Jump to content

Små lakk rust skader


SverreOlsen124

Recommended Posts

God dag. På min clk er den noen virkelig små lakk rust som har startet å komme gjennom. Hvordan bør eg gå fram for å fjærne dette? Tenkte selv att eg kunne maskere av en cm høyere en ka rusten er, bruke en skalpell å kutte ut en firkant med runde hjørner rundt rusten, fjærne lakk samt rust, ta å flytte teipen litt ut, pusse overgangen, grunne, så lakke over. La det herde for å så våtslipe fra 800-2000. Hørres det ut som en grei framgangsmåte? Rekner med eg må av med bak skjermen.

20191006_080749.jpg

20191006_080727.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste er å få vekk alt av rust. Den beste måten er sandblåsing, men det er ikkje alltid så lett å få til, og utstyr har du kanskje ikkje..

Det nest beste er å skrape vekk det grovaste, slipe vekk det du kan med grovt slipepapir, og ta resten med ein litt grov pusserondell på drill, eller slipefille tilsvarande Biltema 20089. Du vil sannsynlegvis ikkje klare å komme helt ned i alle porene, så til slutt må du behandle med rustdrepande middel, ellers vil det komme tilbake før eller seinare, uansett kor god lakk du har på.

Etter du har fått vekk rust er det viktig med god, vanntett grunning. Zinkspray er ikkje godt nok aleine.

Når det kjem til lakkeringa vil eg ikkje uttale meg..

Overflate skal vere rein, tørr, fettfri, silikonfri, og helst romtemperatur før all form for lakk/grunning leggast på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simen Arntsen said:

Det viktigaste er å få vekk alt av rust. Den beste måten er sandblåsing, men det er ikkje alltid så lett å få til, og utstyr har du kanskje ikkje..

Det nest beste er å skrape vekk det grovaste, slipe vekk det du kan med grovt slipepapir, og ta resten med ein litt grov pusserondell på drill, eller slipefille tilsvarande Biltema 20089. Du vil sannsynlegvis ikkje klare å komme helt ned i alle porene, så til slutt må du behandle med rustdrepande middel, ellers vil det komme tilbake før eller seinare, uansett kor god lakk du har på.

Etter du har fått vekk rust er det viktig med god, vanntett grunning. Zinkspray er ikkje godt nok aleine.

Når det kjem til lakkeringa vil eg ikkje uttale meg..

Overflate skal vere rein, tørr, fettfri, silikonfri, og helst romtemperatur før all form for lakk/grunning leggast på.

Har kompressor, så kan vell få til sånblåsing, men er så lite punkt det er snakk om, att eg vett ikke om sandblåsing er det beste å komme til med? Takk for gode råd! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...