Jump to content

Marinisering - Hvilken MB motor er best egnet til dette?


Guest marin

Recommended Posts

Guest marin

I forbindelse med motorbytte på båt tenkte jeg litt på dette med marinisering av ulike motorer til båtbruk. Kravet er at det er en dieselmotor og at den ikke er for tung. Snakket med en som brukte en 250 diesel OM602 i lignende båt og han var godt fornøyd.

 

Jeg kunne egentlig tenkt meg en med litt større effekt (turbo) siden det gir et bedre vekt/hk forhold. 250 Turbodiesel skal vistnok ikke være særlig holdbar og den gamle OM617 synes jeg begynner å bli litt for gammel til å montere permanent i en båt.

Lurte derfor litt på en 300 TDT OM603 eller helst OM606 hvis dette er å oppdrive. Hva tror dere om å montere en slik ombord i en båt? Det er klart at dieselmengde og maks turtall bør justeres ned slik at den holder lengre, men jeg kjører ikke så mye at jeg trenger en "uslitelig" installasjon heller. Da hadde jeg nok gått for lastebilmotor, men disse er veldig tunge og store.

 

Selve mariniseringen benytter eksisterende røropplegg og varmevekslere, men til drift av sjøvannspumpen må jeg enten ordne et reimdrev eller en eletrisk pumpe.

 

Hvilken motor bør jeg benytte og som ikke er for dyr å anskaffe? Er det noe jeg bør være oppmerksom på?

 

på forhånd takk. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest marin

Kan for egen regning tilføye at jeg ble tipset om 290 turbodiesel som ble brukt i Gelendewagen skal være en bra motor.

Er dette en 5 eller 6 sylindret motor? Hva må jeg måtte regne med å betale for en slik?

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med motorbytte på båt tenkte jeg litt på dette med marinisering av ulike motorer til båtbruk. Kravet er at det er en dieselmotor og at den ikke er for tung. Snakket med en som brukte en 250 diesel OM602 i lignende båt og han var godt fornøyd.

 

Jeg kunne egentlig tenkt meg en med litt større effekt (turbo) siden det gir et bedre vekt/hk forhold. 250 Turbodiesel skal vistnok ikke være særlig holdbar og den gamle OM617 synes jeg begynner å bli litt for gammel til å montere permanent i en båt.

Lurte derfor litt på en 300 TDT OM603 eller helst OM606 hvis dette er å oppdrive. Hva tror dere om å montere en slik ombord i en båt? Det er klart at dieselmengde og maks turtall bør justeres ned slik at den holder lengre, men jeg kjører ikke så mye at jeg trenger en "uslitelig" installasjon heller. Da hadde jeg nok gått for lastebilmotor, men disse er veldig tunge og store.

 

Selve mariniseringen benytter eksisterende røropplegg og varmevekslere, men til drift av sjøvannspumpen må jeg enten ordne et reimdrev eller en eletrisk pumpe.

 

Hvilken motor bør jeg benytte og som ikke er for dyr å anskaffe? Er det noe jeg bør være oppmerksom på?

 

på forhånd takk. :D

 

Båt- og bilbruk er helt forskjellig for motorer. Mens vi i bil gjerne trår på litt akkurat i det vi drar i gang, og deretter ligger og cruiser pent og pyntelig med kanskje 10% av motorens effekt utnyttet, kan man med båt gjerne ligge på max alt mulig i .. tja.. så lenge man gidder egentlig. Det gjør at en del bil-motorer blir et mareritt å marinisere. Eksempelvis den gamle 1,6 liter diesel fra VW, som var uslitelig i golf, men tok kvelden med en gang den ble satt i båt. Turbodieselen var enda verre, men den holdt jo ikke bra i bil en gang.

Et motor som skal tåle marinisering svært godt er den gode, gamle 3,3-liter turbodieselen som nissan puttet i patrol. Den veier sikkert grisemye, men kan knapt slites ut.

 

Hvis en 250D holder dårlig i båt, da vet jeg ikke helt hva som skal kunne brukes, for 250D er noe av det mest holdbare som finnes fra MB. Jeg har ikke helt trua på at du greier å slite ut en sånn med det første.

 

Motorer jeg ville vurdert :

300d 12v / 24v

250d 10v / 20v.

 

Disse er levert i 124,201 og 202. 300-24 er også levert i 210.

 

OM603 turbo ville jeg vært veldig skeptisk til å putte i båt. Tror du vil ta toppen på den før du rekker å si "toppfart"

 

edit : 290 er ikke nødvendigvis så dum. Den finnes uten turbo med ca. 90hk og med turbo med ca. 130 hk. Dette er egentlig en oppborret 250D, og skal holde rimelig greit.

Link to comment
Share on other sites

Kan for egen regning tilføye at jeg ble tipset om 290 turbodiesel som ble brukt i Gelendewagen skal være en bra motor.

Er dette en 5 eller 6 sylindret motor? Hva må jeg måtte regne med å betale for en slik?

 

Forsvaret sine 290 Geländewagen`er er hvertfall 6-sylindrete! Du kan jo se om ikke du får skaffet en av dem? Eventuelt om du finner en sivil utgave....

Link to comment
Share on other sites

Kan for egen regning tilføye at jeg ble tipset om 290 turbodiesel som ble brukt i Gelendewagen skal være en bra motor.

Er dette en 5 eller 6 sylindret motor? Hva må jeg måtte regne med å betale for en slik?

 

Forsvaret sine 290 Geländewagen`er er hvertfall 6-sylindrete! Du kan jo se om ikke du får skaffet en av dem? Eventuelt om du finner en sivil utgave....

 

Vet du ikke drikker, men kan jeg spørre hva annet du hadde hatt i deg sist du telte etter antallet sylindre på en 290??

 

Data :

 

290 GD Lang

 

 

0-100 på 25 sekunder. Wuhuu!! Disse føltes faktisk ganske spreke etter å ha kjørt 240GD...

Link to comment
Share on other sites

[Vet du ikke drikker, men kan jeg spørre hva annet du hadde hatt i deg sist du telte etter antallet sylindre på en 290??

Data :

290 GD Lang

0-100 på 25 sekunder. Wuhuu!! Disse føltes faktisk ganske spreke etter å ha kjørt 240GD...

 

Jeg må nok resignere på antall sylindre.. Var litt forhastet der... Se nedenstående tekniske data -iht Teknisk Håndbok TH 9-2320-25/222-10 (Feltvogn, 3/4 T, 4x4, Mercedes 240GD) og Teknisk Håndbok TH 9-2320-25/222-10(Feltvogn, 3/4 T, 4x4, Mercedes 290GD).

 

Men.. 0-100 på 25 sekunder... Husk på en ting: Forsvaret sine kjøretøyer går ikke på ordinært drivstoff, men på F-34 (var det ikke det det hette??) som er en blanding av parafin, smørestoffer osv... Det gjør at kjøretøyet definitivt brukte litt lenger tid enn de sivile på å komme opp i hastigheter.. Men 290GD`n hadde STORE forbedringer i forhold til sin forgjenger, 240GD`n...

 

Litt tekniske data:

240GD

Maskintype: OM 616, firetakt-diesel, forkammer.

Antall sylindre: 4.

Kompresjon: 21:1.

Effekt ifølge DIN: 53kW (72hk) ved 4400 omdr/min.

Maks dreiemoment ved 2400 omdr/min: 140Nm.

Maks tomgangsturtall, ubelastet: 5300 omdr/min

Maksimalhastighet, høyserie: 120 km/t.

Maksimalhastighet, lavserie: 55 km/t.

Girkasse: 4 gir forover fullsynkronisert, og revers.

Felgdimensjoner: 5 1/2 JK 16 H2.

 

290GD

Maskintype: OM 602 D29, firetakt-diesel

Antall sylindre: 5.

Kompresjon: 22:1

Effekt ifølge DIN: 70 kW (95hk) ved 4000 omdr/min.

Maks dreiemoment ved 2300 omdr/min: 192Nm.

Maks tomgangsturtall, ubelastet: 4200 omdr/min.

Maksimalhastighet, høyserie: 131 km/t.

Maksimalhastighet, lavserie: 70 km/t.

Girkasse: 5 trinns synkronisert forover, med usynkronisert revers.

Felgdimensjoner: 6 JK 16 H2.

 

Angående hastigheter - så kan du nær halvere hastigheten på høyserie ved bruk av parafinblandingen F-34! Maks hastighet for 240GD er ca 70 km/t, mens for 290GD er den 85(95) km/t - med masse godvilje, nedoverbakke, medvind og en bitte liten modifisering...  8)  Disse farts"mulighetene" står ikke oppført i TH - men er faktiske data som også er personlig erfart... :)

Link to comment
Share on other sites

 

Angående hastigheter - så kan du nær halvere hastigheten på høyserie ved bruk av parafinblandingen F-34! Maks hastighet for 240GD er ca 65 km/t, mens for 290GD er den 80(90) km/t - med masse godvilje, nedoverbakke, medvind og en bitte liten modifisering...  8)  Disse farts"mulighetene" står ikke oppført i TH - men er faktiske data som også er personlig erfart... :)

 

Nå må du rulle inn. F-34 er parafin, og det gir veldig lite effekttap i forhold til diesel. Jeg har selv kjørt 240GD i 120, fyret på F-34. Det var uten kjøttkaker til middag.

Link to comment
Share on other sites

For å "ramle tilbake" på riktig spor... Marinisering av motor....

 

Har du bilder av prosjektet ditt? Hvordan ønsker du å løse kjøle-"problematikken" ved bruk av en bilmotor i en båt?

Link to comment
Share on other sites

Guest marin

Takker for svar. Nei har ingen bilder enda, men motorrommet er ganske bredt og lavt. Diskuterte litt med en mekaniker forleden og antageligvis må jeg kjøpe ny varmeveklser både for vann og oljekjøler og i tillegg burde jeg ha intercooler mente han. Alt dette må selvsagt ha gjennomstrømning av sjøvann, trolig er det letteste å montere en elektrisk pumpe for dette. Men han rådet meg mest til å kjøpe en motor som det selges ferdige mariniseringssett til, og da var det Volvo som vistnok var lettest å skaffe deler til.  Dessuten var det lettest å få tak i passende gear til disse.

 

Men jeg vet også at dette er tunge og store motorer, og det hadde vært moro å fått til noe som ikke ble så himla dyrt.

Jeg vet at bil og båt bruk er 2 helt forskjellige ting, men han mekanikeren mente at basismotorene var mye de samme for bil og båt, bare med bedre kjøling og mindre effektuttak på marinemotorene. Turbotrykk trengte man heller ikke være redd for, med god forkjøling var dette snarere en fordel sålenge man samtidig reduserte innsprøytet dieselmengde mente han.

 

La oss derfor si at jeg reduserer maks turtall til 3500 rpm og samtidig justerer motoren slik at den får 20% mindre diesel med samme luftmengde. Vil en 290 motor være istand til å tåle å gå i timesvis på ca. 3200 rpm under disse forutsetningene?

Helst ville jeg hatt den nye 177 hesteren (OM 606) men denne blir kanskje vanskelig å skaffe og blir muligens litt for lang. Har iallfall hørt at dette er en sprek og holdbar motor.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble skissert en svært enkel form for marinisering her på jobb...

 

Nemlig at du kutter ut radiatoren... slangene som skulle vært montert inn til og ut fra radiator, de forlenges og kobles på et kobberrør som er montert fast under/på siden av kjølen av båten, og dermed ligger under vannlinjen (f.eks rett under båten)... Det betinger jo da at du borrer 2 hull i skroget - et framme og et bak motoren - og sørger for at de er godt tettet igjen rundt gjennomføringen/røret som går gjennom hullene...

 

Kobberrøret vil da hele tiden ha kjøling fra saltvannet, og frostvæsken (som da er av biltype) som da går fra motoren og ned i dette kobberrøret og tilbake igjen i motoren vil hele tiden holdes "nedkjølt"....

 

Men det spørs jo om hvor profft det vil bli seendes ut da...? Og hvor praktisk det vil være med et kobberrør utenpåmontert på skroget....? Ikke minst for båtens sjøegenskaper...?

Link to comment
Share on other sites

La oss derfor si at jeg reduserer maks turtall til 3500 rpm og samtidig justerer motoren slik at den får 20% mindre diesel med samme luftmengde. Vil en 290 motor være istand til å tåle å gå i timesvis på ca. 3200 rpm under disse forutsetningene?

 

Dette høres i mine ører ut som veldig feil. Dette må da bli alt for varmt.

 

En annen ting er vannpumpa. Den må ha smøring, og det for den fra kjølevesken. Sjøvann er det vel dårlig med smøring i? Eller skal den bare fjernes til fordel for en elektrisk? Og hva med blokka? Er ikke den av støpejern. Det må da ruste fullstendig. Men nå skal det sier at jeg er erkelandkrabbe, så dette med marinisering vet jeg ingen ting om. Når jeg leste overskriften trodde jeg den handlet om god mat jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

La oss derfor si at jeg reduserer maks turtall til 3500 rpm og samtidig justerer motoren slik at den får 20% mindre diesel med samme luftmengde. Vil en 290 motor være istand til å tåle å gå i timesvis på ca. 3200 rpm under disse forutsetningene?

 

Dette høres i mine ører ut som veldig feil. Dette må da bli alt for varmt.

 

En annen ting er vannpumpa. Den må ha smøring, og det for den fra kjølevesken. Sjøvann er det vel dårlig med smøring i? Eller skal den bare fjernes til fordel for en elektrisk? Og hva med blokka? Er ikke den av støpejern. Det må da ruste fullstendig. Men nå skal det sier at jeg er erkelandkrabbe, så dette med marinisering vet jeg ingen ting om. Når jeg leste overskriften trodde jeg den handlet om god mat jeg :lol:

 

Nettopp derfor som Trond Erik sier, er det kanskje en lur idé den marinerings-metoden jeg er blitt foreskrevet (av en sjøoffiser.....)....?

 

Nemlig at du kutter ut radiatoren... slangene som skulle vært montert inn til og ut fra radiator, de forlenges og kobles på et kobberrør som er montert fast under/på siden av kjølen av båten, og dermed ligger under vannlinjen (f.eks rett under båten)... Det betinger jo da at du borrer 2 hull i skroget - et framme og et bak motoren - og sørger for at de er godt tettet igjen rundt gjennomføringen/røret som går gjennom hullene...

 

Kobberrøret vil da hele tiden ha kjøling fra saltvannet, og frostvæsken (som da er av biltype) som da går fra motoren og ned i dette kobberrøret og tilbake igjen i motoren vil hele tiden holdes "nedkjølt"....

 

Da mangler du bare å koble til det elektriske nøyaktig på samme måte som en bilmotor... Skulle du ha turbo her, sa du - eller hvor kommer intercooler`n inn i bildet?

Link to comment
Share on other sites

Dette høres i mine ører ut som veldig feil. Dette må da bli alt for varmt.

 

Det skal helt spesielle ombygginger til før motoren tåler å bli kjølt av sjøvann. En kan ikke gjøre det med en vanlig bilmotor uten videre.

Link to comment
Share on other sites

OM602 er i hvertfall laget for å ligge på høyt turtall i timesvis, og den eneste elektronikken den har er til glødereléet, ellers er det vakum som er kongen.

 

Da høres det faktisk ut som at 290 motoren til GD`n passer ypperlig for ditt bruk, marin....

 

Men tror kanskje jeg ville beholdt motoren slik den er, og ikke inn med turbo...? Uansett - en intercooler - hvor skal den få kjølinga si fra, inni et maskinrom i skroget til båten???

Link to comment
Share on other sites

OM602 er i hvertfall laget for å ligge på høyt turtall i timesvis, og den eneste elektronikken den har er til glødereléet, ellers er det vakum som er kongen.

 

Da høres det faktisk ut som at 290 motoren til GD`n passer ypperlig for ditt bruk, marin....

 

Men tror kanskje jeg ville beholdt motoren slik den er, og ikke inn med turbo...? Uansett - en intercooler - hvor skal den få kjølinga si fra, inni et maskinrom i skroget til båten???

 

Er 290 OM602? Jeg vet den har sitt utspring i 250D (vet ikke om det er OM602 eller OM605), borret opp 400ccm og fått stjernepumpe av typen VAG bruker. Jeg tror ikke denne er levert sivilt uten turbo.

 

Det var snakk om litt mer power enn hva en 250D gir (90-95 hk hvis det er 10v), så 290 er nok da mest aktuell med turbo.

 

EDIT :

En stor fordel med 250D og 300D er at de er relativt enkle å skaffe, så sånn sett kan man bare døtte neddi en, kjøre det det holder, og hvis det ikke holder, bare dytte neddi en ny, og kjøre litt penere.

Link to comment
Share on other sites

OM602 er i hvertfall laget for å ligge på høyt turtall i timesvis, og den eneste elektronikken den har er til glødereléet, ellers er det vakum som er kongen.

 

Da høres det faktisk ut som at 290 motoren til GD`n passer ypperlig for ditt bruk, marin....

 

Men tror kanskje jeg ville beholdt motoren slik den er, og ikke inn med turbo...? Uansett - en intercooler - hvor skal den få kjølinga si fra, inni et maskinrom i skroget til båten???

 

Er 290 OM602? Jeg vet den har sitt utspring i 250D (vet ikke om det er OM602 eller OM605), borret opp 400ccm og fått stjernepumpe av typen VAG bruker. Jeg tror ikke denne er levert sivilt uten turbo.

 

Det var snakk om litt mer power enn hva en 250D gir (90-95 hk hvis det er 10v), så 290 er nok da mest aktuell med turbo.

 

EDIT :

En stor fordel med 250D og 300D er at de er relativt enkle å skaffe, så sånn sett kan man bare døtte neddi en, kjøre det det holder, og hvis det ikke holder, bare dytte neddi en ny, og kjøre litt penere.

 

290 er en OM602 maskin ja! Som jeg skrev tidligere i tråden - og dataene er tatt ut fra Forsvarets Tekniske Håndbøker for kjøretøyet! Det er en 10V maskin, og den har 95Hk.

Link to comment
Share on other sites

Guest marin

Hm. .nå ble det mye sitering på tråden her.

1. En dieselmotor går kaldere jo mindre diesel den får og imotsetning til bensin vil luftoverskudd drevet av turbo med etterkjøling hjelpe til å kjøle motoren. Dette er iallefall hva jeg har fått høre.

2. Smøring av vannpumpen.. Denne er vannsmurt. (gummiskovler) Kjølesystemet er 2 krets, dvs. det vanlige kjølevannet sirkulerer i motorens vanlige krets, men istedetfor å gå gjennom en radiator går den gjennom en varmeveksler. Alternativet med å legge et rør under kjølen kunne gått, men det er en hurtiggående båt og dette vil skape motstand i vannet i tillegg til at den blir veldig utsatt. Direkte sjøvannskjøling er et alternativ hvis man har tenkt å bytte motor en gang i året. Sjøvannet krystalliserer seg hvis det er over 60 grader og tetter motoren, dessuten hva med RUST?

3. Ettermontering av turbo er ikke aktuelt, motoren må ha turbo orginalt skal det være den minste sjans for at dette skal holde  :lol: Men intercooler av noe slag bør monteres, her sirkulerer det kalde sjøvannet og kjøler luften.

4. Det eletriske, huff dette hadde jeg ikke tenkt på. En kraftig bøyg og overkomme, ikke rart man satset på en god gammel 602. Men en oppborret 602 altså denne 290 med turbo hvordan er den styrt? Vakuum eller eletrisk?

 

Ikke rart så få driver med dette, jo mer jeg tenker på det jo mer komplisert virker det.

 

Takker iallefall for innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Fatterns E290TDT er elektrisk styrt i hvertfall.

 

Jeg ser av spesfikasjonene hos Mercefreaken, at det er andre kompresjonsforhold og flere hestekrefter og større dreiemoment i den sivile utgaven som Trond Erik nevner her, enn den militære som jeg har ramset opp spesifikasjonene fra...

 

Sivil:

Kompresjon: 19,5

Effekt: 129 HK ved 4000 o./min.

Dreiemoment: 300 Nm ved 1800-2400 o./min

 

Militær:

Kompresjon: 22:1

Effekt ifølge DIN: 70 kW (95hk) ved 4000 omdr/min.

Maks dreiemoment ved 2300 omdr/min: 192Nm.

 

Jeg vet også at det er andre spesifikasjoner på de militære girkassene(vet ikke konkret HVILKE), og det kan kanskje ha en stor betydning også?

 

Ellers husker jeg ikke om den militære 290`n er elektrisk eller vakum-styrt, men utfra Surf Blau sitt innlegg;

 

OM602 er i hvertfall laget for å ligge på høyt turtall i timesvis, og den eneste elektronikken den har er til glødereléet, ellers er det vakum som er kongen.

 

...så kunne man jo tro at den er vakum-styrt?

Link to comment
Share on other sites

Guest marin

Med den der ombord hadde det vel blitt mer lavtflyging heh.

Så den militære utgaven er uten turbo ja. Det virker jo sannsynlig siden kompresjonen er høyere.

Velvel, kanskje man likegreit kan satse på en god gammel 250 likevel da.

Snakket med et båtfirma idag, de frarådet likegodt hele greia og anbefalte (selvsagt) en av deres merine motorer.

 

Jeg tror likevel at med mye fingerferdighet og en god basismotor så skal dette la seg gjøre. Spørsmålet er om det er lurt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...