på nå i vinter, men de er heller ikke stygge. Sommerfelgene synes jeg er hakket penere, men er 20"(!), så jeg var spent på overgangen til disse - dekkene er av det kjente(?) merket 'Radar', som jeg aldri har hørt om tidligere, men de får duge en stund. Førsteinntrykket er at de er OK; Relativt støysvake og overraskende komfortable.

 

Før jobben kunne starte var alt klart - bortsett fra at jeg ikke hadde hverken jekk eller mutterverktøy. Nyere biler utstyres jo ikke med dette lenger, noe jeg helt hadde glemt - med tanke på at jeg fikk det ettermontert i sommerbilen (sammen med reservehjul) burde jeg ha skjønt at det samme gjaldt for denne.. En svipptur innom 211en og vips så hadde jeg nødvendig utstyr (som til og med hadde egen plass i formskummet under bagasjeromsgulvet) til å sette i gang.

 

Originale vinterfelger med Nokian Hakkapeliita 9 piggdekk:

IMG_0766.thumb.jpeg.0eed66c2c90f7f0adaa35148649b2d34.jpeg

 

Midtveis i prosessen:

IMG_0777.thumb.jpeg.b27c57a7cff21c8f198905352f4a7a11.jpeg

 

Ferdig påmontert sommerhjul:

IMG_0780.thumb.jpeg.f34eac657fc908049e3a70793212d23c.jpeg

 

 

Det blir jo ikke så mange ekskursjoner for tiden, så bilen holder seg (relativt) ren ganske lenge. Dog blir det en del støv på den av å stå i fellesgarasje, så jeg benyttet anledningen til å få spylt over den også:

IMG_0788.thumb.jpeg.356c563a66f917ab12447ac2230b2f39.jpeg

 

IMG_0789.thumb.jpeg.b49c4bbead2feff2bde463326ca8f270.jpeg

 

 

Resultatet ble helt ok for dagligdags kjøring, og sommerhjulene gir bilen ganske annerledes uttrykk enn vinterhjulene:

IMG_0796.thumb.jpeg.88675a872607678df12e7dbcc4e24afe.jpeg

 

 

Dog, etter litt kosekjøring for å forsikre meg om at sommerdekkene holdt luft og var godt nok avbalansert, bar det igjen inn i hyllesystemet i påvente av neste ekskursjon:

IMG_0800.thumb.jpeg.8b453a8c4ae17ccea9e4e29ad25e1deb.jpeg

 

 

 

Etter planen skulle både bil og jeg ha besøkt Nederland for å gi den en skikkelig gjennomgang og noen mindre modifikasjoner hos MBenzNL, hvorpå den skulle ha fått hvile litt mens jeg koste meg med sommerbilen. Vi får se når det blir anledning til å gjennomføre dette, i dag var det tross alt godt å få kjenne litt på bilhobbyen igjen etter lang tids 'sølibat'.

Edited by Sven Håkon
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Olav said:

Skumle greier med slik garasje som går opp og ned. ;)
Har du plassen under også? Eller hvordan løses det når den øverste bilen skal ut og det står en under.

Haha, den er kjip! Dette systemet er basert på 9 plasser på bakkeplan og 10 plasser på nivået over - hver gang noen skal ned fra andre etasje, flyttes bilene på bakkeplan slik at plassen under er tom. 

Link to comment
Share on other sites

Du snakker om piggdekk. På løven var det pigg når jeg handla den. De var såpass bra at jeg ikke hadde hjerte til å bytte de ut. Det er en lidelse! Jeg har blitt så uinspirert i kjøringa at forrige tank klarte jeg 0,64 på blanda kjøring :lol:

Å gå fra 18 toms sommer til 15 toms pigg kan best sammenlignes med å gå på stylter som er gummi den nederste delen. Og spør meg ikke om lyden.........

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, tommern57 said:

Du snakker om piggdekk. På løven var det pigg når jeg handla den. De var såpass bra at jeg ikke hadde hjerte til å bytte de ut. Det er en lidelse! Jeg har blitt så uinspirert i kjøringa at forrige tank klarte jeg 0,64 på blanda kjøring :lol:

Å gå fra 18 toms sommer til 15 toms pigg kan best sammenlignes med å gå på stylter som er gummi den nederste delen. Og spør meg ikke om lyden.........

Litt samme situasjon her - dekkene er gode nok de, men lyden... 😱 La merke til at dekkene er samme dimensjon som på 211en, så det er mulig jeg bytter gummi mellom bilene sånn i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I lys av mer optimistiske tider og varmere kvelder ble en brå beslutning om å bytte til sommerbil tatt før helgen, og deretter bar turen vestover torsdag ettermiddag. I motsetning til vanlig når jeg beveger meg vestover ble været faktisk bedre og bedre etter hvert som jeg nærmet meg. Været var faktisk såpass bra her at jeg tok en mimretur rundt i området etter å ha besøkt Dalen:

 

Ryktene gikk om at flere av lokallag Stavangers ildsjeler var innom mekkelokalet i Dalen, så jeg tok turen ut:

 

92BEC780-7432-4C47-A3A4-DB01AD524B51.thumb.jpeg.c29d109b36c52b278648b1b14f385aa6.jpeg

 

Her ble det både en etterlengtet bilrelatert skryterunde med gutta, samt inspeksjon av undersiden av CLSen for første gang siden jeg kjøpte den - tross nybilstatus i Norge og knappe 100Kkm bak seg så det heldigvis riktig så fint ut:

 

404818B4-20AE-453F-A7EE-0DA4D963F349.thumb.jpeg.99d8638cfb728a5b55d97399cbe99860.jpeg

 

 

Deretter tok jeg en runde til gamle strøk, ble overrasket over hvor mye som var endret og hvor mange nye veier som var kommet til, og igjen sjokkert over hvor bra været har blitt her vestpå:

 

A78F8AF2-7D12-42E0-B181-5B7C7470B076.thumb.jpeg.7d5d7989fe01bd3f45520d9d9ddd293d.jpeg

 

7548F188-740A-4544-BAA3-F6A09E20B648.thumb.jpeg.35db593915468619b9a9df6d27d39710.jpeg

 

55F67A31-9B64-499D-B0C1-14E51D0042D6.thumb.jpeg.e69a7ef218f86cbd82062da62bc0fcbc.jpeg
 

 

Svingte også innom den lokale Mercedesforhandleren, hvor jeg fant en venn til bilen - den fjerde jeg har sett her til lands siden jeg kjøpte min:

 

0D86958C-226E-4BDB-8D6F-A567E798246B.thumb.jpeg.333593b5850ae05191abacf5160e41f6.jpeg

 

 

Etter en fin tur bar det igjen tilbake til garasjen for å fortsette klargjøring til sommerlagring, hvor den toppløse kusina står klar til å ta over i noen måneder:

 

57D42083-A1BD-4A11-89E4-A69114C341A0.thumb.jpeg.f343e3f1a1f79353f869954e6253d55c.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...