Jump to content

Recommended Posts

Posted

Grunnet ulyder i ratt/rattstamme under dreiing på rattet, har jeg dusjet litt olje inn i rattstammen. Ulydene er borte, men etterhvert har SRS varsellampe begynt å blinke under kjøring. Er litt engstelig for at airbagen skal utløses når jeg minst venter det. Tenker derfor å bytte sensor, da jeg tror at det er denne som ikke satt pris på bli dynket i olje. Spørsmål 1: Hvor sitter sensoren? Spørsmål 2: Hvilken dimensjon på torx-nøkkelen må jeg ha for å løsne airbag-delen fra resten av rattet? Spørsmål 3: Hvilken dimensjon på pipa må jeg ha for å skru av rattet fra rattstammen? Håper noen vet dette. :)

Posted

Alt etter årsmodell forbindes elektronikken i horn og airbag med resten av bilen gjennom såkalte sleperinger. Dette er noen ringer montert i rattet, som har et par fjærbelastede børster som presses mot fra rattstammen. Det kommer ofte skrapelyder fra disse når bilen er noen år gammel, noe som ble løst med oljen du sprøytet inn. Det du antakelig også har gjort, er å legge et belegg på børstene/sleperingene som er forbundet med airbagen. Du må med andre ord ta av rattet og rengjøre godt mellom, før du eventuelt smører moderat med egnet middel.

 

Sensoren for airbagen står på kardangtunnelen ca under radioen.

Posted

Spørsmål 1: Hvor sitter sensoren? Spørsmål 2: Hvilken dimensjon på torx-nøkkelen må jeg ha for å løsne airbag-delen fra resten av rattet? Spørsmål 3: Hvilken dimensjon på pipa må jeg ha for å skru av rattet

 

2. T30

 

3. 10mm umbrakopipe

 

M.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...