Jump to content

Detonasjonsproblematikk

RunarV

Recommended Posts

Tenkte det kunne være interessant å diskutere et velkjent problem for de fleste eiere av gamle MB dieseler (meg selv inkludert)

En eller flere sylindre har en tendens til å utvikle såkalt dieselbank (også kalt detonasjon) etterhvert som årene går.

Jeg har lært at dette kan være skadelig for motoren på lang sikt, og gjør at en taper endel krefter. Min datter spurte meg dessuten en dag om det var en løs stein oppi motoren ??? :shock:

Dieselbank oppstår etter hva jeg har forstått av flere grunner, men hovergrunnen er at sylinderen selvtenner (detonerer all diesel på en gang) istedetfor å gjennomføre dieselforbrenningen "mykt" i den tiden som dieselpumpa sprøyter inn diesel.

Hva fører så til dette i en gammel diesel: Endrede kompresjonsforhold? Feil innsprøytningstidspunkt? Dårlige dyser? Deformerte (opptærede) forkamre. Dårlig pumpetrykk? Endret dieselkvalitet?

Min 124 250D banker ganske kraftig på bakre sylinder. Alt høres helt fint ut når jeg løser litt på høytrykksrøret for denne sylinderen. Prøvde først etpar tanker med diverse dyserens stoffer i. Det hjalp ikke noe. Så bytta jeg dysa. men det hjalp selvsagt heller ingenting.

Det neste jeg prøvde var å løse dieselpumpa litt for å justere "start of delivery" med justeringsskruen. men det hjalp selvsagt heller ikke.

Jeg frykter jo selvsagt at det er dieselpumpa som har begynt å bli slapp, men synes det er rart at dette skal være symptomet på dårlig dieselpumpe.

Har noen erfaring med en god medisin for dette fenomenet? (bortsett fra å levere bilen inn på spesialverksted)

Runar

Guest marin

Ta ut pumpa og få den sjekket på dieselverksted, dette koster ikke mye. Må den justeres gjør de det også i benk. Ellers er forkammer og ventiltikk et kjent fenomen vil jeg tro.

har null peil på diesel, men hva med en liten vann vask for å fjerne litt sot og partikler i forbrenningsrommet ?

dynk forsiktig litt vann i innsuget over tid på høy tomgang, ca 0,5 liter

Guest marin

Er den konstant den lyden din eller kommer og går den med temperatur. Helt sikker på at det ikke er noe annet som lager lyden?

Den er rimelig konstant, men kun på tomgang/lavt turtall. Når motoren får litt motkrefter ved pådrag maler motoren som en katt.

Lyden er veldig svak (nesten helt borte) når motoren er helt kald. Etter et noen få minutter med oppvarming begynner den å detonere gradvis økende.

Jeg har liten tro på at lyden kommer fra noe annet enn detonasjon. Ventil tikking er puslete lyder i forhold til dette. Rådebank eller annen lagerbank ville ikke ha blitt borte ved pådrag.

Bilen bruker omtrent ikke olje i det hele tatt, så jeg har god tro på at stempelringer og ventilforinger er i bra stand.

Den bruker litt kjølevæske. Kanskje en desiliter i måneden. Har aldri klar å finne helt utav hvor dette vannet blir av. Olja blir ikke grå. Det kan jo selvsagt være at jeg har en ørliten vannlekasje til den aktuelle bankesylinderen, og at fuktigheten forsinker tenningen så mye at detonasjon oppstår isedetfor normal tenning. Hva tror du?

Guest marin

vanskelig å si uten å ha hørt motoren. Har selv hatt en slik kaklehøne og der ga jeg opp å finne ut hvor det kom fra, for bilen funket fint ellers. Lyder kan komme fra mange steder. Kunne vært at dysa drypper litt, men den hadde du jo byttet. At lyden gir seg når du gir gass taler vel for muligens dårlig kompresjon, som resultat av f. eks. knekt stempelring. Mål kompresjonen det er mitt billigste tips sålangt. Ellers kan jo forkammeret skrues ut for en sjekk også på disse.

• 5 weeks later...

Oppdaget at sylinderen ikke detonerer mens etterglødingen pågår. Straks etterglødingen stanser begynner bakre sylinder å banke. Bekrefter dette misstanken om dårlig kompresjon, eller feil på forkammer? Dysen er som sagt ny.

Guest Stefse

Sylindre som ikke tenner skikkelig har vel bare 2 årsaker, for svak varme eller lite diesel. Tenner den ikke i det hele tatt er varmen for svak, altså er kompresjonen for dårlig. Få målt komp, er den for lav har du en jobb foran deg... Er forkammeret lekk bør du kunne høre og lukte dette ved sylinderen, så mest sannsynlig må hele stempelet tas ut for en sjekk.

Guest Stefse

Prøvde å lese det du skrev en gang til Runar men bli ikke noe klokere. Detonasjonsproblem i en diesel? Diesler skal selvtenne... Sålenge dysene ikke lekker, eller pumpa har blitt riv ruskende feil skal ikke slikt skje.

Det forsvinner når du gir gass, samt når glødingen er på, det tyder på at det ikke er varmt nok der til at den tenner. Eller at den kanskje bare tenner annenhver gang. Da kan du kanskje få noe som ligner på detonasjon. Disse motorene skal ikke ha allverdens diesellyd, med borti 18-20 grader EØD tenning blir det en ganske avslappet tomgang. :)

Mål komp.. enkleste måte å finne det ut på. Sjekk om du har mye gjennomblåsing ved oljepåfyllingshullet også.

Hei Stefse..takk for svar!

Joda dieseler detonerer... Diesel skal brenne.. ikke eksplodere. Når dysa slipper gjennom diesel skal den straks begynne å brenne i sylinderen. Hvis forholdene ikke er optimale kan man risikere at all eller det meste av diesel er sprøytet inn før det tenner. Da smeller det mye verre enn det skal.

Forkammre kan bli opptært av tidens tann og tusener av liter diesel som har passert gjennom årene. Forkammeret er essensielt for at diesel motoren ikke skal banke stygt. Jeg vet ikke nøyaktig hvorfor ,men de gamle sugedieselene var vist nesten umulig å få til å gå pent uten forkammer.

Forkammert lekker ikke på sylinderen som er problemet i mitt tilfelle.