Thomas Madsen Posted April 1, 2007 Author Posted April 1, 2007 *bilde* Hvor finner man slike garager ??? .....hjemme hos Benz.....? Herlig å se slikt, hvilken orden folk holder på saker og ting.... *glede seg til den dagen da ny stor, flott garasje står på tomta* Vel ifølge egenskaper på bildet så står det "pakkemaskin" kan vel da gå ut ifra att han hører hjemme på en bondegård Men joa.... hadde vært snadder å hatt en slik garage Krav fra meg når vi skal kjøpe/bygge hus nå... dobbelgarage med hems, for "kontor", og hemsen skal være såpass att jeg kan gå oppreist Kan evnt midlertidig leve med noe annet, bare det er plass til 3 biler Quote
FrodeS Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Det er en fra Igland Garasjene i Grimstad, den heter E6 Aaaaalt for smått. Lurer på om det noen gang blir noe av drømmegarasjen min, jeg. 8*11 meter med tre porter og leilighet på toppen. Quote
Olav Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Her bor jeg. *FANTASTISK BILDE* Der bor du? Leier du leilighet over garasje, er den din - eller har du et hus ved siden av som vi ikke ser - og garasjen i tillegg? Leier kanskje ut en leilighet over garasjen da...? Det så utrolig flott ut der, Olav!! Forøvrig, den garasjen er jo ganske lik E6`n fra Igland som er mitt PRIMÆRE ønske....!! Jeg leier leiligheta over garasjen ja. Passe stor ungkarsleilighet for meg. I garasjen bor en båt, en Transporter, en ATV, en gressklippertraktor, og en Golden Retriever som heter Bamse. Her bodde jeg før: Quote
FrodeS Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Her bor jeg. Det så faktisk ut som omtrentlig det jeg har tenkt å bygge, muligens litt lenger. Har du noen plantegninger eller noe sånt av det bygget? Hvor god plass er det i leiligheten din? Quote
ØHN Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Har egentlig garasjen jeg trenger. 63 kvm (7x9 meter). Elektriske porter, verkstedrom, lagerrom + loft med masse plass. Quote
Olav Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Jeg har ikke målt opp leiligheten, men ifølge annonsen skulle det være ca 60 kvadrat. Tror det er litt optimistisk, men det er god nok plass for meg. Kjøkken og soverom på utbyggene. 190'n på bildet er min, og den røde loppa er firmabilen min. Quote
FrodeS Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Jeg har ikke målt opp leiligheten, men ifølge annonsen skulle det være ca 60 kvadrat. Tror det er litt optimistisk, men det er god nok plass for meg. Kjøkken og soverom på utbyggene. 190'n på bildet er min, og den røde loppa er firmabilen min. 60 kmv så litt optimistisk ut, ja. Kanskje som bruttoareal, men neppe som BOA. Jeg ser det står i annonsen, så jeg skal ikke nekte, men det virker litt rart. Rominndelingen så i grunn fornuftig ut. Viser tydelig at man fint kan få en liten leilighet inn på relativt lite areal. Legger jeg på en meter i hver retning, så bør vi definitivt begynne å snakke Quote
Olav Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 En meter i hver retning blir nok bra. Jeg vil også anbefale en litt flatere takvinkel og dermed en liten veggstubb på langsidene. Da får du bedre takhøyde innvendig, selv om det er langt fra plagsomt slik det er her. Quote
FrodeS Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 En meter i hver retning blir nok bra. Jeg vil også anbefale en litt flatere takvinkel og dermed en liten veggstubb på langsidene. Da får du bedre takhøyde innvendig, selv om det er langt fra plagsomt slik det er her. Garasjen skal bygges veldig nære huset (ratt inntil), så jeg kommer nok til å bruke tilnærmet samme takvinkel som huset (ca. 42 grader, altså ganske bratt). I 2. etg har jeg knevegger med kott ytterst. De er ca. en meter innpå huset, og gir drøyt 5 meter "bredde" på de to rommene oppe. Kottene bak kneveggene er egentlig ganske upraktiske. De er i minste laget til å bevege seg i , og skal det være plass til å bevege seg, så blir det ikke noe plass til å lagre ting. Du skulle ikke ha lyst til å ta noen ca. mål, vel? Jeg har en far som er hobby-arkitekt. Kjenner på meg at det er på tide å komme seg litt i gang med planleggingen snart. Quote
Gøran Posted April 6, 2007 Posted April 6, 2007 Her er min: Ikke den mest avanserte garasjen her. Men den fungerer som den skal. Har god plass til mye rot på loftet og.. Quote
Gøran Posted April 6, 2007 Posted April 6, 2007 stemmer det. Har vakt hele uka.. Greit med litt helligdager i budsjettet.. Synes det er ganske grei størrelse selv og. Er på 50 kvadrat + god lagringskapasitet på loftet.. Quote
FrodeS Posted April 6, 2007 Posted April 6, 2007 Er på 50 kvadrat Passe det, for en enkeltgarasje Quote
RuneT Posted April 6, 2007 Posted April 6, 2007 Ettersom flere og flere legger ut bilde av garasjen "sin", så ser jeg at det er flest som har valgt tverrstilt garasje.... Da blir jeg mindre i tvil om hva jeg selv går for!! Dessuten, på mi tomt er det tverrstilt som vil passe best inn i forhold til tilgjengelig plass... Kommer litt an på hvilken port man skal ha også. Min er 460cm bred, og da går det dårlig med tverrstilt garasje fordi takstolene må hvile på noe bærende som stjeler porthøyde som da enten blir en ståldrager, limtredrager eller en stolpe(stjeler ikke høyde). Og med stolpe kan du ikke ha en stor port, men 2 små. Da jeg har store biler (ihvertfall en) vil jeg ikke ha porter som er trange. Har leddport i stål med fjernstyring og kodelås slik at barna slipper nøkkel. I tillegg sidedør i stål. Min er forøvrig en betongbunkers med flatt tak som er terasse. Fronten kan så vidt skimtes her: Quote
SveinN Posted June 26, 2007 Posted June 26, 2007 Noen som har prøvd dette gulvet? http://www.garasjegulv.no/ Skal bygge ny garasje, og vurderer fliser i stedet for maling. Quote
Thomas Madsen Posted June 26, 2007 Author Posted June 26, 2007 Noen som har prøvd dette gulvet? http://www.garasjegulv.no/ Skal bygge ny garasje, og vurderer fliser i stedet for maling. Det gulvet så skikkelig digg ut,... hvis du tar kontakt så undersøk hvordan det er med jekk/garagejekk osv da.... Ville jo vært litt kjipt om du ødelegger det ved første hjulskift el.. Quote
Håvard Bendiksen Posted June 27, 2007 Posted June 27, 2007 Slikt gulv må jeg ha etter hvert. Jeg lurer også på om det går an å sette jekker og bukker på flisene. Quote
FrodeS Posted June 27, 2007 Posted June 27, 2007 Noen som har prøvd dette gulvet? http://www.garasjegulv.no/ Skal bygge ny garasje, og vurderer fliser i stedet for maling. Det der så dritdigg ut. Prøvde å regne ut prisen på et sånt gulv til garasjen min. 25,- pr. flis, 225,- pr. kvm, 70 kvm. Ble dyrt ja, men da sparer man seg kanskje for mye annet pes? Quote
Sven Håkon Posted June 27, 2007 Posted June 27, 2007 70kvm garasje?? Heldiggris! Fant ut at den jeg har plass i er rundt 30kvm, og da er det fort et alternativ! En kompis i California fikk tak i 2mm linoleumfliser som var selvklebende. Disse ble lagt i sjakkmønster og så helt fantastisk kule ut - helt til de begynte å skli rundt omkring Flisene det refereres til her er såvidt jeg kan se tjukke gummilignende fliser som bare ligger på underlaget? Og med puslespillkobling ser de absolutt solide ut! Quote
FrodeS Posted June 27, 2007 Posted June 27, 2007 70kvm garasje?? Heldiggris! Fant ut at den jeg har plass i er rundt 30kvm, og da er det fort et alternativ! En kompis i California fikk tak i 2mm linoleumfliser som var selvklebende. Disse ble lagt i sjakkmønster og så helt fantastisk kule ut - helt til de begynte å skli rundt omkring Flisene det refereres til her er såvidt jeg kan se tjukke gummilignende fliser som bare ligger på underlaget? Og med puslespillkobling ser de absolutt solide ut! Jeg håper å få til noe ala dette : Så får vi se, da. Quote
Sven Håkon Posted June 27, 2007 Posted June 27, 2007 Er veggen som deler de to fra den ene bærende? Quote
FrodeS Posted June 27, 2007 Posted June 27, 2007 Er veggen som deler de to fra den ene bærende? Foreløpig så er den veggen bare en svart strek på et .jpg-bilde jeg laget fort og gæli. Den er forklart som limtredrager, så tanken er ett stort, og ett litt mindre rom. Garasje for parkering + "verksted". Om den blir bærende eller ikke aner jeg ikke, men antakelig blir spennet så langt (7,5 meter) at jeg trenger en drager på midten. Den vil det jo være fornuftig å i hvertfall støtte opp der den går gjennom veggen. Jeg har et lite håp om å bygge leilighet oppå, men det gjenstår å se hva kommunen sier. En nabo jobber i noe byngings-greier, og mente det ville bli vanskelig å få godkjent. Pappa har laget tegninger på noe tilsvarende som ble godkjent og er bygget på Kløfta, så det er kanskje muligheter. Quote
Recommended Posts