Jump to content

Kvalitetsforskjell på frontruter?

FrodeS

Recommended Posts

Den første frontruta på mercen hadde 3 lappede steinspruter da jeg fikk den. I løpet av et års tid fikk jeg -7- til før jeg byttet ruta. Den som ble satt i da, den satt to år før jeg fikk 1 steinsprut. Den var riktignok så stor at ruta måtte byttes, men det var en diger stein som kom fra motgående kjørefelt på E6. Jeg har flere ganger fått steinspruter som "burde" laget stygge merker i ruta, men ingen spor til sprekker. Da den ble byttet ut, var det hundrevis av bittesmå hakk, men ikke så gærne at den begynte å bli dårlig gjennomsiktig. I november byttet jeg rute igjen, og i dag fikk jeg steinsprut nr. 2 og 3 i denne. Nr. 1 kom for en måneds tid sida, og ble ikke noe pen etter lapping. De to jeg fikk i dag er såpass store at jeg tviler på at de kan lappes, men hurtigruta får få et forsøk.

Det jeg syns er rart, er at den første ruta sprakk bare noen nevnte småstein, den andre tok en masse steiner uten å sprekke, og den som sitter i nå foreløpig ikke ser ut til å tåle stort.

Jeg har ikke lagt merke til produsent på de forrige, men den som sitter i nå er fra Pilkington.

Andre som har tilsvarende erfaringer? Burde jeg gå tilbake til sjappa som satt i ruta og be om å få en skikkelig en? De vil vel uansett bare si at det er "tilfeldigheter" antar jeg.

Noen som har satt seg inn i hurtigruta sin "carglass deal"? Det skal koste 250,- i året, og da betaler de egenandelen min på forsikringen. Det høres jo litt merkelig ut å forsikre seg mot egenandelen på forsikringen. Jeg går utfra at hurtigruta tjener penger uansett om de betaler hele egenandelen, og derfor gjør dette for å sikre seg meg som kunde.

Ifølge gutta på Hurtigruta Carglass som vi var på bedriftsbesøk hos her i klubben, så er det absolutt ingen forskjell på kvaliteten på frontrutene - de så sågar at alle kom fra samme samlebånd..

Men kanskje det er litt som med gamle kjøkkenglass? Når du knuser et som har vært med en stund, så blir det jo en milliard biter av det, mens et nytt et blir til noen mer håndterlige skjær...?

Hei

Jeg har også hatt mistanke om kvalitetsforskjell på ruter, virker som at de orginale holder bedre enn uorginale. Den ruta har fikk på i fjor vår, har dessuten ikke riktig passform heller i forhold til bilen.

Fikk byttet ruter på begge bilene i fjor, nesten samtidig. Jeg satt inn orginal MB rute, med logo. Madammens sin bil fikk ny rute på hurtigruta. Sånn rent optisk ser det ut til at min  holder bedre så langt... bilene kjøres neste like mye i året.

Vil det si at du stakk på BOS og fikk dem til å bytte ruta?

Fikk steinsprut i min orginal rute (65000 km) og den sprakk med det samme. Satt i ny rute hos Bertel O. Steen Ensjø AS fikk ny steinsprut 4 uker senere og den ruta sprakk etter ca 2 min 10 cm ut til hver side...  :( Nå venter jeg til neste service etter påske og bytter igjen. Vet ikke hvilke ruter de setter inn men regner med det er av god Mercedes kvalitet

Som så mye annet lager ikke Mercedes ruter selv, men kjøper det hos den underleverandøren som kan levere tilfredstillende kvalitet til best pris. P.t. er det PPG som leverer det meste av ruter til MB (samt nanoklarlakk :) :)). Tidligere har pilkington, securit, m.fl. levert glass til MB: Så hvor ruta kommer fra og kvaliteten på den kontra bytterute tror jeg er tilfeldig og kan slå begge veier. Noe av forklaringen  er kanskje at man er veldig oppmerksom på småsprut og slitasje på en ny rute kontra den "gamle" som satt der med sine skavanker. Blir lissom det samme som det første steinsprutet på ny eller nylakkert bil.

Du måtte bare nevne det om nylakkert bil ja.... gruer meg allerede til første møte med en luftbåren sten...  :lol:

Sorry offtopic..

Skal se om det står noe mer på ruta når jeg får bilen tilbake...

Stikk ned til ernestus paint protection i Ole Deviks vei 16b før det skjer. De legger på plastfilm på fronten din. De gir også 10 års garanti mot gulning. Koster litt, men det er du vel vant til?