Jump to content

2009 MB Vito 120cdi. Nekter og starte.

Steinar Olsen

Recommended Posts

Hei. har problemer med ein Vito 120cdi som nekter og starte. Får ikke diesel. Bertel har bytta høytrykkspumpe, men det hjalp ingenting. Dem meiner nå at motorstyreenheten er gåen. Mangler signal til drivstoffpumpe i tank. Noen som har erfaringer/tanker angående dette?

f701e64c92d6fe2c263ec28a05e849e5.png

Ta en telefon til simco først før du kaster penger ut av vinduet.

https://www.simco.no/index.php

Jeg var borti et liggende problem for noen mnd. siden, det var da i en 211-200 cdi som uten videre plutselig stoppet, uten å legge igjen feilkoder i det hele tatt.

Gjorde meg vel opp en mening at problemet måtte ligge i motorstyringen, og jeg hadde tilfeldig vis tilsvarende styreenhet men fra en 220, og så har vi jo som sagt problemet med startsperra.

I den forbindelse tok jeg kontakt med en av de mange godguttene som driver og laster inn ny software på slike styreenheter, i hovedsak for å få ut mer krefter fra motor, men de kan gjøre mye annet rart også.

Vi snakket om å ganske enkelt fjerne hele startsperra, men han kom med en bedre løsning.

Softwaren på dem ble lastet ut, og softwaren fra 200'n ble lastet inn i styreenheten fra 220'n. Det er vel det man kaller kloning ble jeg fortalt.

Det var da bare å montere styreenheten fra

220'n  inn i bilen, og alle problemene var borte. Jeg mener jeg betalte 3000,- for kloningen, og det er jo ikke så ille.

Finner du en brukt styreenhete til en tilsvarende bil, kan løse det på denne måten, og brukte styreenheter som er låst til et bestemt chassinummer får du omtrent gratis vil jeg tro.

Simco kan vel også utføre  en sånn kloning kanskje, jeg fikk en kar i Trondheim til å gjøre det.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk