Jump to content

Oljetrykk M-104-motor

AndyP

Recommended Posts

Et mulig problem med min "gamle" motor: Har registrert et noe lavere oljetrykk enn tidligere. På tomgang (ca. 600 o/min) ved varm og god motor viser oljetrykksmåleren på instrumentpanelet 1,3 bar. Trykket går straks opp til tretallet ved gasspådrag, men under fartsreduksjon begynner måleren å synke når turtallet passerer 1500 o/min. Motoren har akkurat passert 250 000 km. (dokumentert) Den bruker ikke olje, og er ellers meget frisk i frasparket. Den har ellers ingen andre ulyder, og hadde sågar en lett overhaling av toppen da det ble skiftet toppakning for 35000 km. siden. Kan det være oljepumpa som er dårlig? Eller oljetrykksensoren som har dårlig kontakt? Eller har jeg rett og slett en slitt motor? (Bruker forresten 5w50 olje.) Hva bør tomgangstrykket være?

Hadde vi ikke nettopp en tråd angående dette da, tro?

Men oljetrykket bør vel ligge tett opp mot eller på 3 bar når bilen er i drift... og på 2-2,5 bar når den står på tomgang...?

Har du skiftet olje i det siste, og skiftet oljefilter?

Har nå lest tåden du viser til, og her ser oljetrykket ut til å variere litt fra motor til motor, men det ideelle er nok en del høyere enn på min motor. Jeg byttet olje og filter ved 240000 km, altså for 10000 km. siden, og før dette er det byttet olje og filter ved hver 10000 km. fra tidenes morgen, ifølge serviceheftet. Nå skal jeg bytte igjen,og samtidig sjekke kontakten på oljetrykkssensoren, dersom jeg finner den. Kanskje bytter jeg oljepumpa etterhvert, for å se om dette vil hjelpe, dersom dette ikke er for dyrt og vanskelig. Bil og motor er ihvertfall for unge til å kasseres. :)

sikkert ingen fare, motoren din får nok tilstrekkelig med olje

for å komme til oljepumpa må bunnpanna av og da må motoren (litt tricky - kan også løfte motoren, men da må toppen være av)

bytt olje og filter, kan tenkes det blir noe bedre da

Ifølge BOS er det ingen akutt fare før måleren går under 1 bar ved tomgang....bytt olje og filter, kjør vanlig fullsyntetisk 0-40 eller 5-40 og originalt MB oljefilter så skal du se det blir mye bedre... :P

Ifølge BOS er det ingen akutt fare før måleren går under 1 bar ved tomgang....bytt olje og filter, kjør vanlig fullsyntetisk 0-40 eller 5-40 og originalt MB oljefilter så skal du se det blir mye bedre... :P

Min ligger også ved ca. 1,3 ved tomgang når den er varm. Har 3 bar fra 1500 rpm og oppover. Tror den har vært sånn hele tida.  Er det ikke 0,3 bar MB mener er minimum?

Nå sier de sikkert dette også for å ligge på den "sikre" siden, og ikke drite seg ut med noe... din er jo gått jorda rundt tre ganger så den teller vel ikke i denne sammenheng, eller hur.... :wink:

Jeg vil anta at hvis den stiger normalt ved gasspådrag opp på max og den legger seg noe høyere ved oljebytte så er det meste ok, men jeg personlig hadde gjort noe hvis den hadde gått under 1 bar, men det er sikkert bare meg som ikke hadde klart å la den være så lav og samtidig være trygg på at ikke motoren tar kvelden hvert øyeblikk....koster noen kroner disse motoren til bare å la det tute å gå også... :P

Nå sier de sikkert dette også for å ligge på den "sikre" siden, og ikke drite seg ut med noe... din er jo gått jorda rundt tre ganger så den teller vel ikke i denne sammenheng, eller hur.... :wink:

Tja, hvor langt er det rundt jorda, da?

Uansett hvor langt den har gått, så bør jo ting være i tipp topp stand.

Jeg vil anta at hvis den stiger normalt ved gasspådrag opp på max og den legger seg noe høyere ved oljebytte så er det meste ok, men jeg personlig hadde gjort noe hvis den hadde gått under 1 bar, men det er sikkert bare meg som ikke hadde klart å la den være så lav og samtidig være trygg på at ikke motoren tar kvelden hvert øyeblikk....koster noen kroner disse motoren til bare å la det tute å gå også... :P

Er ikke helt gratis, nei.

Men oljetrykket bør vel ligge tett opp mot eller på 3 bar når bilen er i drift... og på 2-2,5 bar når den står på tomgang...?

Svada.. Så lenge du har indikasjon på måleren er det godt nok.. Har sett alt ifra 0,5-3 konstant uten att det er noe som tyder på att motor er i ferd med å ta kvelden!

Som jeg sa i en annen tråd om emnet; dett er er minimum 15 år gamle motorer, og sjanse for en indikasjonsfeil er overhengende.... Hvis måler gir respons på gasspådrag er det god grunn til å tro att alt er normalt!

M.

Hvis du vil måle sensoren, så oppgis min sensor til 185ohm +/- 10ohm, 300/24, men regner med at din ikke skal være så langt vekke fra det området. Dette er ved fullt trykk. Nærmere 0ohm ved dårligere trykk.

Svada.. Så lenge du har indikasjon på måleren er det godt nok.. Har sett alt ifra 0,5-3 konstant uten att det er noe som tyder på att motor er i ferd med å ta kvelden!

Som jeg sa i en annen tråd om emnet; dett er er minimum 15 år gamle motorer, og sjanse for en indikasjonsfeil er overhengende.... Hvis måler gir respons på gasspådrag er det god grunn til å tro att alt er normalt!

Hvis en ikke får mer enn 0,5 bar ved kjøring så er noe spinn hakkanes gale og en bør finne feilen ASAB..!!!

Det samme hvis en kun får indikasjon ved gasspådrag, da må en finne feilen og ikke bare tut og kjør og satse på at alt er ok, hvis det ikke er sensoren så vil en liten tur over fjellet mest sannsynlig ta knekken på motoren, og en langtur utenlands er utelukket..!!

Måleren skal rett opp på max trykk ved det minste gasspådrag, da er alt ok, at den synker ned mot 1 bar og rundt der ved tomgang er som regel ok.... :lol: