Jump to content

Lastindex

Simen Arntsen

Recommended Posts

Hei

På min 2010 E350, skal eg ha lastindex 97 på bakaksling. På bilen er det registrert følgande:

Dekk foran 245/40R18 XL
Dekk bak 245/40R18 XL
Lastindeks foran 90
Lastindeks bak 97

LI 97 tilsvarer nøyaktig halve max akselvekt bak.

Slik eg har forstått er eit dekk merka XL, godkjent for høgare last enn eit med same Li, som ikkje er merka XL, og at den ekstra lasta er tilsvarande 3 Li høgare.

Så spørsmålet er då, må eg ha dekk som er Li 97 XL, eller er 97 uten XL og godkjent? Viss eg kan bruke 97 uten XL, kan eg då og bruke 94 XL?

Problemet er at i ein del aktuelle dimensjonar er Li 94, 95 og 96, men ofte med XL.

Hvis du ser i vognkortet ditt så står vel kun tallet, Dvs at dette må være det samme uavhengig av bokstavene bak.

Jeg har samme problem med min hybrid, der er lastindeksene så høye at det ikke finnes sommerdekk eller vinterdekk i de dimensjonene som normalt passer E klasse.....😆

Som sagt står det XL på dimensjon, og 97 på Li, men har ikkje klart å finne ut om det må vere 97 XL, eller om berre 97 er godt nok.

Men forklaringane som står rundtom, er så utydelege at eg klarer i alle fall ikkje å forstå det, f.eks sitat frå Nokian:

"XL betyr at bilen er egnet for dekk med en ekstrabelastningsindeks. I vårt eksempel er belastningsindeksen 94. Hvis indeksen var 91, ville XL-merkingen ikke være nødvendig."

😶

Det er tallet som er det avgjørende. Om det står XL eller ikke har ingen betydning, men ofte vil det være XL siden samme dimensjon uten XL ikke har høy nok loadindex.

Du må ha dekk som minimum samsvarer med aksellasten, altså må maksimal last på dekket være minst halvparten av tillatt bakaksellast.

XL står for Xtra Load. Det er dekk som har en litt annen oppbygging enn vanlige dekk, og brukes mye på f.eks. SUV'er og Pickuper, som kan ha store forskjeller i belastning mellom tom og full bil. Dekkene gir mindre varmeutvikling ved høy belastning. Det er som regel dekk som er forsterket, og derfor litt stivere enn rene personbildekk, og det kan av og til merkes på komfort og kjøreegenskaper. Ikke nødvendigvis dårligere, men kanskje litt annerledes. Noen dekkdimensjoner er vanskelig å finne i kombinasjoner med høy lasteindeks og tilstrekkelig høy fartsindeks, ganske enkelt fordi det er få biler som bruker den dimensjonen. Da finnes det ofte XL-dekk som oppfyller kravene. Jeg har sjøl vinterdekk i en gammel dimensjon, og da er XL-dekk lettere å finne. Lastindeks er lastindeks, det er ikke annerledes på et XL-dekk, det er ingen 'slingringsmonn', det er kun tallet i vognkortet som avgjør.

Edited by Olaf
  • Like 1

• 11 months later...

Oppfølgingsspørsmål her;

Min CLS skal ifølge vognkortet ha lasteindeks 96 foran og 98 bak, men i hjelpeteksten står det at verdien må være minst like høy som akselens tillatte totalvekt delt på 2. Maks tillatt aksellast eksempelvis bak er 1245kg, altså er maks belastning per hjul 622,5kg når man deler på 2. Runder man opp til 630kg per hjul kommer man da til en lasteindeks på 92 ifølge tabellene, noe som jo er ganske forskjellig fra vognkortets 98 (750kg).

295820326_Screenshot2020-10-01at13_16_15.thumb.png.bd37366dde60fd882371c65a915b1ba0.png

1329924981_Screenshot2020-10-01at13_18_40.thumb.png.a9bdc0c7d49ee3512490a7376ac7d23f.png

Basert på hjelpeteksten som sier at verdien må være minst like høy som akselens tillatte totalvekt, kan jeg da lovlig bruke dekk som har en lasteindeks mellom 92 og 98 eller vil dette gi feil på f.eks. EU-kontroll eller i en teknisk undersøkelse?

Edited by Sven Håkon