Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei! Lurte på om noen har noen tips. Har byttet fjær bak, men sliter med å få på plass armen som holder fjære og demperen. Den skal festes med en lang bolt i spindelen, men jeg klarer ikke få armen på plass for å få inn bol.  Noen som vet hvordan dette skal gjøres?

9ed5a611a53cef56629e7843050674f2.jpg

Posted

Hei! Lurte på om noen har noen tips. Har byttet fjær bak, men sliter med å få på plass armen som holder fjære og demperen. Den skal festes med en lang bolt i spindelen, men jeg klarer ikke få armen på plass for å få inn bol.  Noen som vet hvordan dette skal gjøres?

9ed5a611a53cef56629e7843050674f2.jpg

Hvis problemet er at det er for trangt å få yttre broforingen inn i spindelen skyldes dette at glidehylsen ikke er slått tilbake.

Hodet på unbrakoskruen trykker denne hylsa helt inn til broforingen når den blir dratt til, og da blir det så trangt der at det er vanskelig å få dette på plass igjen etter demontering.

Bruk en dor på 8-10 mm. som du trer inn i bolthullet bakfra, slik at den treffer kanten på glidehylsa, med et par kraftig slag med minislegge  (ca 1 kg) vil du se hylsen flytter seg fremmover.

Lykke til

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Posted

Takk for svar. Har nå prøvd å slå doren mot kanten av hylsa, fra baksiden. Dessverre rikker den seg ikke en millimeter. Kanten på hylsa blir klemt sammen, så virker som om den omtrent sitter som støpt...

Posted

Takk for svar. Har nå prøvd å slå doren mot kanten av hylsa, fra baksiden. Dessverre rikker den seg ikke en millimeter. Kanten på hylsa blir klemt sammen, så virker som om den omtrent sitter som støpt...

Kan tyde på at du bruker for lett hammer, nødløsning blir da å bruke en liten båndsliper og slipe litt av hylsa, da får du jo bort eventuelle skader etter doren også.

Hyllsa kommer uansett frem igjen når du drar til bolten.

Fortsatt lykke til

Posted

Slipte den til, og da kom den på plass med en gang. Men jeg må ha kommet bort i noe når jeg har forsøkt å få alt på plass. For jeg må ha klart kunststykket å komme bort i den delen som driver hjulene rundt, for når jeg setter bilen i gir nå, overføres ikke kraften til hjulene. Er jeg på dypt vann, eller er det hår for å fikse dette selv?

Åpenbart ikke mekaniker, men har alltid trua på at enkle ting kan gjøres selv.

Posted

Slipte den til, og da kom den på plass med en gang. Men jeg må ha kommet bort i noe når jeg har forsøkt å få alt på plass. For jeg må ha klart kunststykket å komme bort i den delen som driver hjulene rundt, for når jeg setter bilen i gir nå, overføres ikke kraften til hjulene. Er jeg på dypt vann, eller er det hår for å fikse dette selv?

Åpenbart ikke mekaniker, men har alltid trua på at enkle ting kan gjøres selv.

Klarer ikke å se for meg hva det kan være,

men når motoren går på tomgang og du setter bilen i gear, må det da være noe som skjer under der.

Går mellomakselen rundt ?

I så fall må minst en av drivakselene gå rundt også, har vanskelig for å se for meg at du har klart å ta livet av ett drivakseledd men skjønner ikke ikke helt hva annet det kan være ?

Du har ikke glemt parkbremsen vel???

Kom tilbake med dine observasjoner om akslingene under der, kassa i d eller r

Posted

Når jeg satt den i R etter start så kom skrapelyder som typisk når man bommer på giret på en manuell gir. Fra R til D eller N merker jeg ingen ting. Jeg kan gasse, men ingen kraft til hjulene.

Forsøker jeg å sette den i P igjen kommer skrapelyder når jeg skyver girspaken på plass, men forsvinner når den er på plass i P.

Takk for svar!

Posted

Det er jo tydeligvis noe som ikke er i inngrep under der, men man blir ikke klokere av det du sier nå.

Du må legge deg ned å se hva som skjer der mens det ramler og går. Hvis begge drivakselene står stille må du se nøye på de indre leddene(nærmest diffen).

Har aldri hørt om det før, men det eneste som kan ha skjedd er vel at et ledd er dratt fra hverandre, og ikke kommet på riktig plass igjen ved montering.

UNDER Å SE NÅ !!! jeg begynner å bli nysgjerrig

Posted

Ser ut til at jeg fant problemet nå. Ser ut til at drivstanga som går fra hjulopphenget og inn har sklidd ut innerst mot drivakselen. Må jeg da skru løs alle stagene og få presset den inn på nytt?

0699e8a5960d110daf2f77d1cc2084e4.jpg

Posted

Ser ut til at jeg fant problemet nå. Ser ut til at drivstanga som går fra hjulopphenget og inn har sklidd ut innerst mot drivakselen. Må jeg da skru løs alle stagene og få presset den inn på nytt?

0699e8a5960d110daf2f77d1cc2084e4.jpg

Ja du må nok demontere alle stagene ute ved hjulet, skru også løs drivakselen, slik at du får kontrollert ABS giveren (ringen) som er montert på det yttre drivakselleddet.

De har en levetid på ca 10 år før de er opprustet pga. dette hel..... veisaltet.

Den koster ca. 250 kr. og når alle stag er demontert er den jo nesten ferdig skiftet allerede.

Feilen du gjorde på denne jobben var vel at drivakselen ikke ble løsnet ute ved navet (32 mm 12 kant mutter), for da hadde den vel ikke blitt dratt fra hverandre i indre ledd.

Det er vanlig at yttre leddet sitter ganske godt i navet, så her bør du også ha 1kg.'s hammern som tidligere nevnt i forbindelse med glidehylsa. Til dor kan du f.eks. bruke en gammel 1/2" forlenger du ikke er spesielt glad i lenger.

Tror forresten det  kan være lurt å løsne mansjetten på det leddet som har blitt dratt fra hverandre, må være greit å se med egne øyne at du får alt på plass igjen der det skal være.

Posted

Takk for svar. Jeg gikk løs på jobben på formiddagen i dag. Demonterte alle stag, av med bærearmen til fjæren og dyttet på plass drivakselen. Merket nå fort at jeg trengte den ekstra jekken for å få montert alle stagene igjen, da alle krevde forskjellig høyde for montering. Uansett, fikk alt på plass, senket bilen og startet opp. Testet bare i gården, men bilen gikk både frem og tilbake uten ulyd (:

Så takk for hjelp. Det trengs noen ganger når man går fra å være blank til hobbymekaniker.

Har bare et siste spørsmål. Sliter med å få festet mansjetten igjen. Det å stramme til de gamle stålstrammerne er nesten helt umulig. Er dette egentlig engangs som bør kjøpes nye for å få de på igjen?

Posted

Takk for svar. Jeg gikk løs på jobben på formiddagen i dag. Demonterte alle stag, av med bærearmen til fjæren og dyttet på plass drivakselen. Merket nå fort at jeg trengte den ekstra jekken for å få montert alle stagene igjen, da alle krevde forskjellig høyde for montering. Uansett, fikk alt på plass, senket bilen og startet opp. Testet bare i gården, men bilen gikk både frem og tilbake uten ulyd (:

Så takk for hjelp. Det trengs noen ganger når man går fra å være blank til hobbymekaniker.

Har bare et siste spørsmål. Sliter med å få festet mansjetten igjen. Det å stramme til de gamle stålstrammerne er nesten helt umulig. Er dette egentlig engangs som bør kjøpes nye for å få de på igjen?

Klemmene der er vanskelig å bru?e om igjen ja, originalt leveres de vel bare i sett sammen med mansjetten, men jeg tror biltema har noe greier som kan brukes.

En storjobb du utført her

Gratulerer med resultatet  !!

Posted

Klemmene der er vanskelig å bru?e om igjen ja, originalt leveres de vel bare i sett sammen med mansjetten, men jeg tror biltema har noe greier som kan brukes.

En storjobb du utført her

Gratulerer med resultatet  !!

PS. Du kan jo også bruke vanlig slangeklemme  som du skrur fast, det er kanskje det beste.