Guest Ekern Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Hei, Jeg drev å tenkte når jeg satt i bilen i dag... Og lurte på om det ikke var mulig å putte en subwoofer som er en del av anlegget i huset (240v) og plassere i bilen med en transformator.. Subwooferen er en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329480&view=detailed sånn en, bilen jeg hadde tenkt å sette den i er en mercedes 200D. Jeg er ikke helt stø på omregning av 12v 240v men hadde det gått, eller vil det tappe for mye strøm av batteriet? Quote
Guest Ekern Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Opps, ble en del stavefeil og slikt, gikk litt vel fort i svingene. Men som dere kanskje skjønte var spørsmålet om den høytaleren som står inne kan brukes i bilen:) Quote
FrodeS Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Opps, ble en del stavefeil og slikt, gikk litt vel fort i svingene. Men som dere kanskje skjønte var spørsmålet om den høytaleren som står inne kan brukes i bilen:) Hva skulle poenget være? Kan du ikke heller kjøpe en som er laget for bil-bruk? http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=208 f.eks. Quote
Guest 2271 Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Hva skulle poenget være? Spare penger - "hvorfor ha 2, når du bare trenger 1".....? Jeg personlig ville nok likevel ha gått for en egen en til bil... Ser for meg et sammensurium av ledninger og krøll og "tjuvkoblinger" baki bagasjen på den bilen.... Quote
Guest Ekern Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Poenget er : Jeg eier alt den subwooferen til den som jeg linket til. Lurte bare på om det blir mye krøll med dynamo, lading, amp, varme på ledningene, sikringer og sånt. Eller om det hadde gått greit sånn strøm messig. tenkte bare å flytte subwooferen innenifra og ut i bilen. Er enig i at det kan være lurere å kjøpe en bil subwoofer, men når jeg har denne alt.... bare lurte: Quote
FrodeS Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Poenget er : Jeg eier alt den subwooferen til den som jeg linket til. Lurte bare på om det blir mye krøll med dynamo, lading, amp, varme på ledningene, sikringer og sånt. Eller om det hadde gått greit sånn strøm messig. tenkte bare å flytte subwooferen innenifra og ut i bilen. Er enig i at det kan være lurere å kjøpe en bil subwoofer, men når jeg har denne alt.... bare lurte: Trodde du skulle kjøpe en. JEG ville ikke gjort det. Tror du kan få mye tull med jordinger og sånt, men det lar seg sikkert gjøre. Den vil ikke bruke noe særlig mer strøm enn tilsvarende laget for bil (inverter gir normalt ca. 90% effektivitet). Det er ikke så store subberen du har der, så jeg ville nok heller montert inn en vanlig bilforsterker, og evnt. koblet subberen i kassa di til den. Quote
fanatic124 Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 Dette ville jeg aldri gjort om jeg var deg For det første må du ha en 12-230V omformer, hvilket vil trekke en hel del amps fra batteriet sammen med den aktive forsterkeren i subwooferen. For det andre så er jo denne subwooferen downfiring-konstruert, og vil overhode ikke passe lydkarakteristikken i bilen din. For det tredje er subwooferen konstruert for å stå stille, ikke være i bevegelse, og etter hvordan subwooferen ser ut å bedømme tror jeg at jeg ville spent den godt fast i seteveggen hvertfall Quote
FrodeS Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 For det første må du ha en 12-230V omformer, hvilket vil trekke en hel del amps fra batteriet sammen med den aktive forsterkeren i subwooferen. Selve inverteren trekker ca. 10% av det den leverer. Dvs. at han må bruke ca. 10% mer strøm. Akkurat det burde ikke ha noe å si. Sikkert mange som har forsterkere som trekker veldig mye mer enn dette noen gang vil kunne gjøre. Quote
Håvard Bendiksen Posted July 6, 2007 Posted July 6, 2007 Selve omformeren er rimelig kostbar. Du må ha en voksen en og da ryker det fort tusenlapper. Bedre å kjøpe en billig bil-amp og et element og litt spon/mdf-plate samt en standard kabelpakke så er du igang. Da får du kassa akkurat slik du vil og får ingen problemer med at den fine svarte boksen flyger rundt baki bilen. Quote
vegardxf Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 du kan kjøpe en bilforsterker å kjøre den der på. men da MÅ du koble fden integrerte forsterkeren helt av elementet når du skal kjøre med annen forsterker. så kan du jo legge den ned bai bilen så den peker bakover og feste den på ett vis....skal ikke være noe problem det Quote
Martin B. Posted December 7, 2007 Posted December 7, 2007 Mulig jeg tar feil, men jeg har hørt at mercene våre ikke er de enkleste å bygge lyd i, spesielt sedanene. Ville man ikke da trenge f.eks. et ganske kraftig subelement og en egnet forsterker for å få noe særlig "trøkk"? Quote
vegardxf Posted December 7, 2007 Posted December 7, 2007 Mulig jeg tar feil, men jeg har hørt at mercene våre ikke er de enkleste å bygge lyd i, spesielt sedanene. Ville man ikke da trenge f.eks. et ganske kraftig subelement og en egnet forsterker for å få noe særlig "trøkk"? det er litt vanskelig og få frem lyd ja. man må bare finne måter og få lyden gjennom hattehyllen på biler hvor du ikke er så nøyen på hattehyllen er det lovlig å skjøre hull så lenge man BARE skjærer i metallet hvor det ikke er bøyer(forsterkninger). på nyere biler går det fint og ta ut orlginal høyttalerene i hattehyllen og legge over dekselet igjenn. Quote
Recommended Posts