Guest amorino Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Jeg har nå tittet litt under min e230 elegance (97) - og der så jeg puter under fjærene (det skal ikke være under støtdempere også?) - og både så og talte 5 "knotter". Hva betyr 5 knotter - annet enn at det hever bilen litt? Gir 5er-puter bedre demping/komfort enn t.eks. 1/2er-puter? Hvor mange cm kan jeg senke ved bare å bytte puter? Og er dette noe jeg kan fikse selv med mine 6,5 tommeltotter (ikke helt håpløs med andre ord)? Til slutt -har noen vært innom disse fjærene: http://www.autoteambergen.no/styling_mercedes/w210.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 På w201,w124 og w210 som jeg har sett så er det ei gummipute på øversiden av fjæra.Tykkelsen variere sammen med antall hakk.På w201 så er den tynneste(ett hakk) 8mm, med 5mm stigning pr.hakk til 23mm tykk(hakk).,Demperen er det vel dårlig med pute, tror jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Til slutt -har noen vært innom disse fjærene: http://www.autoteambergen.no/styling_mercedes/w210.htm Jepp, jeg har disse og de virker bra uten at jeg har erfaring med andre typer fjærer utenom de orginale styltene. Har heller ikke kjørt så langt enda så jeg kan si noe om holdbarhet. Bilen ble mye penere å se på og mmasse mye bedre å kjøre. Til og med fruen bemerket at bilen var bedre, og hun liker ikke MB. Nå skal snart nye BilsteinSprint på, de kommer fra Stjerneservise på mandag. Jeg gleder meg som en unge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Til og med fruen bemerket at bilen var bedre, og hun liker ikke MB. Nå skal snart nye BilsteinSprint på, de kommer fra Stjerneservise på mandag. Jeg tror jeg like godt vil byttet fruen også... Liker ikke MB, hva skal det bety!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Til og med fruen bemerket at bilen var bedre' date=' og hun liker ikke MB. Nå skal snart nye BilsteinSprint på, de kommer fra Stjerneservise på mandag.[/quote'] Jeg tror jeg like godt vil byttet fruen også... Liker ikke MB, hva skal det bety!? Hun har en Mitzu Romskip -90 modell 7 seter og er kjempefornøyd,men ønsker seg en Caravelle eller Hiace. Hvet ikke hva kjøreegenskaper og komfort er, men vil ha plass til hele nabolaget inni bilen i tilfelle.Selvfølgelig bruker hun stjernen når hun skal på hytten,den er jo mye bedre på langtur. Det er håp,heldigvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Hva betyr 5 knotter - annet enn at det hever bilen litt? Tror det betyr at du har puter som ikke finnes til 124/201 (samme putene, jeg har 201-delenummer på mine) er det 1-4 foran, og 1-3 bak. Det er 5 mm forskjell mellom hver, noe som utgjør ca. 1 cm ute ved hjulene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 På 210/202 så er det opp til 5 foran og 4 bak såvidt jeg husker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 På 210/202 så er det opp til 5 foran og 4 bak såvidt jeg husker! Kanskje han har puter som finnes allikevel? Du har nok helt rett. Det skulle tilsi 28mm puter foran. Han kan da gå ned til 8 mm (1er), og få ca. 4cm senking av bilen. Hvilke biler ble levert med så tykke puter orginalt? Noen med MYYYYE utstyr, eller var det andre grunner til at bilen skulle være høy? Fabrikkhevet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Hmmm... fra 28 mm til 8 mm - og da blir bilen senket med 4 cm? Jeg er riktignok lærer, men den matematikken er for avansert for meg!? Mener du 2 cm? Mister man mye komfort når man bytter puter (fra 5er til 1er)? Og bør dette gjøres av verksted, eller kan jeg knote det til selv? Jeg er derimot ikke særlig keen på å få en springfjær i skallen, så om risikoen er tilstede er det bedre at faren lempes over på en kjipe mekaniker, he-he! Jeg har også sett at støtdemperne mine har en snodig topp, den man ser i motorrommet. Omtrent som om det går an å skru på toppen på et vis... Ikke sett dette før, skal prøve å legge ut bilder i kveld. Kan jeg ha justerbare dempere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Hmmm... fra 28 mm til 8 mm - og da blir bilen senket med 4 cm? Jeg er riktignok lærer' date=' men den matematikken er for avansert for meg!? Mener du 2 cm?[/quote']Nei, jeg mener 4 cm. Grunnen er at fjæra sitter halvveis inn på bærearmen, så for hver cm denne (eller gummiputa) forlenges, vil høyden på bilen heves 2. ca.Mister man mye komfort når man bytter puter (fra 5er til 1er)?Det kan jeg ikke tenke meg. Det er ikke noen fjæringsvei å snakke om i disse.Og bør dette gjøres av verksted' date=' eller kan jeg knote det til selv? Jeg er derimot ikke særlig keen på å få en springfjær i skallen, så om risikoen er tilstede er det bedre at faren lempes over på en kjipe mekaniker, he-he![/quote']Det å bytte puta er ikke noe hokus pokus, det som er litt køddent, kan være å få ut fjæra. Som sagt sitter disse ca. halvveis inne på bærearmen, så for hver kg hjulet bærer, presses fjæra sammen med 2. (=haaaard fjær). MB har spesielle fjærklemmer til disse fjærene, du vil ikke begynne å klemme dem sammen med billige fjærklemmer fra biltema elns. Det er visst muligheter for å skru løs litt i bunn, for å få senket hjulet nok til at fjæra spenner helt ut, men det har jeg aldri prøvd selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Takk for gode svar, Frode! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest E200 Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Btw hva koster det for nye puter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Rundt en hundrings for paret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.