Jump to content

Støtdempere foran på s124.

Svein A

Recommended Posts

Jeg har akkurat byttet akkumulator kuler og oljerør(dempere) bak på min 300tdt. (takk til Simen på Stjerneservice som skaffet alt av deler til en pris som tilsier at jeg har spart inn medlemsavgiften for de nærmeste 10 åra.)

Da fant jeg ut at demperene foran ikke var de beste de heller.

Kan jeg montere dempere og fjærer foran til Sportline utgaven uten noe større problemer?

(Det er ikke sportline jeg har.)

Jeg har akkurat byttet akkumulator kuler og oljerør(dempere) bak på min 300tdt. (takk til Simen på Stjerneservice som skaffet alt av deler til en pris som tilsier at jeg har spart inn medlemsavgiften for de nærmeste 10 åra.)

Da fant jeg ut at demperene foran ikke var de beste de heller.

Kan jeg montere dempere og fjærer foran til Sportline utgaven uten noe større problemer?

(Det er ikke sportline jeg har.)

Litt usikker om du bør skifte fjærer også. Sportline er jo lavere, men det er fjærene som sørger for høyden, ikke demperne. Kanskje det blir for kort vandring. Bytter du både dempere og fjærer, så bør du vel helst bytte fjærene bak også, og få justert høyden.

Var det vanskelig å bytte kulene? Må sikkert bytte mine etterhvert jeg også.

Demperne til sportline er ikke kortere i kassen så det er null problem.

Men setter du på sportline fjærer fremme så bør du gjøre det bak også for sportline er nesten 32mm lavere.... det vil se ut som en god gammel volvo traktor.... :lol:

På min E220T (E500 optikk) er det montert senkesett fra H&R foran (som blir byttet ut med et helt nytt 35mm senkesett fra H&R nå om kort tid) i kombinasjon med Gule Koni støtdempere. Bak er det originalt, bortsett fra fjærene som da også er fra H&R.

Det er også montert E500-stag foran, og justerbare foringer og slikt bak.

Jeg synes det er et gullende godt oppsett, og bilen sitter bra klistret på veien...

Demperne til sportline er ikke kortere i kassen så det er null problem.

Men setter du på sportline fjærer fremme så bør du gjøre det bak også for sportline er nesten 32mm lavere.... det vil se ut som en god gammel volvo traktor.... :lol:

Bilen er senket i dag, grunnen til at jeg vil ha sportline dempere/fjærer er for å heve den litt foran.(subber over alt nå). Så den vil nok bli mer riktig i høyde forholde bak/foran med å heve den litt.(har litt traktor tendenser i dag).

FrodeS:

Var det vanskelig å bytte kulene? Må sikkert bytte mine etterhvert jeg også.

Det var litt trangt og jeg måtte varme koblingene for ikke å knekke røra.

Ingen umulighet å gjøre selv, men du bør ha tillgang ordentlig varme utstyr.

Et tips, ikke stram de 3 skruene som kulene sitter fast med for mye. Knekker fort.

Bilen er senket i dag, grunnen til at jeg vil ha sportline dempere/fjærer er for å heve den litt foran.(subber over alt nå). Så den vil nok bli mer riktig i høyde forholde bak/foran med å heve den litt.(har litt traktor tendenser i dag).

Har du prøvd å sette på andre puter..??

Det kan være du kun trenger nye dempere fremme og større puter, og med riktig hødejustering bak så sitter det som et skudd.... :lol:

Jeg har 2`er puter bak og 3`er fremme på senkesett og med riktig høydejustering bak så er min omtrent i vater.... :P

Har hørt om flere som har 1`er puter bak og 3 eller 4`er fremme for å få det riktig, varierer veldig dette alt etter type senkesett....bak er det som regel plenty plass til dekk, derfor er det lett å senke bak 1cm eller to og heve fremme 1 cm eller to for å få det riktig.... :P