Guest Tor Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Hei, vurderer på nytt å kjøpe 124 bil etter et feilgrep med en Volvo, big mistake! Hva kan sies om 320 motoren? Svakheter? Vet den er tørst. Aller helst vil jeg vel ha en 300TDT men å finne den rette bilen er ikke så lett. Hva med 280`n, svakheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 bruk først søkefunksjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tor Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Det har jeg gjort og finner ikke det jeg lurer på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Et søk på motorkoden M104 gir f.eks. disse trådene:http://www.mbentusiastklubb.com/forum/viewtopic.php?t=5565&highlight=m104 http://www.mbentusiastklubb.com/forum/viewtopic.php?t=3934&highlight=m104 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tor Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Ok, takk! Så M104 er koden for 280, 300-24 og 320 altså hvis jeg forsto dette rett. Visste 300-24 hadde problem med toppen men ikke de andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Tore Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Ok' date=' takk! Så M104 er koden for 280, 300-24 og 320 altså hvis jeg forsto dette rett. Visste 300-24 hadde problem med toppen men ikke de andre.[/quote'] Jeg har en 280 som har gått 185000. Det er ikke byttet toppakning, og jeg ser heller ingen tegn til at den er gåen. Ingen tegn til olje i kjølevannet eller omvendt, og den mister heller ikke kjølevann etter at jeg byttet vannpumpa. Foreldrene mine har en 320 som har gått ca. 230 - 250 000 tror jeg det var. Den har heller ikke toppakninga vært byttet på så vidt jeg vet, og ingen tegn til at den er gåen. Jeg er ikke enig i at disse motorene er spesielt tørste. Begge kan kjøres i underkant av 0,9 på langkjøring, mens man må regne i overkant av literen ved blandet kjøring. Ytelsesmessig er begge greie, men jeg ville selvfølgelig foretrukket en 320 under ellers like betingelser. S124 er såpass tung at den fortjener de kreftene den kan få, og jeg merker at det er enda høyere "morrofaktor" i 320. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Entusiast Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Min forrige MB, en 300 E 12V 1992 modell måtte bytte pakningen på 150 000km. Det var tidlig synes jeg. Men det var også det eneste problemet jeg hadde med den bilen selv om den var en 4 matic utgave. Har vært borti det samme på en 280 TE 93 modell. Jeg har hørt at topp-pakningen er svak på alle MB R6ere. Men så er det kun det og høyt bensinforbruk som er "svakhetene", om man kan kalle det det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tor Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Hadde en 210 bil med 320 rekke sekseren og den var tørst. Gikk ikke noe billigere den enn 500`n jeg hadde... takker ellers for svar i tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Entusiast Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Hadde en 210 bil med 320 rekke sekseren og den var tørst. Gikk ikke noe billigere den enn 500`n jeg hadde... takker ellers for svar i tråden. Denne 300E 4 matic bilen jeg hadde svidde av 1,4-1,5 liter per mil. Kjørte riktignok en del småkjøring da. Men på vinterføre når firehjulstrekken ble brukt så var den ikke sjeldent oppe i 1,7 og opp mot 2 liter hvis man var sladdeglad med høyrefoten. På langkjøring på sommerføre gikk det som regel 1 liter-1,1. Så jeg tenkte at neste gang blir det enten V8 eller diesel. Siden det kjøres mye mer nå enn tidligere ble det diesel. Vi får se om åtteren dukker opp ved senere anledninger . Det er flere enn deg som sier at R6 bensin fra MB drikker som om de var V8 uten å dra like godt. Men så er jo R6 herlig på alle andre områder. Det er nok slik at den ultimate MB har V8. Eller? Kanskje V12? Når det kommer til hvilken 124 jeg vil anbefale videre så tror jeg at jeg ville hatt en E300 td om jeg skulle kjørt billigst mulig. Siden de er vanskelig å oppdrive så kan en E220 være et godt alternativ. Det er en god firer, men har også hørt at denne sliter mer med pakningen enn f eks 230E. Jeg vet ikke om det stemmer. Når du først ser etter en 320 så tror jeg at jeg like greit ville sett meg ut en E420. E420 har en driftsikker motor og det er jo litt artig med en sjelden 124 som drar bra, har rimelig forsikring og ser ut som en 200d Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tor Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Ja 4er blir jo litt spedt...skal dra tung henger også. *ønske seg diesel* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Kalkuler inn forsikring også, kanskje? Stor motor = lite happy forsikringsselskaper!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tor Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Kalkuler inn forsikring også' date=' kanskje? Stor motor = lite happy forsikringsselskaper!! [/quote'] Det er kalkulert ja. Kjørt bil i 16 år og eid rundt 25 stk så noe har man jo lært. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 M104 fra sept 1993 har skikkelig ECU/luftmasse måler og holder dagens standard mht motorstyring. Unngå tidligere modeller som bruker (mekanisk) K-Jetronic sprut. Sukk: helt utrolig at MB benyttet K-Jetronic langt utover i 90'tallet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tor Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Det var et bra tips bska, takker! Ser i utgangspunktet etter de siste årgangene uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 M104 fra sept 1993 har skikkelig ECU/luftmasse måler og holder dagens standard mht motorstyring. Unngå tidligere modeller som bruker (mekanisk) K-Jetronic sprut. Sukk: helt utrolig at MB benyttet K-Jetronic langt utover i 90'tallet Prøver å lære litt her :Har min M111 fra 93 luftmasse måler?Hva menes med "holder dagens std. mht motorstyring"? Betyr det mindre drivstoff forbruk, bedre akselerasjon og mindre utslip?Hva som er dårlig med K-jet. sprut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tin Nguyen Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 M104 fra sept 1993 har skikkelig ECU/luftmasse måler og holder dagens standard mht motorstyring. Unngå tidligere modeller som bruker (mekanisk) K-Jetronic sprut. Sukk: helt utrolig at MB benyttet K-Jetronic langt utover i 90'tallet Prøver å lære litt her :Har min M111 fra 93 luftmasse måler?Hva menes med "holder dagens std. mht motorstyring"? Betyr det mindre drivstoff forbruk' date=' bedre akselerasjon og mindre utslip?Hva som er dårlig med K-jet. sprut?[/quote'] Lær din bil å kjenne: Trykk her. Klippet fra artikkelen om lanseringen av M111 i W124 i 1993: "De firesylindrede motorene til 200 E og 220 E er nye, men har samme topplokkonstruksjon som sekserne (M104). Begge firerne har fått nytt elektronisk tenningssystem med to coiler og bankesensor. Innsprøytningssystemet kommer i to utgaver. På 200 E måles lufttrykket i innsugningssystemet, mens 220 E har et såkalt HFM-system, som er mer avansert, og hvor det er luftmassene som måles. Det samme systemet brukes i de sekssylindrede motorene. 2,2-literen har dessuten variable åpningstider for innsugningskammen for å forbedre dreiemomentet på lave turtall." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Aha.... hva med svr på de andre spørsmålene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Kalkuler inn forsikring også' date=' kanskje? Stor motor = lite happy forsikringsselskaper!! [/quote'] Feil! Lavere forsikring på min 300TE enn om jeg hadde kjøpt meg en 230TE! Lavere enn 230E'n jeg hadde også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Det samme opplever jeg ved henvendelser til forsikringsselskaper. Det er f.eks billigere å forsikre en 300E eller E280 enn min -94 E250 Diesel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Hva menes med "holder dagens std. mht motorstyring"? Betyr det mindre drivstoff forbruk, bedre akselerasjon og mindre utslip? Hva som er dårlig med K-jet. sprut? Riktig på første spørsmål, motoren er i utgangspunktet sprekere pga at en ikke har mekanisk luftmengdemåler som ligger i luftveien og er en form for motstand, E280 feks har samme dreiemomentet som en 300E-24.K-Jetronik er ikke mulig å gjøre noe med hvis en skal ha litt mere "guffe" og delene til reparasjon er hinsides all fornuft.... K-jetronik er samme system som kom på Gullvingen i midten av 50 tallet bare litt fornyet med noe elektronikk, så det er godt utprøvd kan en si..... Mercedes er ekstremt konservative, de byttet ikke ut K-jetronik før i 92 i s klassene og 93 i E klassene hvis jeg ikke tar helt feil, da hadde vel alle japsene og de andre tyskerne hatt elektrisk sprut i flere år..... Plusset med K-jetronik er at en kan kjøre uten elktronikk da det meste er mekanisk, så du blir ikke stående noen plass selv om bilen går som en dass.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Oki, takk.Og ulempe med skikkelig ECU/luftmasse måler er at måleren kan gå i stykket ved ca. 170 000km, som på min og koster ny 6-7' kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 he he - ulempen ved å eie bil er at det koster.......Om man er litt neve-nyttig og behersker PC/Internet er Ebay en utrolig tilfredstillelse for mange bil entusiaster. Her kan du finne nye og brukte deler til en god pris. Betaling går lekende lett med Paypal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Tror ikke det går ann å betale med Paypal, siden du er international buyer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Tror ikke det går ann å betale med Paypal, siden du er international buyer. Helt feil.....Det går helt utmerket, har selv kjøpt masse gjennom e-bay og pay pal, helt glimrende, ekstremt lave priser i forhold til her hjemme, så hvis det er noe en ser for seg som skal byttet i nærmeste fremtid er e- bay bare å anbefale.Helt topp..!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tor Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Men man kommer vel ikke utenom tollvesenet og mva på delene uansett? Fikk akkurat en pakke fra england med en gammel bildel fra 1967 hvor mva og tollklarerings gebyr kom i tillegg til prisen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.